Senaste nytt

Två personer ombord med samma namn

A380*G

Medlem
En liten story som jag blev vittne till i torsdags kväll...

Flög LX C ZRH-ARN och kabinen var i princip full i både Y och C. Jag hade dock lyckan att få tre platser för mig själv på rad tre! :)

På rad två satt en man (vi kan kalla honom A) och mös när han blev störd av en annan person som boardade sent (person B).

B "Ursäkta, det där är min plats."
A "Nej, det är min plats."
B "Nu skojar du nog med mig, jag har mitt boardingkort här."
A "Det har jag också."

- Båda visade boardingkorten -

"Men," utbrast båda i munnen på varandra "... vi har ju samma plats - och samma namn!"

"Skratt"

Pursern "What is going on here, are we having any problems?"

B "Yes, we have same seat number"

Pursern "Let me see your boarding passes.... strange! *silent* But you have same names also, did you take his boarding pass?"

A "Take it? We have boarding pass one each!"

Pursern kallar på flight managern som efter mycket om och men reder ut det hela vid gaten.

Det visade sig att A checkade in i ZRH och B kom på en anslutning, därav den sena boardingen. Av någon anledning så blev aldrig A incheckad, utan han fick bara ett nyprintat boardingkort som egentligen var tänkt för person B.

A och B hade ju exakt samma förnamn och efternamn och såg ut att vara i samma ålder. Dessutom, eftersom både namn och flightnummer stämde för A, vad fanns det då för anledning att tvivla på att det boardingkort som han fick inte var hans?

B hade en C-biljett och A hade en Y-biljett. A trodde att han blivit uppgraderad men fick sorgset lomma iväg ner bakom skynket. LX lät honom dock åka med till ARN - trots att han inte var incheckad. Hade de varit riktigt elaka kunde de ju bara ha slängt av honom och sagt att han missade planet pga att han aldrig checkade in. :)
 

Stefan62

Medlem
Jag kan berätta om en liknande händelse.

En lördagmorgon i juni 2003 skulle jag över dagen med SAS från Stockholm till Luleå.

Första flyget upp och ett sent eftermiddagsflyg hem.

Bokningen var genomförd några dagar innan och på fredagen kollade jag att allt var ok - men det var det inte - min bokning var borta.

Jag ringde SAS som bekräftade det och det visade sig bero på att jag hade två bokningar på samma flyg och det gick ju inte för sig.

Självklart protesterade jag.

Det visade sig då att man på SAS aldrig haft två personer inbokade med samma namn och att deras "system" inte klarade av det - dessutom var båda namnen inbokade på samma returflyg så någonstans i organisationen hade man bestämt sig för att det bara var en person och alltså tog bort den ena bokningen.

Bokningen fixades till av SAS manuellt och jag åkte till Arlanda och flög till Luleå. När jag sedan skulle checka in för hemresan så sa man att jag redan var incheckad och jag blev direkt misstänksam...det hela löste sig och jag kom hem.

Kan man förmoda att det fungerar bättre idag så att flera passagerare kan ha samma namn ombord?

Till historien hör också att mitt efternamn inte är så vanligt + att jag aldrig fick bekräftat att min namne verkligen var med på flighterna.

Nåväl jag åkte ut till
 

Gnopps

Medlem
Verkligen lustigt. De flesta flygbolag har system som känner av om det finns fler än en passagerare med samma namn på samma flyg, upptäckts det brukar en varning skickas till den resebyrå/flygbolag som bokat och efter ett par dagar avbokas den nyare av bokningarna om ingen åtgärd gjorts.

Intressant är att dessa system även letar efter Herr Kalle Anka, Mr Test, osv.
 

rob74

Medlem
Inte riktigt samma scenario men likväl en något lustig incident var när jag flög med NZ någonstans i Söderhavet för några år sedan.
Jag satt på första raden i Business och bredvid mig satt en kvinna i ungefär samma ålder, kanske något äldre. Pursern kommer fram och välkomnar oss innan avgång på ett sådant sätt att vi inser att han utgår från att vi är gifta!
Det visade sig att vi hade nästan samma efternamn. Namnen skilde sig åt på endast en bokstav och det hade pursern missat. :p
Det hela blev en ganska lustig situation och lite pinsamt för pursern men vi skrattade gott alla tre.
 
Toppen