Senaste nytt

Transfer i Jakarta

Friskytten

Medlem
Lite OT angående att Jacob inte fick stanna "in transit" på CGK...

Lyckades själv för några månader sedan. Flög BKK-CGK-SIN, 3 tim på flygplatsen innan sista benet. Krävdes dock påstridighet och tålamod. Fick till slut en eskort som ledde mig från ankomst ca 100 meter förbi en checkpoint till avgångshallen. Hade säkerligen inte funkat utan printat boarding card (gjordes på BKK) och förmodligen var det ingen nackdel att det stod SQ F.

Antar att upplägget syftar till att alla passagerare ska ut och vända på indonesisk mark så de kan inkassera visumavgiften.
 
Last edited by a moderator:

jumbooze

Medlem
Lite OT angående att Jacob inte fick stanna "in transit" på CGK...

Lyckades själv för några månader sedan. Flög BKK-CGK-SIN, 3 tim på flygplatsen innan sista benet. Krävdes dock påstridighet och tålamod. Fick till slut en eskort som ledde mig från ankomst ca 100 meter förbi en checkpoint till avgångshallen. Hade säkerligen inte funkat utan printat boarding card (gjordes på BKK) och förmodligen var det ingen nackdel att det stod SQ F.

Antar att upplägget syftar till att alla passagerare ska ut och vända på indonesisk mark så de kan inkassera visumavgiften.

Jag tittar själv på liknande tur, förutom boardingpass finns det några fler "in transit tips"?
Jag räknar inte med att ha någon väska att checka in utan bara hand baggage.
 

Jacob

Medlem
Flyttade denna till en ny tråd så fler får möjlighet att svara.

Förutom att det verkar som flygplatspersonalen vill tjäna pengar på transitvisum handlar det i första hand om check-in. Det finns en transitdisk men den hanterar inte alla flygbolag och är inte alltid öppen och då finns inget val än att gå landside. Har du bara handbagage och kan checka in online ska det inte vara några problem, det finns en rulltrappa (med en boardingpass-kontroll) alldeles vid passkontrollen som går upp till transithallen.

Det går absolut att göra vanliga transfers i Jakarta, nationella flygbolaget Garuda vill gärna plocka passagerare mellan Australien och Europa (och övriga Asien) och det är klart att inte alla dessa kan gå landside under en transfer. Men då är det genomgående biljetter med bagage och boardingkort som skrivs ut hela vägen på avreseflygplatsen. Problemet är när man byter mellan olika flygbolag och på olika biljetter då personalen inte har vana av att hantera dessa situationer och i många fall finns det inte heller processer för det på flygplatsen.
 
För knappt en vecka sedan anlände jag till Jakarta med Singapore Airlines och flög vidare med Asiana 8 timmar senare och jag hade allt på samma itinerary. I Singapore fick jag båda mina boarding pass och jag reste med endast handbagage. Det fanns en disk med personal precis innan man kom till immigration i Jakarta och jag pratade med personalen där. De ville se mina boarding pass och bad mig vänta på att personalen från Singapore Airlines-flighten skulle komma ut från flygplanet. Det gjorde de aldrig och när jag hade väntat 15-20 minuter dök det upp en hjälpsam man som bad om mitt pass och boarding pass. Ca 5 minuter senare kom han tillbaka och eskorterade mig uppför rulltrappan och in i loungen. Ca 2 timmar innan avfärd dök det upp en annan man som ville låna mitt pass och boarding pass och efter 10 minuter kom han tillbaka med nya Asiana boarding pass för mina nästa 2 flighter. Han hade även med sig en voucher för mitt loungebesök som han gav till loungepersonalen.
 
Toppen