Senaste nytt

bnr och nota bene flyger söderut - En weekend i Belgrad

bnr

Medlem
Introduktion
Dags för ytterligare en reserapport! Tyvärr inte lika lång och detaljerad som den förra (My first First experience - En påskhelg i Toronto om ni missat), men kände att det vore roligt att dela med mig lite text om och bilder från min och @nota benes weekend i Belgrad.

Vi flög JU (gamla JAT Airways, nu Air Serbia) direkt ner till Belgrad, delvis för att testa JU som vi båda hört och läst gott om, samt för att det tidsmässigt var en väldigt bra lösning sett till den totala reslängden.
Utöver ovan nämnda anledningar så har jag personligen under en längre tid haft ett intresse för att besöka Serbien (och Belgrad). Detta då jag har en hel del vänner som kommer därifrån; med tiden har jag fått uppleva en hel del av kulturen (om än i Sverige) och så har jag lärt mig en del av språket på köpet. Dessa två saker tillsammans bidrog till att Belgrad kändes som ett roligt och lockande resmål.

Tyvärr hoppade ingen av oss på Etihad-matchningen och resan bokades i Economy... med andra ord en resa i Economy som kastlös. (Hu! Hemska tanke! Någon får nog ringa en ambulans som får stå standby om någon BC-medlem svimmar efter att ha läst detta ;))

Morgonen 08MAY
Då JU411 ARN-BEG har en rätt skön avgångstid (10:00) så bestämde vi oss för att ses klockan 08:00 vid Arlanda Express-plattformarna på CST för att ta 08:05-tåget till ARN.
Kan kännas som lång tid utan lounge el. annat att döda tid med, men JU har ingen online check-in (OLCI) vilket gjorde att det kändes vettigt att vara på plats en bra stund innan avgångstid.
@nota bene hade gjort ett strategiskt inköp av frukost på vägen till Arlanda Express, någonting jag inte alls hade tänkt på. För min del innebar det frukost på ARN, köpte en trekantsmacka och en Festis Cactus/Lime som tillsammans kostade ungefär en miljard kronor (skämt åsido så landade det på någonstans över 100 SEK, vilket är rätt jäkla dyrt sett till vad man får, även om det inte direkt destabiliserar min ekonomi).

Serbien är ej med i EU och/eller Schengen, vilket innebär passkontroll vid utresa från Sverige såväl som vid inresa till Serbien om man kommer med svenskt pass.
Vi kom fram till dagens gate, 19, efter att ha kryssat mellan vad som kändes som tusentals vilsna och långsamma människor och efter att ha gått igenom passkontrollen... nåväl... klockan tickade på och det blev så småningom dags för boarding.
Högst oklart om någon priority boarding för statuspax/C-pax gjordes; det var i alla fall ingenting jag uppfattade på ARN. SAS-personal bemannade gaten.

ARN-BEG - 08MAY - Air Serbia flight JU411
STD: 10:00 ATD: 10:07
STA: 12:35 ATA: 12:22
Flygtid: 2h 15m
Säte & Klass: 11C Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A319-100 - YU-APC

Vi hälsades välkomna ombord av CC och rörde oss mot våra platser, det första som slog mig var "jäklar, vilken schysst C-kabin... synd att vi inte bokade C". JU är (rätta mig gärna om jag har fel) ett av väldigt få bolag som har riktig, hård, 2-2 config i C och en riktig vägg mellan kabinerna. Kabinen såg riktigt schysst ut och den måste testas någon gång i framtiden (@Jacob har skrivit en recension om Air Serbia Business Class som inte får missas! Dock ombord Boeing 737 och inte Airbus A319).
Economy Class-stolarna på denna fräscha A319 såg också bra ut, justerbart nackstöd á la BA med "vikbara" sidor så att man inte ska flyga runt när man sover.
Rätt civiliserad boarding och sedan pushback följt av take-off.
Vi märkte rätt omgående att crew ombord var riktigt bra, om jag ska försöka beskriva det i ord så kändes det som att de kände av och anpassade servicen beroende på stämningen ombord (norska rugbylandslaget var ombord och bidrog till att något av en feststämning rådde) såväl som på individuella pax.
Började som vilken flight som helst men utvecklades till en mer familjär insats av CC allt eftersom tiden gick.
Anyway, dags för lite bilder!

IMG_2035.JPG
Jag och mina nyfunna norska rugbyvänner blev lika förvånade när CC gick runt och delade ut menyer...

IMG_2036.JPG
Riktigt bra beläggning - nära 100 % i Economy, tror inte att någon op-uppades på denna flight.

IMG_2038.JPG
Beef goulash, served with fine herbs, mashed potato and sweet corn
Varm mat, i Economy, inom Europa, på en flight som är 2h 35m enligt tidtabell! Inga fel alls på maten, fullt ätbar imo.

IMG_2039.JPG
Riktiga bestick!


Belgrad
Vi landade, disembarkade och var igenom passkontrollen på några minuter. En smidig process på en rätt lugn flygplats. Vi tog en taxi till Metropol Palace där vi hade tänkt spendera första natten. Taxin släppte oss vid någonting som hette Hotel Palace, någonting som vi märkte lite sent, men med viss övertalning från @nota bene så gick jag med på att promenera sista biten till Metropol Palace, på så sätt skulle vi se lite av staden på köpet.
Väl på Metropol Palace så visade det sig tyvärr att hotellet var fullbokat (antagligen överbokat också) och en vattenläcka hade inträffat (inte helt säker på att jag tror på detta) i rummet som vi skulle bo i...
Hotellets förslag var att ordna ett rum på "ett fyrstjärnigt hotell i närheten" och @nota benes svar var ett bestämt "tack men nej tack.". Väldigt konstigt förslag till någon som är SPG Gold, varför inte kolla med likvärdiga hotell (5-stjärniga) som hade rum?
Nåväl, managern som vi fick prata med försökte göra det han kunde för att lösa situationen och till slut kom man väl överens på något vänster, @nota bene får utveckla om han vill.
Vi bestämde oss för att åka till Radisson Blu Old Mill Hotel som fortfarande får anses som rätt nyöppnat. Tanken var en natt på Metropol Palace och en natt på Radisson Blu Old Mill Hotel (BC har skrivit en nyhet om detta hotell - läs!, inte hela världen att åka dit med andra ord.

IMG_2041.JPG
Managern på Metropol Palace ordnade transport dit, självklart compat. Detta uppskattades.

Väl på Radisson togs vi emot med en entusiasm som i alla fall jag aldrig varit med om på något annat Radisson-hotell, stort plus för den delen! Riktigt trevlig personal nere i reception/check-in, vi fick ett rum på åttonde våningen med utsikt mot Belgrad, en bellboy följde oss upp till rummet och visade oss rummet. Fin gest!
Rent generellt verkade det dock som att det var väldigt låg beläggning på hotellet, hoppas på att detta löser sig med tiden eller att det bara var för att vi var nere under lågsäsong.
Hotellet ligger lite "off" och alltså inte mitt i smeten, men det är inga konstigheter att promenera (10-15 min till "stan") eller ta en taxi (3-5 min, kostar ungefär 250 RSD vilket motsvarar ungefär 20 SEK).

Allt på hotellet är och känns fortfarande splitternytt och fräscht, någonting som i mitt tycke förhöjer upplevelsen på hotellet en hel del.

Radisson Blu Old Mill Hotel
Rum: 826 - 2 Twin beds
IMG_2045.JPG

IMG_2044.JPG

IMG_2047.JPG

IMG_2049.JPG

IMG_2042.JPG

IMG_2043.JPG

IMG_2048.JPG

Efter att vi hade "landat" mentalt så bestämde vi oss för att ta en promenad till stan för att hitta någonting att äta. Vi hade hälsat på min vän i Stockholm kvällen innan och fått en hel del tips om vad vi absolut inte fick missa i Belgrad. På något underligt vänster lyckades vi hamna precis där vi skulle hamna, nämligen på Kneza Mihaila som är en gågata i centrala Belgrad med en hel del butiker och restauranger (tänk Drottninggatan i Stockholm).
På Kralja Petra, en tvärgata till Kneza Mihaila, ligger en restaurang vid namn Manufaktura som tydligen skulle vara rätt schysst. Enligt min vän i Stockholm skulle det vara någon modern tappning av det serbiska köket. Vi bestämde oss för att testa den.

IMG_2053.JPG
Fina paraplyer som hängde över restaurangens uteservering

IMG_2054.JPG
Jelen Pivo, får inte missas när man är i Serbien! Svårt att få denna ölsort på fat här i Sverige.

IMG_2055.JPG
Ett charkblock och Šopska salata (som vi blev helt galna i!)

IMG_2057.JPG
Baconlindad ćevapi

IMG_2058.JPG
Ćevapi på kajmak

IMG_2059.JPG
Ungt rödvin till maten, skulle tydligen kunna vara intressant att lagra enl. @nota bene

IMG_2060.JPG
Ytterligare en sak som vi blev galna i, Koh! Tänk er en superlätt och luftig sockerkaksbas som badar i mjölk... vi var rätt överens om att vi skulle kunna leva på denna dessert!

IMG_2061.JPG
Gick väldigt fort att äta upp den... :)

Efter maten var det dags för lite promenad och uppvärmning inför kvällen...

IMG_2063.JPG
Vi sprang på en Citroën 2CV som jag tyckte att jag skulle ha en bild på...

IMG_2064.JPG
Jelen Pivo och šljivovica - a.k.a. fika på BC. ;)
Fikan intogs på ett ställe som heter Tezga, det ligger på hörnan Skadarska/Strahinjića Bana. Längre bort (nordvästlig riktning) på Strahinjića Bana finns ytterligare en del schyssta restauranger med uteservering och fikamöjligheter.

Efter ett tag blev det lite kyligt, så vi drog tillbaka till hotellet och bytte om, sedan rörde vi oss utåt igen för att känna av stadens nattliv.
Så vitt jag kommer ihåg så gick det bra. :D

Dagen efter skulle vi luncha, besöka Hram svetog Save och turista lite.

IMG_2074.JPG
Dagens šopska salata, denna gång på Mala fabrika ukusa

IMG_2076.JPG
Någonting som hette "Gypsy dance" på menyn, en bricka med olika köttbitar för två personer

IMG_2077.JPG
På väg till Hram svetog Save efter lyckat inköp av vatten (på serbiska!)

IMG_2078.JPG
Hram svetog Save - en av världens största ortodoxa kyrkor

IMG_2082.JPG
Pit-stop på Manufaktura

IMG_2083.JPG
Pit-stop på Manufaktura

IMG_2087.JPG
Utsikt över Belgrad och främst floden Sava

IMG_2092.JPG
Tillbaka till Tezga och Strahinjića Bana för att testa Tezgas šopska salata

Sedan tillbaka till hotellet för ombyte och taxi till andra sidan floden där vi skulle kolla in ett par klubbar som ligger på båtar/pontoner.
Vi hann även med ett besök på Square Nine som är ett av Belgrads bästa hotell, hotellet är med i The Leading Hotels of the World och håller en riktigt hög standard med internationella mått mätt. Vi tog några drinkar (fikapaus!) och något litet att äta på Square Nine, tyvärr inga bilder därifrån.
Nästa gång lär jag/vi bo på Square Nine.

IMG_2097.JPG
Random-bild på hotellets (Radisson Blu Old Mill Hotel) lobby

IMG_2104.JPG
Sjukt sammanträffande, fika och Liverpool på samma bild... måste bara pinga @Anfield !!!
Bilden tagen på en av klubbarna vi gick till.

Vi testade både "94" såväl som "Freestyler", båda var trevliga och det var bra fest på båda klubbarna. Märks dock att man har en något mer liberal alkoholpolitik där nere, uppenbarligen ej heller samma begränsningar på antal personer som får vistas på ett visst utrymme etc etc etc. Inga stora problem men lite trångt jämfört med hemma.

Morgonen/dagen efter var det dags för lite käk på hotellet innan vi skulle bege oss till flygplatsen. I min erfarenhet så är det inte alltid som hotellrestauranger är bra, men denna var verkligen bra!

IMG_2109.JPG
CAULIFLOWER - cream and crispy

IMG_2110.JPG
BUSHA BEEF BURGER - chopped neck and shoulder, sour tomato dough, ljutenica, nettle tempura

IMG_2111.JPG
KARAKAČANSKA LAMB - pressed lamb, new potato rösti, rakija & lamb juice infusion

Efter maten var det dags att ta sig till flygplatsen, kostade ~1700 RSD på taxameter. Körningar från BEG till stan körs på fastpris. Körningar från stan till BEG körs på taxameter. Fastpriset var ~1800 RSD så det var ingen större skillnad.

Rätt lugn incheckningsprocess på flygplatsen, om jag inte missminner mig så delade samtliga Air Serbia-destinationer en rad med incheckningsdiskar (15-20 st), vi fick våra boarding pass och tog oss en våning upp till Departures. På BEG kör de security i gaten, kan vara bra att veta så att man inte glömmer.

Prioboarding av statuspax/C-pax ropades ut, dock oklart om de personer som tillhörde någon av dessa grupper förstod vad det innebar, kändes inte som att det blev någon större rusning till gaten.

BEG-ARN - 10MAY - Air Serbia flight JU414

STD: 17:00 ATD: 17:10
STA: 19:40 ATA: 19:37
Flygtid: 2h 27m
Säte & Klass: 11C Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A319-100 - YU-API

Var ungefär samma människor på flyget hem, norska rugbylandslaget var på väg hem och körde lite allsång emellanåt, de fikade en del på vägen hem, sjöng och hade det bra. :)

IMG_2113.JPG
Menyn på flighten BEG-ARN

IMG_2115.JPG
Mitt val - Mexican chicken, served with steamed rice and garden peas

IMG_2116.JPG
Går inte att hylla detta tillräckligt när man är van med SAS...
Riktiga bestick!


IMG_2117.JPG
Lite te efter maten!

Vi disembarkade rätt fort, rörde oss mot passkontrollen i vettig hastighet (normal för BC-folk) och var igenom rätt fort. Arlanda Express till stan, @nota bene åkte kommunalt och för min del väntade en Uber, som skulle ta mig den sista biten hem, vid CST.

IMG_2118.JPG
Uber hem...

Säg gärna till om ni vill ha tips, mer information om något speciellt eller liknande... Vill nästan starta en tråd för en BC-resa till Belgrad... riktigt schysst stad!
Hoppas att ni tycker om läsningen!

//bnr
 
Last edited:

011430121

Medlem
Trevligt skrivet, kommer att lägga in Belgrad som kommande destination.
Hur mycket gick flygbiljetten på?
 

niksal

Medlem
Städer som Prag o Budapest har problem med att turister ofta blir lurade i taxin, barer etc. Hur upplevde du Belgrad? Kunde man fritt sätta sig och ta en öl utan att det kostade miljoner? Kunde man lita på att taximätaren visade rätt pris? Var det problem att komma in på klubbar som turist? Förlåt mig för lite fördomsfulla frågor.
 

Resenären

Medlem
Mycket trevlig rapport! Bra upplysning att till de många matbilderna beskriva vad maträtterna hette och innehöll.
Bra att du kraftfullt nämnde de riktiga besticken ombord på flyget.
 

matte_ante

Medlem
Grym rapport och trevlig läsning. Nu vill jag åka tillbaks.

Städer som Prag o Budapest har problem med att turister ofta blir lurade i taxin, barer etc. Hur upplevde du Belgrad? Kunde man fritt sätta sig och ta en öl utan att det kostade miljoner? Kunde man lita på att taximätaren visade rätt pris? Var det problem att komma in på klubbar som turist? Förlåt mig för lite fördomsfulla frågor.

Belgrad har väldigt få turister jämfört de städerna. Jag har varit där två gånger, trivs kanon i staden. Taxi upplevde jag aldrig att det skulle vara något bekymmer, och då hände det att vi åkte hem till hotellet i ganska ansträngt skick. Klubbarna är inga problem, vakterna kan tala om någon lista men man får oftast chansen att betala i såna fall (ingen förmögenhet). Och det är inte som i Prag där man kan bli skinnad när notan kommer in om man satt sig på fel ställe.

Staden har enligt mig inga direkta sevärdheter, skulle vara borgen och kyrkan men de har man ju aldrig hört talas om innan man åker dit. Detta är något riktigt bra, för man kan göra sånt som är trevligt istället som att ta en öl på en uteservering i en stad utan horder av turister. Eller gå på en Partizan eller Röda stjärnan-match.
 

Timotey

Medlem
Återigen en väldigt välskriven och bra rapport. Man blir lite sugen på Air Serbia och Belgrad
 
Flög AirSerbia till Belgrad igår och är väl inte lika nöjd med flygningen. Missbedömde nog lite hur bra deras economy är. Bad om en whiskey efter maten, men blev nekad. Så om ni ska flyga AirSerbia - kör BC. För övrigt väldigt trevligt här. Bor på klassiska Hotel Moskva.
 
En sak som jag märkte i Serbien är att det inte finns något rökförbud inomhus och folk älskar att röka. Så är man känslig så kan det blir jobbigt att gå på vissa barer och klubbar. Maten och ölen är riktigt bra (och framför allt billig!), inga direkta sevärdheter som påpekats innan men vad gör det. Saknar Jelen, har inte sett den utanför Serbien (men den finns kanske någonstans) samt Burek till frukost. Inte var som helst i världen där man kan få frukost för 20 kronor.
 
Toppen