Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

aldrighemma

Medlem
Är det någon som vet hur det går med eventuell strejk? Är lite orolig, lämnar landet den 20'de för att förhoppningsvis komma tillbaka med SAS före helgen. Känns inte helt optimalt planerat :(
 
D

Deleted member 4971

Guest
Är det någon som vet hur det går med eventuell strejk? Är lite orolig, lämnar landet den 20'de för att förhoppningsvis komma tillbaka med SAS före helgen. Känns inte helt optimalt planerat :(

Håller med, vet inte om det är en fördel/nackdel när det är så tyst :E
 

Agö

Medlem
Är det någon som vet hur det går med eventuell strejk? Är lite orolig, lämnar landet den 20'de för att förhoppningsvis komma tillbaka med SAS före helgen. Känns inte helt optimalt planerat :(
Inte mycket nytt under helgen, artikeln nedan är från i fredags (15 maj). Då fackförbund återstår, det svenska och ett av de norska.

Arbetet går nu vidare med att få en uppgörelse och förenklade avtal med de två fack som återstår, svensk Pilotförening och norska SAS Flygeres Forening, NSF. Där har det dock kärvat och på båda håll är det nu medlare inkallade för att komma vidare. I Sverige har SPF varslat om konflikt och strejk bland piloterna från den 21 maj.

Flygtorget Flygnyheter Flygnyheter SAS och norska piloter verens om avtal
 
A

Aurora

Guest
Är det någon som vet hur det går med eventuell strejk? Är lite orolig, lämnar landet den 20'de för att förhoppningsvis komma tillbaka med SAS före helgen. Känns inte helt optimalt planerat :(

Det har jo vært klart en stund at dette gikk til mekling - men forhandlingene startet førstav i dag (mekling). Så det er fra og med i dag og utover at man "vil høre noe" om saken :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om denna strejk (om det blir av) räknas som "Cancellations caused by extra ordinary circumstances unable to foresee".

Strejken räknas ofta som Force majeure men facket varslade om strejken i god tid och jag skulle inte kalla det "oförutsebar". (Danska fackmöte är däremot helt oförutsebara...)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag undrar om denna strejk (om det blir av) räknas som "Cancellations caused by extra ordinary circumstances unable to foresee".

Strejken räknas ofta som Force majeure men facket varslade om strejken i god tid och jag skulle inte kalla det "oförutsebar". (Danska fackmöte är däremot helt oförutsebara...)

Helt rätt! Om en jurist säger så här om Lufthansa strejken som kom mitt i allt borde det finnas goda skäl att få igenom sina krav med SAS som varslat i god tid kan jag tycka.

"- En strejk är inte rakt ut ett undantag som avhänder passageraren rätten till kompensation. Det görs en bedömning från fall till fall. Den bedömningen gör inte Lufthansa utan en domstol. Här hemma är det Allmänna reklamationsnämnden som bedömer."
Även en flygstrejk kan ge rätt till ekonomisk ersättning | SvD

"Så även vid en strejk kan man få ekonomisk ersättning?

- Ja, det enda som har sagts i en överenskommelse mellan europeiska myndigheter är att när personal i ett flygledartorn strejkar så är det en extraordinär situation. Däremot säger förordningen ingenting om att det skulle råda en extraordinär situation om flygbolagets egen personal strejkar, som nu piloterna i fallet Lufthansa, säger Maja Lindstrand."
 

Joakim9305

Ny medlem
Om nu strejken skulle bli av, hur mycket tror nu att Kastruptrafiken påverkas? Ska flyga Kastrup-London den 21a och funderar på om man ska boka något annat bolag
 
Toppen