Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Jacob

Medlem
Ekonomi till Riga ger dig vad du behöver... och billigt flyg och boende...
Fast det är bara Air Baltic som flyger dit från Stockholm och de flygningarna ger bara extrapoäng (som inte är statusgrundande).

Kanske ett litet stickspår (hoppas det är OK), men vet någon varför man bara får poäng när man faktiskt flyger?
I praktiken har du rätt och jag håller med, du har ju faktiskt betalat för biljetten. Men med tanke på förseningar, inställda flygningar, ombokningar, avbokningar, återbetalningsbara biljetter, dödsfall och sjukdomar som ger rätt till återbetalning etc etc vore det nog hopplöst att hålla koll på vem som faktiskt har rätt till vilka poäng.

Jag skulle tro att svaret är enkelhet. Har du flugit så har du flugit, kan inte bli så mycket enklare.
 

Unicornone

Medlem
I praktiken har du rätt och jag håller med, du har ju faktiskt betalat för biljetten. Men med tanke på förseningar, inställda flygningar, ombokningar, avbokningar, återbetalningsbara biljetter, dödsfall och sjukdomar som ger rätt till återbetalning etc etc vore det nog hopplöst att hålla koll på vem som faktiskt har rätt till vilka poäng.

Jag skulle tro att svaret är enkelhet. Har du flugit så har du flugit, kan inte bli så mycket enklare.

Samma sak på Scandic, har du bokat och säkrat rummet för sen ankomst eller prepaid och är no show så blir det inga points.... Det är BIB som gäller. (Body In Bed)
 

ACervin

Medlem
Klarar jag av att behålla guld?

ÄR EBG idag med 17 400 poäng. 08/12 står det på kortet. Jag har en ToR CPH-VIE med Austrian bokad i billigaste economy. Jag har en resa i maj till SFO planerad i Business, 6431 miles enligt great circle mapper enkel resa via ZRH. Jag har en resa enkel till BNE i business i juli planerad (the great move). Vilket är 10010 miles enkel via SIN.

1. Vilka bolag ger bäst intjäning till Eurobonus?
2. Vilken bokningsklass i business ger bäst intjäning?
 

agehall

Medlem
1) SAS

2) I princip alla ger 200%, men dubbelkolla alltid på Eurobonus hemsidorna.

Nu var det kanske inte de svar du ville ha, men du har rätt bråttom att skrapa ihop dina miles. Om det står Augusti på kortet, så går väl ditt medlemsår ut i Maj, dvs du måste ha dina poäng före slutet av Maj. Jag råder dig att kolla vad det står på dina eurobonussidor när du är inloggad. (Korten har slutdatum som är 3 månader efter att din status går ut!)
 

Stefan62

Medlem
Agehall: Vad betyder det rent praktiskt att korten har slutdatum 3 månader efter att statusen går ut? Jag kan inte hitta något om det på SAS hemsida.
 

agehall

Medlem
Låt oss säga att ditt medlemsår är 1/1-31/12. Då kommer du att få behålla din status tre månader in på nästa år, dvs till 1/4, även om du inte återkvalificerat dig. Dina baspoäng återställs dock den 1/1, så du behöver tjäna ihop 70k poäng på 3 månader för att behålla din status. (Dock ändras detta snart till 50k, iochmed de ändringar som görs under våren)

Jag kan inte komma på någonstans där detta står, men jag vet av erfarenhet att det funkar så.
 

ACervin

Medlem
Tack för info. Trodde att poängår och kortdatum hängde ihop. Då brinner det i knutarna. Måste kolla med Eurobonus
 

agehall

Medlem
Kolla som sagt vad det står om du loggar in på sas.se. Där ser du ditt medlemsår och det är det som bestämmer när poängen nollställs.
 

ACervin

Medlem
Ringde precis till Eurobonus och fick prata med en mycket trevlig handläggare. Har tyvärr redan tappat namnet. Det är riktigt som du säger att min intjäningsperiod går ut den sista maj, dvs 3 månader innan kortet går ut. Dock lät han antyda att det ibland görs inviduella bedömningar och att kunden ibland får behålla guldstatus beroende på tidigare poängintjäning alternativt kommande bokningar. Så det är tydligen inte bara en datoralgoritm. Tyvärr verkar det vara 70 000 poäng som gäller för mig. Någon som har erfarenhet att få behålla kortet trots för få poäng?

När det gäller min planerade resa till SFO så ger både Swiss och Lufthansa samma poäng in business även om det är discounted. CPH-FRA-SFO i business med LH ger 12 600 (1200+11 400)poäng enkel. CPH-ZRH-SFO ger 13 000 (1200+11 800) poäng enkel. Med SAS-United får man på CPH-ORD-SFO 10750 + 3800= 14 450 enkel. Här ger dock United lägre poäng om man bokar discounted business.

Summa summarum kommer den här poängintjäningen inte räcka till för guldstatus och nästa resa ligger för sent. Framtiden innebär flytt till Australien och Brisbane kommer att vara min utgångspunkt. BNE-CPH kommer att vara en vanlig sträcka. Dags att byta program?
 
Toppen