Senaste nytt

Vilka udda flygplan har du åkt med?

em9frl

Medlem
Enda "udda" flygplan jag minns ha flugit är en Piper PA-28. Ska dock flyga en DeHavilland Twin-Otter om en månad, ser riktigt fram emot det och e.v reserapport kan komma :)

Har flugit DeHavilland Twin-Otter några gånger på tidigt 90-tal. Det udda med de gånger jag flög detta var att jag hoppade ut ur planet över Flugebyns flygfält för att försöka ta fallskärmscert.
 

majer

Medlem
Airbus A300-600
Boeing 757 (Anses det som udda?)
BAe Avro RJ 100
Embraer 135
Embraer 170
Embraer 190



"AHO skrev: Flyger Lufthansa A300-600 fortfarande? Jag har för mig att jag såg det i Frankfurt många år sedan."

Nej den togs ur LH:s flotta för kanske 2,5 år sedan. Det flygbolag jag idag kan komma på som flyger med A300 är det brittiska flygbolaget Monarch. Iranair har A300 i sin flotta och har hänt att de flugit med den på ARN, men nu förtiden tror jag att de kör med en 76:a
Tror att Thai och Korean Air fortfarande kör med A300 också. Flög inrikes med det senare bolagets senast 2009.
 

seat56f

Medlem
Jag har lyft med Cessna 206, Dehavilland DHC6-300 (Twin Otter) och DHC-2 (Beaver). Aldrig landat med något av planen dock...

Är det möjligen så att du ska hoppa ut från Twin Ottern över Gryttjom om en månad, Jonas C?
 

Concorde

Founding Member
I forgot about all the Fokkers. Linjeflyg baby! Massa sektorer mellan Sturup och Stockholm på 80 talet.
 

Jonas C

Medlem
Har flugit DeHavilland Twin-Otter några gånger på tidigt 90-tal. Det udda med de gånger jag flög detta var att jag hoppade ut ur planet över Flugebyns flygfält för att försöka ta fallskärmscert.

Hehe, precis! Planen är att jag ska flyga med men inte hoppa själv, men man vet ju aldrig. ;)
 

MarcusC

Medlem
B727 Freighter i jump seat år 2000, är väl en godbit. Nattlandning i åskväder LGG. Den danske kaptenen nämnde de var under utfasning pga sämre bärighet i kabingolvet....;)

Vart med och lastade en Antonov-12 (ukrainsk ) på Landvetter planet byggt på 60 talet, blev erbjuden flyga med till UK, hade vart spännande men hade inte tiden. Hade vart en upplevelse. Interiört kändes flygplanet som ett museum...vilket besättningen medgav.
 

mankan69

Medlem
Det stämmer att Thai kör A300 iaf på vissa inrikes destinationer, så som Bangkok-Krabi. Annars så blir jag lite lätt imponerad av folks "nördighet" över att komma ihåg år, flygplansmodell, version och destination flera år tillbaka i tiden. Trodde att jag var lätt nördig, men inser att jag är besegrad :)
 
Inte så många ovanlig men

Boeing 720 är nog inte så vanlig (kort version av deras 707)
B727
ATR 72
MD11
F27
F50
F70
F100
Saab 2000 och 340
Dash8, 100,200,300 och 400
A300
E135 och 145


Sedan förstås alla vanliga Airbus, MD80, nya embraers, CRJ:s och boeings
 

hoss

Medlem
Linjeflygs Metropolitan Sundsvall-Köpenhamn via Bromma på 60-talet. Royal Nepals Boeing 727 Kathmandu-Delhi 1990. TAP Lockheed Tristar New York-Lissabon 1994. Northwest DC-10 Amsterdam-Minneapolis 2005. Kenya Airways Airbus 310 Nairobi-Harare 1991.
 
Toppen