Senaste nytt

Hejdå SJ Black

Jag var en av dom som åkte spöktåg från Säter och fick ett SJ Prio Black (likaså min fru). Den tiden är förbi och sanningen är att kortet inte fick slita så mycket. Var ändå lite kul att ha två av tre svarta kort (SAS / SJ / NK). :D

Om du fick SJ Black under den här kampanjen, har du lyckas upprätthålla nivån? Kände du att Black gav någonting?
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Jag har haft SJ Prios svarta kort i "många" år utan fusk eller spökresor.

Men efter att jag blev svårt sjuk för 1½ år sedan har det inte gått att upprätthålla den svarta nivån eftersom mitt resande drastiskt minskat, åtminstone fram tills nu. Jag i bokar primärt första klass biljett på SJ3000, och alternativt andra klass biljett på SJ Regional. Det senare alternativet ger mig inga för eller nackdelar ombord.

Det jag saknar är flexibiliteten att ta ett senare eller tidigare tåg utan att behöva bry mig ett dyft . Även när det blivit förseningar eller något knas och SJ av mystiska skäl skickat iväg andra tåg norröver enligt ordinarie tidtabell så har det varit smidigt att kunna fråga tågvärden lite snällt och ta upp kortet och förklara situationen.

Flertalet gånger har jag hört,
-Varför fick han gå ombord och inte vi?
-Så är reglerna, herrn som gick på har den förmånen genom SJ Prio Svart.

Jag har då alltid varit väldigt noga med att uppmuntra och vara trevlig och omtänksam mot tågvärden, som fått ta en en massa verbala otrevligheter för min skull bara att han följde regelverket (och hjälpte mig).
 

henrik l

Medlem
Klarade väl nätt och jämt att förnya grå. Främsta nyttan har varit att kunna komma in i loungen på Gbg C, istället för att hänga 20-30 min i de allmänna utrymmena.
 

FF#1

Medlem
Har en gång i tiden "ärligt" intjänat mitt svarta genom för mycket nötande av bakdelen på sträckan Eskilstuna-Göteborg och annat smått och gott. Numera så reser jag nästan inget tåg, men har upprätthållit det genom att lägga lite spend på SJ mastercard, såg i dag att jag har återkvalificerat med 100p marginal och 9 dagar.... :) tror att jag ger sjutton i det nu... för vad sjutton ska jag göra med 50000p som dessutom ökar stadigt på SJ?

Att kunna byta tåg genom att fråga samt har varit den bästa förmånen. dessutom har det varit trevligt att kunna ta en kaffe i loungen när man råkar passara någon gång på rent okynne...
 

Morgan

Medlem
Jag har nått ett jämnviktsläge: 85000 i spend per år på kreditkortet ger svart kort och 25000 poäng. Det motsvarar ungefär de resor jag gör privat, så åker i princip bara på poäng privat.

Uppskattar kortets flexibilitet med avgång och någon gång loungen. Reser en del i tjänsten med en strikt policy mot privat intjäning, men statusen får jag ju dra nytta av ändå!

(sj prio tillåter för övrigt flera kort per person så att man kan samla in poäng i tjänsten på separat kort)
 

JWD

Medlem
Jag är också nyfiken på om ni anser att det svarta kortet har tillfört något utöver lounge och flexibilitet? SJ slår ju på stora trumman om att det ska komma en del intressanta tredjepartserbjudanden till deras trognaste kunder. Jag har fortfarande några tusen poäng kvar den till högstanivån. Så ni får gärna fylla på med era erfarenheter av dessa erbjudanden etc.
 

FF#1

Medlem
Jag är också nyfiken på om ni anser att det svarta kortet har tillfört något utöver lounge och flexibilitet? SJ slår ju på stora trumman om att det ska komma en del intressanta tredjepartserbjudanden till deras trognaste kunder. Jag har fortfarande några tusen poäng kvar den till högstanivån. Så ni får gärna fylla på med era erfarenheter av dessa erbjudanden etc.

För utom det du nämner så är det mest imponerande att de fixade fram ett hotellrum för poäng i Huddik fast än det var slut på gratisrum.
 

Kandinsky

Medlem
Har haft svart ganska många år. Ger ingenting förutom en egen linje att ringa in på när övriga SJ är stängt, och möjligen också att slippa köa på centralen. I övrigt är det ett njae.
 

agehall

Medlem
Jag var inte ens i närheten att få behålla SJ Prio Svart. Tjänade väl in runt 2k poäng under tiden jag hade det.

Den enda förmån som egentligen gav något, var att kunna byta tåg utan att boka om. Jag upplevde dock ofta att tågvärdarna inte hade en aning om denna förmån utan bara blev sura och försökte ta betalt. Först när man själv blev sur så släppte de det ungefär med "låt gå för denna gång då".

Nu tycker jag inte om att åka tåg, så jag hade aldrig som mål att återkvala, men det var lite intressant att testa och se hur lite det gav mig.
 

anjak

Medlem
Själv tycker jag att ett SJ prio svart ger mer än ett EBG på den sträckan jag pendlar. Bättre lounge i Stockholm än T4 och perfekt att inte behöva tänka på vilken avgång man bokar eftersom man i princip alltid kan byta avgång utan kostnad. Sen är det bra med 15% poängrabatt på 1a klass.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen