Senaste nytt

Hur bygger du upp ditt reseår?

Även om många resor och möjligheter dyker upp spontant för mig under ett år har jag ändå en slags ramverk för hur jag planerat mitt reseår.

Den som har barn i skolan har säkert skollov att planera runt. Jag har barn på dagis så det påverkar inte mig ännu - däremot har jag ett par andra saker jag

- F1 cirkusen flyttar runt i världen. Har jag möjlighet att se ett lopp så är det alltid skoj!
- AFL säsongen löper från Mars till September. Har jag möjlighet att se matcher, helst finaler så är det fint.

Utöver det så har jag haft några fasta punkter kring Påsk (min fru vill till Jämtland varje år), första veckan i Juni (sista chansen innan sommarsemestern) och November (innan julstöket drar igång).

Vad tar ni hänsyn till när ni planerar ert reseår?
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi går nog mest efter klimatet på resmålet, om jag ska plocka ut en enskild faktor.
Norden juli-augusti, Övriga Europa maj/juni eller september/oktober, tropiska destinationer vintertid osv.

Men vi lägger liksom du ofta resor kring evenemang, om en konsert, festival eller t.ex. fotbolls-EM går någonstans så kan vi tänka oss att lägga resan kring det, nyckelord "passa på - bra ursäkt" ;)

(Så Frankrike nån gång i juni '16 känns rätt spikat..)
 

Palazzi

Medlem
Jag gör inga anpassningar, annat för ekonomin (som nu är mer ansträngd än normalt :/ ).

Jag åker BARA inom Europa, och mina intressen är mest att njuta av tillvaron...o kanske se en fotbollsmatch. Säsongerna är ju långa, så bara på högsommaren det inte kan kollas fotboll under utlandssemestern. Har såklart varit på de flesta kontinenter, men är ingen globetrotter....så numera åker jag bara dit jag trivs.

Jag åker till Italien under hela året, o detsamma gäller London. Italien för att det alltid är hemma, och London för att det är precis lika trevligt under högsommar som julskyltning. Madeira varje vinter - tycker det är fantastiskt behagligt (är ingen soloman så 16-21C räcker).
På sommaren åker jag även en sväng till Norge...

Andra resemål än dessa styrs mest av jobb, partner o vänner. Men dessa räknar jag inte in som planerar....för det brukar kunna komma info så nära inpå som 1-2v.
 

Jonas C

Medlem
Försöker alltid att boka in två long hauls per år, en på sommaren och en över jul/nyår. Valborg är också en helg som jag absolut inte står ut med, så även där försöker jag planera in en resa så att man slipper den. Ett besök till Berlin och ett till Istanbul varje år står även till traditionerna, men utöver det försöker jag mest bara klämma in en Europaresa i månaden.
 

Voyageur

Medlem
Oj, här sker en hel del galet spontant! En vän som är i affärer i Asien i sommar, ja då måste vi mötas! En weekend här och där för att undkomma vardagen händer lite mer än vanligt! Oj, nu kom ett galet bra business erbjudande igen som man inte kan motstå....flyga till helsingfors eller berlin över dagen för fika och lite lounge hopping....ja året byggs helt enkelt upp lite knäppt spontant och ostrukturerat fast ändå inte....kanske hjärtat bestämmer mer än hjärnan :)

Jag är tacksam över att jag styr helt mitt eget arbete och kan strukturera mitt schema mestadels från egna aspekter vilket gör att möjligheterna till resande är rätt så generösa!
 

Timotey

Medlem
Det mesta sker helt spontant. Sommar resa en vecka till något sydeuropeiskt är det enda bestämda. Sedan blir det några spontan weekends bortsett från de obligatoriska resorna till Finland några gånger om året. Har lite olika resekamrater, de flesta är dock ensamma eller med sambon
 
Jag har de senaste åren haft en vecka i november som "fast" resepunkt. Dels för att november är mörk och trälig i Sverige, dels för att ladda batterierna inför en intensiv jobbperiod december-januari och dels för att hålla mig undan när jag fyller år ;)

I övrigt blir det mest att ta det som det kommer.
 
Toppen