Senaste nytt

En tur med Blå Tåget

Malu

Medlem
Så var det äntligen dags att prova en SJ-konkurrent som faktiskt inriktar sig på att göra tågresan till en upplevelse i sig. Då mitt arbete gjort att jag fått besöka Skövde ett par gånger har jag tidigare nyttjat SJ snabbtåg, som X2000 numera heter. Trots att jag i andra sammanhang inte har anlag för åksjuka så brukar jag känna av lutande vagnkorgar, så ett vanligt hederligt lokdraget tåg kändes rätt av flera skäl!

Bolaget som kör sträckan Uppsala-Göteborg (med uppehåll i Stockholm, Hallsberg och Skövde) heter Skandinaviska Jernbanor AB och tåget har man fantasifullt döpt till Blå Tåget. Det är dessutom blått, vilket ökar trovärdigheten något.

På Uppsala perrong väntade tåget denna soliga söndag och jag tror att det var både konduktör och lokförare som glatt hälsade mig välkommen. Tåget bestod av ett nytt och fint el-lok, restaurangvagn, bar-vagn och två gamla men renoverade förstaklassvagnar. Totalt ska det kunna rymma ca 120 personer tror jag, men vi var bara ett tiotal på första sträckan från Uppsala. I Stockholm klev det dock på en hel del folk och jag gissar att det var ungefär halvfullt totalt sett.

bt01.jpg bt02.jpg
bt03.jpg bt04.jpg

Komforten vad gäller sittplatsen är suverän. Benutrymmet kändes ungefär som 80 tums pitch och det finns benstöd, bord, och rejäl möjlighet att fälla ryggstödet. Helt godkänt för en short-haul-sträcka som denna. Eluttag vid varje plats och WIFI-internet ger ytterligare pluspoäng. Dessutom toppar man med både garderob och väskhylla som gör att overhead-bin inte behöver nyttjas alls. Toaletten är måhända det enda som drar ner betyget lite, lite trång och utan särskilda amenities.

bt06.jpg bt08.jpg
bt07.jpg bt05.jpg

En sak som jag verkligen gillar är att man har renoverat vagnarna förhållandevis varsamt och behållt gamla träpaneler, kromade lister, krokar och gardiner. Det gör underverk med atmosfären och "mysfaktorn" i kupén.

bt09.jpg

Kanske det allra trevligaste på hela tåget är dock bar- och restaurangvagnarna. Här andas hela miljön klassisk storhetstid för järnvägen. Rejäla bord, vita dukar, glas och porslin. Priserna är varken extremt höga eller låga utan ungefär vad man får räkna med vid ett restaurangbesök. Det som serveras är vällagad mat som görs direkt ombord av en riktig kock - och det märks. Jag provade ett Smörrebröd med rostbiff, remolad, saltgurka och pepparrot, vilket var en rejäl macka som mättade bra för 75:-. Snyggt upplagt och god smak. Till det en starköl för en femtiolapp. Tja. Listan över drycker ombord var imponerande och rymde allt från Champagne och ett bättre Amarone-vin till snaps, calvados och punsch. Servicen var möjligen något långsam och jag undrar hur man ska hinna med om det är fullsatt, men då kanske man ökar på med fler i serveringspersonalen?!

bt12.jpg bt11.jpg
bt10.jpg bt13.jpg

På vägen tillbaka från restaurangen noterade jag att det verkligen satt en pianist i barvagnen och det var god stämning för att vara strax före 18. Synd att det inte finns någon riktig kvällsavgång i nuläget. Det är faktiskt bara en tur i varje riktning per dag, men det ska tydligen ökas på under våren.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det här är ett suveränt alternativ på sträckan STO-GOT-STO (ja, även inklusive vägen upp till Uppsala). Restiden bara försvann och det var faktiskt tråkigt att kliva av i Skövde, när det liksom började bli roligt på allvar. Frågan är hur man kommer lyckas med att fylla tågen och hantera ekonomin. I nuläget ligger man ungefär på samma pris som en SJ-biljett i förstaklass (Blå tåget har bara första klass) och jag tror att de skulle tjäna på att till och med höja priset något och samtidigt lägga till ytterligare lite service?! En välkomst-drink, en flaska vatten, en chokladbit, eller något annat kan med fördel lånas som koncept från flyget och höja känslan ytterligare.

Ett avslutande tips är att passa på och prova den här resan ganska snart om du funderar på det. Antingen kommer det bli alltför populärt och trångt i vagnarna, eller så kommer det inte bära sig ekonomiskt och man får lägga ner. Men jag hoppas verkligen att det blir ett vinnande koncept. Lyckas man t ex kombinera med hotellpaket, evenemangsbiljetter och liknande så blir det helt enkelt en helhetsupplevelse!
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
Tack för trevligt reportage!

Läste någonstans att de sakta men säkert ökar i passagerarantal, och hittills var ganska nöjda med utvecklingen. Vi får hoppas att det går vägen. Verkar ju grymt! :)
 

henrik l

Medlem
Tack fören trevlig rapport. Måste provas vid tillfälle med tanke på att jag bor där du klev av:) Tror faktiskt att dom kunde marknadsföra sig lite bättre. Jag har bara hört talas om dem här + att jag har sett tågen i Sde och Gbg. Har inte en tänkt på om det finns någon info på stationen i Skövde. Kan inte minnas att jag sett något. Ändå spenderade jag en ofrivillig halvtimme där förra söndagen.
 

GOTATH

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Gick förbi tåget igår kväll på Centralen. Blir allt lockad att ta en tur till Stockholm :)
 

Gnopps

Medlem
Äntligen fick vi veta hur det är att åka med Blå tåget, tack!

Jag brukar också bli åksjuk på X2000 men sällan annars. Skönt med alternativ.
 

Firstclass

Ny medlem
Instämmer i alla superlativer om Blå Tåget, men tyvärr tyckte vi inte att maten var någon sensation.
Vi kommer att åka Blå Tåget igen, och hoppas på att det är litet bättre i restaurangvagnen nästa gång.
 
Toppen