Senaste nytt

Besök utmed tre sjöar i Schweiz

Resenären

Medlem
Upprinnelse

SAS vintererbjudande december 2014

På en av årets sista dagar nyttjade jag SAS vintererbjudande, för att boka en resa till Genève våren 2015.


Jag hittade en avgång som passade oss bra med SAS Plus. Däremot ville de ha 3 gånger så mycket för returresan, så den bokades i SAS Go. Mer om detta senare.
För många år sedan bodde vi på Hilton Noga i Genève, Men detta hotell bytte kedja, så nu finns det inget i Hilton i staden. Av en tillfällighet hittade jag att i franska staden Evian, detta är i utmed Lac Léman (Genèvesjön) södra strand, så finns det ett Hilton. Bodde där ett antal gånger, både på vinter, vår och sommar. Utmärkt hotell med superbt läge.

Evian.jpg

Utsikt från Hilton Evian, med staden Lausanne i Schweiz på andra sidan.
lausanne.jpg

Men Hilton i all ära, det finns mer att upptäcka.
Denna gång föll vårt val på Hôtel – Restaurant La Verniaz, Det ligger ganska högt ovanför staden Evian. Av den anledningen var jag noga med att fråga om deras restaurang, då ville besöka denna på kvällen, i stället för att försöka vandra i de branta backarna. Rum bokades och vi fick bord bekräftat i deras restaurang.
Eftersom jag inte behärskar franska språket, föll det naturligt att vår vårvistelse endast skulle ske i Frankrike och fransktalande Schweiz! Norr om Lac Léman i Schweiz, ligger tre sjöar. Dessa fick bli vårt resmål: Lac de Neuchâtel, Bielersee och Murtensee (tyska!). De två sistnämnda ligger på gränsen mellan tyska och franska delen av Schweiz, därav har de två namn. Ett på franska och ett på tyska.

Incheckning gick smidigt på Arlanda och snart satt vi i SAS Business Lounge. Ett flertal besökare kom ut ur Gold Lounge och beklagade att det var så fullsatt där. Resan till Genève förlöpte utan något extra att rapportera från våra platser på rad 1.
Vi var först av planet och vår väska kom som en av de första på bandet. En kort promenad, till höger efter tull och vi fick smidigt ut vår hyrbil från Hertz. Någon form av vinterrabatt nyttjades och vi fick 25 % rabatt. Strax var vi på väg söderut mot Evian i Frankrike. Denna stad är ju känd för sitt mineralvatten och sina golfbanor. ”Strax utanför Genève”, som det stod i annonsen från golffirman! Många vackra byggnader, varav ett flertal är ifrån tidigt 1900-tal, då den stora boomen med hälsovatten började. Ett smidigt sätt att åka hit är med båt från Schweiziska Lausanne. Båten lägger till ett par minuters promenad ifrån Hilton hotellet.

evian-water2.jpg
Produkten som gjort staden Evian känd.
CHmap.JPG


Vårt härbärge, La Verniaz ligger med en härlig utsikt över staden och de snöklädda bergen. Väl på plats visade det sig att restaurangen inte öppnat för säsongen… Jag visade bokningen där det stod att de reserverat bord i restaurangen. Oj, en gammal mall, var svaret. Nåväl, på kort avstånd ligger Hôtel Ermitage, så hit gick vi för middag.


Evian5.jpg

Till hotellet hör också ett par familjestugor:

Evian6.jpg


Många vackra hus i Evian:

Evian1.jpg

Evian4.jpg


Nästa dag tillbringade vi i bergen söder om Evian, En tur upp till Abondance med dess berömda ost: Abondance är en fransk ost gjord på opastöriserad komjölk från regionen Savoie. (Wikipedia).
Inte långt bort ligger flera skidområden, såsom Morzine, Chatel och Avoriaz.

abondance.jpg

abondance1.jpg


Efter Evian var det dags att ge sig av, denna gång i riktning mot Schweiz. Vi följde kustvägen tills vi kom till Montreux. Här tog vi en liten väg upp till platsen Caux.

CHmap.JPG


caux.jpg


En härlig utsikt väntade och likaså resterna av ett magnifikt före detta hotell. Numera är det institutet Initiatives of Change (IofC), vars vision är: “A just, peaceful and sustainable world to which everyone, responding to the call of conscience, makes their own unique contribution.”

Dagens resmål är staden Neuchâtel, som så klart ligger vid sjön med samma namn. Staden härstammar ifrån tidigt 1200-tal och har en vacker gammal stadsdel. Nu är det dock dags för lite traditionell lunch, som intages på Relais & Châteaux Beau-Rivage Hotel. (saknas i BC hotelldatabas…)

neuchatel2.jpg

neuchatel1.jpg

Dags för lunch:

neuchatel.jpg

Efter rundvandring i den vackra staden, så tar vi bilen och åker upp på berget Chaumont. Här skall vi nämligen bo på ett riktigt litet hotell, som har totalt fyra rum. Dess namn passar bra: Petit Hôtel de Chaumont. Som enda gäster får vi ett verkligt speciellt rum, med högt i tak och stora synliga träbjälkar. Ett stort badkar/bubbelbad är placerad, precis som handfatet i det öppna rummet. En stor dusch och toalett ligger i anslutning. Utsikten är magnifik över tre sjöar och de snöklädda alperna i bakgrunden.

Hotellets placering i förhållande till sjön och staden, framgår av denna panoramabild:

Chaumont_vy.JPG



chaumont1.jpg

chaumont3.jpg


Trots det ganska isolerade läget, så är deras restaurang populär. Vi avnjuter en av deras specialiteter, Viandes sur ardoise, dvs. kött serverat på varm stenhäll. Mitt val faller på ”Entrecôte de cheval” = hästkött. Till det ett vin från trakten: Pinot noir, Caves de la ville de Neuchâtel.

chaumont6.jpg

Restaurangen idagsljus med bergsbanan i bakgrunden:

chaumont7.jpg

Härifrån kan man åka "tåget" ned till staden. Det är 46 % stigning!

chaumont8.jpg


Chaumont är ett eldorado för cykelfantaster:

chaumont2.jpg

Även vandrare gillar detta område:

chaumont5.jpg


Området kring Neuchâtel kallas Klockdalen, så nästa dag är det dags för ett antal klockrelaterade besök, Vi börjar i staden Le-Locle, som har ett vackert utsmyckat stadshus och så klart ett klockmuseum. Sedan följer vi dalsänkan till staden St.Imier, som är känd för sin klocktillverkare, som huserat här sedan 1832: Longines. Vi har bokat tid för en personlig guidning av deras museum. Vi börjar besöket i den historiska delen, där ett omfattande inbundet register, visar serienummer på alla klockor som tillverkats. Dagens register är så klart datoriserat och man kan se vem som köpt klockan, eller åtminstone till vilken återförsäljare den är levererad.

Vackert stadshus:
lelocle.jpg

Klockmuseum:

lelocle1.jpg

Hos Longines:

imier1.jpg

imier2.jpg


Nästa dag var det dags att ge sig iväg från detta utomordentliga hotell. Tack vare blandade kunskaper, hos båda parter, i tyska och engelska fick vi ut en underbar vistelse i denna behagliga omgivning; Chaumont.
Nu gick turen vidare på små landsvägar mot staden Biel (tyska) eller Bienne på franska, beläget vid Bieler See. Här stod ett besök på Omega-museet på agendan. Återigen ett imponerande museum, där som besökare fick man låna en iPod för att tillgodogöra sig de olika montrarna.

Fabriken, där man inte kommer in som besökare.

biel2.jpg

Mitt emot ligger Omega museet och där är man välkommen.

biel.jpg

biel1.jpg

Mot nästa sjö, Murten See och den medeltida staden Murten (tyska) eller på franska Morat. Här finns ett av mina favoritställen: La Pinte du Vieux Manoir (Relais & Châteaux). Vi bodde här för tre år sedan och ett återbesök är alltid intressant. På grund av något bekymmer med stadsplaneringen är hotellet stängt, men deras utmärkta restaurang är öppen. Här intogs lunch, med utsikt över sjön.

murten.jpg

Via amfiteatern i Avenches styrde vi nu mot en gammal bekant: Hotel Lavaux i Cully.
Se: Lavaux x 2: Hotell och UNESCO | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

lavaux.jpg

Ordentligt nedklippta vinrankor.

Nästa dag var det dags för ett besök till orten, som givit namn till den berömda osten Gruyère. Imponerande lager med helautomatiska truckar som hämtade de 25 kg tunga ostarna. Inte långt ifrån Gruyère ligger orten Broc, som huserar en av Netsles fabriker. Här besöktes utställningshallen från en välbesökt chokladfabrik. Vi orkade inte vänta två timmar på en rundvandring utan nöjde oss med att bese butiken, där allehanda choklader såldes.

choklad.jpg

gruyere.jpg

Ost i stora mängder. Notera den automatiska trucken, som åker och vänder ostarna:
gruyere1.jpg

Nu söderut mot Genève, men innan dess uppehåll för sista anhalten innan hemresa. Prangins utanför Nyon, där hade vi hittat ett hotell i kedjan Private Selection, Hôtel La Barcarolle. Det visade sig vara en riktig pärla! Beläget vid sjökanten och fin utsikt mot sjön och alperna med Frankrike på andra sidan stranden, här hade vi ett undanskymt ställe. Vi hade bokat ett paket kallat ”Romantic, Gourmet & Candle-light”. Det innehöll: ”including apéritif (a glass of Champagne) accompanied with piano sound, followed by a gourmet-dinner surprise with 3 courses out of the famous kitchen of Chef Arnaud Saget, overnight in cosy landhouse-style room with balcony facing the lake. Breakfast buffet.”
Återigen ett hotell, som visade sig från den bästa sidan. Då det var lite regnigt vid ankomsten undrade receptionisten om vi behövde några tips på sevärdheter i regionen kring Nyon. Ja tack sa jag och vi fick en detaljrik broschyr, från vilken vi hämtade lite utflyktstips. Efter middag, inte den som ingick i paketet och god sömn, så var vi redo för en tur till staden Morges. Hela vägen mellan Nyon och upp till Cully, där vi var dagen innan, är kantad av vingårdar och magnifika hus och slott.

nyon2.jpg

Utsikt från hotelrummet
nyon3.jpg

Här var det stängt! Privathus intill hotellet.
nyon4.jpg

Notera BC-taggen på hustruns 'beauty box'.
nyon5.jpg

nyon6.jpg

Ett stort 'privathus' på en stor tomt, med magnifik utsikt.

morge.jpg

Slottet i Morges.

nyon.jpg

Mera slott, denna gång granne med hotellet.
nyon1.jpg

Slottet i Nyon.
påsk.jpg
Snart Påsk.


Nu sista kvällen i Schweiz, var det dags för den ’romantiska middagen med tända ljus’. Det var bara ytterligare ett par i restaurangen, så kyparen hade gott om tid att berätta om de viner vi valde till middagen. Samtliga var från regionen och vi försöker att endast dricka Schweiziska viner, då de i princip är omöjliga att köpa i Sverige.

Till sist ett Email ifrån Optiontown, som förtäljde att min uppgradering till SAS Plus hade gått igenom. Prima, då kunde vi komma hem lite smidigare.
En reflektion i kabinen: Ett par, där mannen hade Plus-biljett och hustrun inte, där hon blev tillsagd av flygvärdinnan att hon inte kunde sitta i Business Class, ja så benämnde hon det, trots att platsen bredvid sin man var ledig. Hon knallade snällt bak ett par rader till sin plats. Då plockade mannen fram sin plånbok och visade ett kort av något slag. ”Ursäkta” sa flygvärdinnan. ”Jag visste inte”. ”Naturligtvis kan frun sitta här på tomma platsen i Business Class”.
En positiv detalj var att personalen var noga med att de personer, som inte reste i Plus, ej hade tillgång till den främre toaletten. Likaså att det Prio-märkta bagaget kom bland de första på Arlanda!
Vän av ordning undrar kanske varför rubriken säger ”tre sjöar i Schweiz”, när vi besökte fyra? Jo, den första, dvs Lac Léman (Genèvesjön) tillhör även Frankrike.

Slutsats

En tur utanför allfarvägarna erbjuder en mängd sevärdheter och ypperliga hotell, i denna vackra region.
En notis var att denna resa för andra gången sammanföll med en tragisk ”flyghändelse”. Germanwings-planet som kraschade i franska Alperna. Förra gången var den 11 september 2001….
 

Attachments

  • Evian3.jpg
    Evian3.jpg
    236,5 KB · Visningar: 268
  • chaumont.jpg
    chaumont.jpg
    217,4 KB · Visningar: 226
  • chaumont4.jpg
    chaumont4.jpg
    252,8 KB · Visningar: 238

NyfikenGrau

Medlem
Tack! Älskar den här regionen!
Lunchbilden från Neuchâtel, är det verkligen mjukt svenskt tunnbröd på bilden där, aka "Polarbröd"?
 

Direktorn

Medlem
Kul och fin berättelse från ett område man bara "blåst" förbi i bil på väg till Italienska rivieran. Tack för fint reportage och fina bilder. Vill gärna besöka området vid tillfälle.
 

Palazzi

Medlem
Fantastiskt, som vanligt! Du/ni verkar ha liknande resepreferenser som mig själv :) . Klockor, ost o choklad - hade du visat bilder från en bank hade vi varit sterotypiskt heltäckande ;)

Tyvärr är det ju det där med redan höga priser som blivit ännu högre. Drar mig numera för att göra annat än dagsturer över till Schweiz, o kanske mer passager mot Österrike. Tycker generellt att Schweiz är det bästa resemålet i världen (efter Italien i all partiskhet), men jag föredrar kanske det österrikiska köket, som är aningen mer "rustikt" :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Intressant, @Agö, bott en sommar i franska Alperna men aldrig lagt märke till det.

@Palazzi, håller med, men tycker det är ganska snarlik alpkultur på franska och italienska sidan...och lägre priser då också ;)

Kul att det är fler som har detta som favoritområde nr 1 - bara det inte blir för många. Om alla visste hur fint/bra/gott det är skulle det var smockfullt jämt.
 

Resenären

Medlem
Tyvärr är det ju det där med redan höga priser som blivit ännu högre. Drar mig numera för att göra annat än dagsturer över till Schweiz, o kanske mer passager mot Österrike. Tycker generellt att Schweiz är det bästa resemålet i världen (efter Italien i all partiskhet), men jag föredrar kanske det österrikiska köket, som är aningen mer "rustikt" :)

Stämmer! Har besökt Schweiz ett flertal gånger per år de senaste 20 åren. Den otroligt starka Schweizerfrancen har inte gjort det billigare precis.
Men, vad gör man inte för lite avkoppling? ;)
 

Agö

Medlem
Det är ju precis det dyra som gör Schweiz bra. Turismen och allt i övrigt andas något så ovanligt som exklusivitet. Räcker ju med att gå längs med les Quais i Genève!
 
Toppen