Senaste nytt

Växla över Amex poäng (platinum)

ander007

Ny medlem
Hej,

Har i dagsläget lyckats samla på mig ca 4 miljoner amex poäng. Skulle vara hemskt tacksam om tips för att maximera dessa vid exempelvis överföring till bonusprogram för att användas till resor flyg etc. Fyller 40 inom en snar framtid och tänkte bränna hela klabbetpå en resa med familjen :)

tack på förhand

hälsningar

Anders
 

Bonden

Medlem
Lite följdfrågor:

Hur många är ni i familjen, hur gamla är barnen?
Har du preferenser på flygbolag?

Man får nog växla de där poängen och inte använda de direkt, för 5miljoner amex poäng får man en resa till DisneyWorld i ekonomiklass och ett 3* hotell..
 

ander007

Ny medlem
Lite följdfrågor:

Hur många är ni i familjen, hur gamla är barnen?
Har du preferenser på flygbolag?

Man får nog växla de där poängen och inte använda de direkt, för 5miljoner amex poäng får man en resa till DisneyWorld i ekonomiklass och ett 3* hotell..

Hej Bonden,
Barnen är 12 och 15 år preferenser på flygbolag är väl de stora drakarna (British, SAS, emirates, Thai, LH, Cathay, Singapore etc). Vid en överväxling vet du vilka som ger mest Bank for the buck så att säga :) tack på förhand!
 

Bonden

Medlem
Smartaste är kanske att växla till BA's Avios där 110 amex ger 10 Avios vilket räcker till en trevlig resa till NYC i First :)
För att få ut maximalt av poäng bör du boka så hög klass som möjligt eftersom det tillkommer avgifter.

Det finns många trådar om BA's First!
 

Alx

Medlem
"BANK for the buck" är det en ny svensk version av klassiska "BANG for the buck" ? Kanske vore något för bankerna att börja använda i sin marknadsföring! ;)

Jag har ingen bra koll på vad svenska amex erbjuder för flygbolag att överföra poäng till. Men BA låter ju rätt OK, även om 11 kr mot 1 avios känns lite dyrt jämfört med mitt Euro amex där jag får 1 mot 1, dvs knappt 9 kr mot 1 avios (double bonus borträknad).
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Jag gjorde en undersökning av detta och höll på några veckor när jag skulle konvertera 2 miljoner MR poäng. Det var mycket om och men, och invänta kampanjer, så jag gav till sist upp och flyttade rubbet till EB. Jag kom också fram till att det beror mycket på vilken allians som är din primära. När det gällde Star Alliance blev det oftast sämre växlingskurser i andra steget men där emot tror jag det fanns ett bolag i Sky Team som gjorde att det blev en boost via Hilton.
 

Bonden

Medlem
Skall man använda "poängen" till att åka first så verkar BA.com vara överlägset!
Att få tag på en First biljett i star Alliance från Europa till USA är ju enormt svårt, skall man dessutom ha flera så...
Envisas man med att köra star (som t.ex jag) så måste man vara senator för att kunna komma åt trevliga first biljetter mellan Europa och USA.. Så i läget utan status så är BA det som gäller!
 

henrik l

Medlem
Nu känner jag inte till Amex och växlingskurser, men hotellprogram nämnde ju också. Kanske är det värt att undersöka om man först ska växla poängen till ett hotellprogram och sedan till mil. Allt beror ju på vilka växlingskurser man får i de olika stegen.
 

Senator

Moderator
Jag har tidigare väntat in "deals" som t.ex. BA där man matchades med 100%, men det är svårt att veta hur det blir i framtiden :p

Perfekta är om man har massor av gamla MR, numera använder BA VISA och sedan ha en 2-for-1 kupong.
 
Är inte det 1x1 som gäller? Med en tak på 999000 reward points per transaction.
axmravios.jpg
 
Toppen