Senaste nytt

Vad är roligast, Rio de Janeiro eller Sao Paulo?

Henrik_B

Medlem
Planerar att åka till Brasilien och undrar om det är värt att skippa Rio för att enbart besöka Sao Paulo med omnejd? Vi är två vuxna och två småbarn och vill undvika för mycket kuskande in och ut ur storstäder, därav frågan.

Jag vet egentligen ingenting om dessa städer. Rio kan jag tänka mig är mer turistmål och Sao Paulo mer inriktat på business. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vi är inte ute på någon beach eller shoppingtur men gillar god mat och trevliga hotell.

Vart finns det bäst restauranger?

Vilket hotell skulle ni rekommendera? Har tittat på Radisson och Intercontinental i Sao Paulo.

Vilken av dessa städer har den bästa flygplatsen?

Har även hittat små byar längs kusten och i bergen mellan städerna. Är dessa trevliga?

Det skulle vara oerhört hjälpsamt med lite olika feed back! Tack på förhand.
 

Moco

Medlem
Hej,

Jag älskar São Paulo, men ett besök i Rio kan nog vara värt att lägga till. Vill du inte flyga (vilket kan vara dyrt) kan du ta buss. Det går bussar mellan SP och Rio från Terminal Tiete som är mycket bekväma (sleeper seats och servering), fräsha och tar ca 3-5 timmar. Kan du tänka dig att resa utanför staden São Paulo finns det ju mycket i delstaten, inklusive stränder etc. Håller du dig i stan så är det...en storstad med betong och relativt få grönområden. Jag tror att du bör ha en någorlunda planerad resa för att behålla tanten och barnen på bra humör. Att bara traska runt i São Paulo kan möjligtvis lätt bli en överväldigande upplevelse, speciellt med barn. Vuxennöjen och aktiviteter finns det gott om.

Bra restauranger och mat finns det också gott om i både São Paulo och Rio. Jardins, Liberdade, Bela Vista, Pinheiros i SP är bra restaurangområden. Leblon i Rio är fint.

När det kommer till hotell finns det också mycket bra att välja. Skippa Radisson. Intercontinental SP ligger i Jardins som är ett trevligt område. Annars är Renaissance (samma gata som Intercontinental) mycket bra, för att nämna något.

Guarulhosflygplatsen i São Paulo har en ny, internationell terminal och är i bättre skick än Galeão i Rio.

Sedan beror det givetvis på hur länge ni tänker vara där... Men åk, jag tror inte att ni kommer att ångra er. :)
 

palmen

Moderator
Jag har bara varit i Rio och varit turist i 4 dagar (bodde vid Copacabana). Ingen erfarenhet av Sao Paolo.
Vad det gäller flygplats så är den i Rio något av det sämsta jag upplevt, Skavsta framstår som en 5-stjärnig flygplats i jämförelse (ok kanske lite överdrift). När man väl passerat security så fanns det inget att tillgå förutom några butiker som sålde snacks. Jag var väldigt hungrig efter en dag på resande fot och hade räknat med att få något att äta men så blev det inte. Avgångshallen var betong-tråkig, det fanns dock massor av stolar att sitta på och möjlighet att ladda telefonen ute i terminalen.

Fanns tillgång till två lounger (OW och Star Alliance tror jag), hade dock ingen status på den tiden så har ingen aning om hur bra det var. Jag frågade dock om möjlighet att äta där och fick svaret att de enbart erbjöd snacks (inte värt 50$ för att betala sig in med andra ord).

I denna reserapport finns det lite bilder om vårt boende i Rio, samt boendet i Buzios där vi spenderade andra delen av veckan.
United Economy tur och retur till Brasilien | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Moco

Medlem
Flyg till GRU, och ta buss/flyg till Rio några dagar om andan faller på. Ta inte omvägen via nordamerika dock ;)
 

Gweilo_2

Medlem
Ursäkta om jag är en glädjedödare, men måste säga att Sao Paulo med småbarn låter som en kass idé. 20 miljoner människor, sjukt mycket trafik, tveksam säkerhetsnivå. Jag hade gjort något annat.
 

Henrik_B

Medlem
Efter att ha läst rapporten som @palmen skrev verkar Buzios vara något för oss, speciellt hotellet. Kan tänka mig ett par dagar där istället för centrala Rio. Sedan har jag kollat upp en pittoresk liten by som heter Paraty och ligger vid kusten mellan Rio och SP. Kan även tänka oss att stanna ett par dagar där.

Avrundar ev. med två dagar på IC Sao Paulo. Några bra tips på vintageaffärer och marknader? Det brukar bli temat i storstäderna.
Hem med BA GRU-LHR, de flyger också 747 på den sträckan. Vore kul med platser på upper deck. Hur är loungerna för BA-resenärer på GRU? Bra tips att undvika GIG!

Något i stil med detta hade vi tänkt oss. Tack för all input så här långt.
 
Har varit i Brasilien i ett par månader och håller med, det ena utesluter inte det andra, men om jag måste välja så föredrar jag SP pga lite svalare klimat,
 

ACervin

Medlem
Har provat båda ställena. Rio är ju spektakulärt vackert (på avstånd) och har stränder vilket är att föredra med familj. Sao Paolo är överväldigande stort och kräver tid att förstå sig på. I mina ögon ingen famljedestination. Flygplatserna är ingen höjdare men är extra dålig i Rio.
 
Toppen