Senaste nytt

Vad är det som hindrar A380 att fungera optimalt på Arlanda?

bL0m

Medlem
Hej,

Vad är det som hindrar A380 att fungera optimalt på Arlanda? Jag förstår att planet kan lyfta och landa på Arlanda utan problem.

Vad är er bild och uppfattning?

På Wikipedia läser jag följande:

-"A380 har bl.a. fler passagerare, större vingbredd och större vikt än tidigare flygplan. Flygplatser har därför tvingats att anpassas för detta flygplan. Boarding sker med tre gångbroar eller trappor. En ny kran för lastning av catering måste skaffas för att nå till övervåningen, som är 8,4 meter över marken, och för att tåla större vikter.
Vanliga 45 m breda landningsbanor går bra men motorerna är 50 m och vingspetsarna 80 m från varandra så man får tänka över skyltar och annat längs banorna.
Frankfurts flygplats var tidigt ute med att bygga om för just A380. En flygplats som Arlanda som kan få en A380 som charterplan ibland, kan nöja sig med att skaffa två trappor och en cateringkran. Det tar då 45 minuter för alla att komma på eller av ett fullsatt charterplan."


Finns det fler aspekter? Behövs det även en fjärde flygbana?

Jag vill minnas att medlemmar på denna sida har berättat hur bekvämt det är som resenär i First class och Business class att ha möjligheten för ombordstigning direkt via loungen.
 
Last edited:

jth

Medlem
Man måste också bygga om terminalerna, såvitt jag förstår finns inga jetbryggor som kan docka mot A380:n idag ens på F-piren. Det är dock, som wikipediaartiken antyder fullt möjligt att bygga om.

Jag var där när LH hade sin A380 på besök förra året och den hänger ut rejält över kanten på rullbanan, kan tänka mig att man behöver begränsa trafik på taxibanor mm då A380:n befinner sig på området.

Dock tror jag inte att passagerarunderlaget på lång vägar är tillräckligt än, CPH lär nog få reguljär A380-trafik före ARN.
 

Concorde

Founding Member
Med tanke på hur få wide-bodies Arlanda har, samt hur få interkontinentala destinationer som går därifrån är chansen 0% att A380 kommer flyga på ARN. Om vi nu inte hittar massa olja i baltiska havet och blir ett nytt emirat med för mycket pengar och bestämmer oss för att bygga en hub för norra halvklotet ;)
 

Dr. Miles

Expert
De destinationerna som körs av widebody plan till/från Arlanda är:

  • SAS: Stockholm-Newark/Chicago / Airbus A330
  • Air China: Stockholm-Beijing / Boeing B777
  • Qatar Airways: Stockholm-Doha / Airbus A330
  • THAI: Stockholm-Bangkok / Boeing B747-400

Sedan finns det några Cargo (Korean Air och China Airlines?) och charterflygbolag som använder widebody plan.
Men jämfört med andra stora europeiska flygplatser, är det få widebody plan som trafikerar till/från Arlanda överhuvudtaget.
 

deltamartin

Medlem
De destinationerna som körs av widebody plan till/från Arlanda är:

  • SAS: Stockholm-Newark/Chicago / Airbus A330
  • Air China: Stockholm-Beijing / Boeing B777
  • Qatar Airways: Stockholm-Doha / Airbus A330
  • THAI: Stockholm-Bangkok / Boeing B747-400

Sedan finns det några Cargo (Korean Air och China Airlines?) och charterflygbolag som använder widebody plan.
Men jämfört med andra stora europeiska flygplatser, är det få widebody plan som trafikerar till/från Arlanda överhuvudtaget.

Glöm inte British Airways: Stockholm-London / Boeing 767-300
Det må vara litet men 767'an är fortfarande en widebody! :)
 

Jacob

Medlem
Finns knappast passagerarunderlag för en A380 från Arlanda.

Men så saknas praktiska möjligheter också. En A380 behöver normalt tre passagerarbryggor, två till nedervåningen och en till övervåningen, någon sådan gate finns idag inte på Arlanda.
 
Toppen