Senaste nytt

Uppgradera till business class på Lufthansa

Gus

Medlem
Flyger ARN-FRA-EZE med Lufthansa på onsdag. Resan kostade 6000 kr tor och är i bokningsklass L. Frågan är nu, brukar man kunna uppgradera hela eller delar av resan till business class? Att uppgradera med poäng antar jag inte går då jag bara har EuroBonus (55000) och Mileage Plus (32000) poäng, alltså inte Miles & More. Kan man uppgradera med pengar, och vad brukar det i så fall kosta? ARN-FRA och/eller FRA-EZE. Vem ska man prata med på Arlanda och/eller Frankfurts flygplats?

Jag har försökt ändra biljetten på Lufthansas sida http://www.businessclass.se/lufthansa-miles-more/814-lufthansa-oeppnar-foer-egen-ombokning.html men min låga bokningsklass tillåter ej detta.
 

A380*G

Medlem
Låga bokningsklasser som E, K, L och T går ej att uppgradera med miles. Om din L-biljett tillåter uppgradering så är cash enda sättet - priset blir fare difference vilket blir vääääldigt dyrt.
 

Jacob

Medlem
De vanliga Star Alliance uppgraderingarna gäller bara på fullprisbiljetter, oftast i bokningsklass Y eller B (vilket i min mening gör det till en ganska dålig affär när man redan betalat så mycket för biljetterna).
http://www.sas.se/eurobonus/anvand-poang/Uppgradering/Uppgradering-/

Så Eurobonus poängen är inte till mycket hjälp.

Däremot undrar jag över United Mileage Plus. United och Lufthansa har länge samarbetat när det gäller uppgraderingar och jag vill minnas att man kunde använda Miles & More poäng för uppgradering på United och vice versa. Då brukar det inte vara lika hårt med bokningsklasser.

Någon som har bättre koll på detta än jag?
 

Dr. Miles

Expert
Däremot undrar jag över United Mileage Plus. United och Lufthansa har länge samarbetat när det gäller uppgraderingar och jag vill minnas att man kunde använda Miles & More poäng för uppgradering på United och vice versa. Då brukar det inte vara lika hårt med bokningsklasser.

Någon som har bättre koll på detta än jag?

United Mileage Plus SWU(System Wide Upgrade) voucher, som man får om man är United Mileage Plus 1K, fungerar på Lufthansas långflygningar. Då finns det inget krav att det ska vara på vissa bokningsklasser.
För att använda SWU voucher till Lufthansa flygning, behöver man att ha paper SWU certificate vid check in och man måste boka paper SWU certificate minst 14 dagar före avresa.

När det gäller med United miles är det samma regler som Star Alliance Upgrade, alltså man måste vara bokad i Y eller B klasser på en Lufthansa flight.
 

agehall

Medlem
Du kommer nog att kunna uppgradera för cash, men som Jacob redan påpekat så lär de försöka ta skillnaden mellan L och C, vliket blir dyrt.

Däremot skulle jag kolla med checkin i EZE på hemresan. LHs outstations brukar kunna vara mer öppna för att sälja upgrades för fasta priser. Jag har själv varit erbjuden en uppgradering för €500 från low economy till C mellan JNB-FRA, något som jag i efterhand ångrar att jag inte tog.
 

ulagun

Medlem
Har varit med om det samma.
Tyckte uppgrdadering för närmare 5.000 kronor för dyrt vid incheckningen. Men efter ca. 14 timmar FRA-EZE i economy på LH,s obekväma Airbus 340:eek:r så var det bara att konstatera att snålheten bedrog visheten.
Denna flight är ingen hit i economy!
 

agehall

Medlem
5000 kan vara dyrt, det beror lite på vad man betalat för biljetten till att börja med. Om det är bokad i Y, så är det skitdyrt. Är den bokad i någon riktigt low-economy, så är det inte alls dyrt. Sedan ska man komma ihåg att €1 < 10SEK, så det blir billigare än man tror.

Oavsett, så ska man se till att veta vad en riktigt businessbiljett kostar, samt vad man själv betalat för biljetten, det är egentligen bara då man kan veta om det är en bra deal. Sedan får man ta hänsyn till bekvämlighetsfaktorn. På fligher som är 10h+ är €500 inte ett svårt beslut för mig. Iaf inte numera...
 

robban75

Medlem
Hej.
Jag flyger med LH till JNB om ngr veckor, i K klass. Ngn van LH gäst som vet om man kan "flörta" sig fram till C-klass med knepet Svensk choklad till pursern? Jobbat i kabinen och som purser i 10 år och när jag började 2001 såg vi alltid till att ta hand om våra kollegor, det är ju helt förlegat och tydligen på LH totalt avslaget, men jag ger mig inte...vill man fram måste man ju chansa... Goda råd?
Ser tidigare i tråden att man kan köpa upp sig på utestationer...ngn erfarenhet från JNB nyligen?

Tacksam för seriösa svar :)
 

Mauricio

Medlem
Hej.
Jag flyger med LH till JNB om ngr veckor, i K klass. Ngn van LH gäst som vet om man kan "flörta" sig fram till C-klass med knepet Svensk choklad till pursern? Jobbat i kabinen och som purser i 10 år och när jag började 2001 såg vi alltid till att ta hand om våra kollegor, det är ju helt förlegat och tydligen på LH totalt avslaget, men jag ger mig inte...vill man fram måste man ju chansa... Goda råd?
Ser tidigare i tråden att man kan köpa upp sig på utestationer...ngn erfarenhet från JNB nyligen?

Tacksam för seriösa svar :)

Om det funkar så är det en skaplig fördel inom jobbet! Alltså som purser :) Berättar jag för någon i kabinen eller flight deck att jag är flygtekniker eller om jag flyger med badgen synlig får jag bara jobba när jag har semester om något tekniskt fel uppstår :D Och nej jag får aldrig hoppa fram till C.
 
Toppen