Dag Klingstedt
Medlem
Jag hoppas att detta ämne inte tagits upp på senare tid. Ursäkta i så fall.
Som boende i Japan större delen av tiden sedan 1982, så är det både på det personliga och det vidare planet en tråkig detalj att vi inte har direktflyg mellan Sverige och Japan (förutom en kort period i början av 90-talet då SAS och ANA körde code sharing mellan Arlanda och Narita). Skulle man enbart till Skåne så vore det ju inget problem med Kastrup, men när man flyger förbi Stockholm och vet att man inte kommer tillbaks på tre-fyra timmar, så känns det jobbigt. Dessutom är det faktiskt ganska pinsamt här i Japan att behöva erkänna att det inte finns direktflyg till Japans största handelspartner i Skandinavien. Det är också intressant då SAS rimligen förlorar en del kunder på att inte ha direktflyg från Sthlm. Kan jag, så flyger jag ju hellre Finnair via Helsingfors än omvägen via Kastrup. Visserligen ett byte, men ett snabbare byte och "åt rätt håll".
Jag har hört ryktas om att Norwegian åtminstone funderar på en linje Stockholm-Tokyo. Är det någon som hört något liknande? Vore också intressant att veta om det nya code sharing-avtalet mellan SAS och ANA innehåller några tankar om Stockholm framledes.
Min personliga teori är att så länge inte Kastrup-kärrorna blir överbokade varje avgång, så får inte Sthlm någon Tokyo-kärra.
Som boende i Japan större delen av tiden sedan 1982, så är det både på det personliga och det vidare planet en tråkig detalj att vi inte har direktflyg mellan Sverige och Japan (förutom en kort period i början av 90-talet då SAS och ANA körde code sharing mellan Arlanda och Narita). Skulle man enbart till Skåne så vore det ju inget problem med Kastrup, men när man flyger förbi Stockholm och vet att man inte kommer tillbaks på tre-fyra timmar, så känns det jobbigt. Dessutom är det faktiskt ganska pinsamt här i Japan att behöva erkänna att det inte finns direktflyg till Japans största handelspartner i Skandinavien. Det är också intressant då SAS rimligen förlorar en del kunder på att inte ha direktflyg från Sthlm. Kan jag, så flyger jag ju hellre Finnair via Helsingfors än omvägen via Kastrup. Visserligen ett byte, men ett snabbare byte och "åt rätt håll".
Jag har hört ryktas om att Norwegian åtminstone funderar på en linje Stockholm-Tokyo. Är det någon som hört något liknande? Vore också intressant att veta om det nya code sharing-avtalet mellan SAS och ANA innehåller några tankar om Stockholm framledes.
Min personliga teori är att så länge inte Kastrup-kärrorna blir överbokade varje avgång, så får inte Sthlm någon Tokyo-kärra.