bL0m
Medlem
Hej,
Vad är det som hindrar A380 att fungera optimalt på Arlanda? Jag förstår att planet kan lyfta och landa på Arlanda utan problem.
Vad är er bild och uppfattning?
På Wikipedia läser jag följande:
-"A380 har bl.a. fler passagerare, större vingbredd och större vikt än tidigare flygplan. Flygplatser har därför tvingats att anpassas för detta flygplan. Boarding sker med tre gångbroar eller trappor. En ny kran för lastning av catering måste skaffas för att nå till övervåningen, som är 8,4 meter över marken, och för att tåla större vikter.
Vanliga 45 m breda landningsbanor går bra men motorerna är 50 m och vingspetsarna 80 m från varandra så man får tänka över skyltar och annat längs banorna.
Frankfurts flygplats var tidigt ute med att bygga om för just A380. En flygplats som Arlanda som kan få en A380 som charterplan ibland, kan nöja sig med att skaffa två trappor och en cateringkran. Det tar då 45 minuter för alla att komma på eller av ett fullsatt charterplan."
Finns det fler aspekter? Behövs det även en fjärde flygbana?
Jag vill minnas att medlemmar på denna sida har berättat hur bekvämt det är som resenär i First class och Business class att ha möjligheten för ombordstigning direkt via loungen.
Vad är det som hindrar A380 att fungera optimalt på Arlanda? Jag förstår att planet kan lyfta och landa på Arlanda utan problem.
Vad är er bild och uppfattning?
På Wikipedia läser jag följande:
-"A380 har bl.a. fler passagerare, större vingbredd och större vikt än tidigare flygplan. Flygplatser har därför tvingats att anpassas för detta flygplan. Boarding sker med tre gångbroar eller trappor. En ny kran för lastning av catering måste skaffas för att nå till övervåningen, som är 8,4 meter över marken, och för att tåla större vikter.
Vanliga 45 m breda landningsbanor går bra men motorerna är 50 m och vingspetsarna 80 m från varandra så man får tänka över skyltar och annat längs banorna.
Frankfurts flygplats var tidigt ute med att bygga om för just A380. En flygplats som Arlanda som kan få en A380 som charterplan ibland, kan nöja sig med att skaffa två trappor och en cateringkran. Det tar då 45 minuter för alla att komma på eller av ett fullsatt charterplan."
Finns det fler aspekter? Behövs det även en fjärde flygbana?
Jag vill minnas att medlemmar på denna sida har berättat hur bekvämt det är som resenär i First class och Business class att ha möjligheten för ombordstigning direkt via loungen.
Last edited: