Senaste nytt

Champagne passar till allt - eller?

Jag brukar tänka igenom vilka viner som matchar maten, rött, vitt, fylligt, fruktigt, halvtorrt mm. När det gäller champagne funkar det bättre än de flesta viner i en komplett middag med både fisk och kött.

Några gånger har jag tänjt på gränserna och provat champagne till bl.a. inlagd sill och havregrynsgröt :)

Vad är det mest udda du druckit champagne till?
 
Det får mig att komma att tänka på ett citat från Lily Bollinger - något i stil med "Jag dricker bara champagne när jag är glad, och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det när jag är ensam. När jag har sällskap anser jag att det är obligatoriskt. Jag smuttar på det om jag inte är hungrig och dricker det när jag är det. Annars rör det aldrig – om jag inte är törstig.”
 

Palazzi

Medlem
Vanlig frukost bara, men mest av ekonomiska skäl. Hade gärna druckit det till alla mål (men kanske inte alltid....det är ju ändå några procent volym )

Drack ett glas innan middagen i lördags, o på sen frukost under söndag. Under vardagarna blir det inte en droppe alkohol, om jag inte är på resande fot.
 

Per N

Medlem
Jag tror mig ha läst att det enda Champagne inte passar till är tusenåriga ägg. Antagligen ingen stor produkt på våra matbord.
 

Palazzi

Medlem
Men det mest grundläggande är ju att man alltid låter drycken styra matvalen, inte tvärtom. Ett tag åt jag nästan bara toasts för att det var enda möjligheten att dricks kaffe till alla måltider - har en jäkla tendens att skära sig mot annan mat....speciellt fisk :p
 
Champagne passar självfallet till allt. Det är bara att välja rätt champagne..

155841_458314142005_3373299_n.jpg
 
Toppen