Senaste nytt

Avgeek - Flightgeek - Pointgeek

Jag satt och berättade om BusinessClass för goda vänner i helgen och fick lite roliga kommentarer och motfrågor. En av dom hade läst en hel del på sidan och tyckte det var spännande med olika "grupperingar" här som jag inte riktigt tänkt på. Jag använder ordet "geek" i ordet bästa betydelse (det är trendigt att vara nörd numera) och att jag personligen täcker alla tre områden:

Avgeek: Älskar flygplan och flygvärlden. Vet skillnaden mellan A330 och A340. Men flyger kanske inte så mycket. Samlar på flygplansmodeller. Har koll på vilka flygmodeller hen har flugit.

Flightgeek: Älskar att flyga, vill testa alla olika kabiner på alla olika sträckor. Har koll på vilka kabiner och sträckor hen har flugit.

Pointgeek: Älskar poäng och deals. Hoppar av förtjusning när det dyker upp priser och kampanjer som måste utnyttjas för att få bästa möjliga resa till lägsta pris.

Observera att ingen av ovanstående egentligen är en frequent flyer i dess ursprungliga betydelse?

Har jag helt fel? Finns det fler "urtyper" här på sidan? :)
 

mtlmr

Medlem
Jag är Pointgeek för att tillfredställa Flightgeeken i mig. På flygplatsen sitter jag gärna med utsikt över plattan och stillar min Avgeek i mig. Jag sitter och surfar Avgeek, som triggar såväl Flightgeeken som pointgeeken i mig. And on and on and on and on.
 

Palazzi

Medlem
Får bli den sista då, även om resemålet är av mycket större betydelse för mig än flygningen. Jag gillar mer att njuta allmänt, o man gör ju det gärna tills så bra upplevelse/pengar-ratio som möjligt :)

Sen har man ju varit med så pass länge att det är omöjligt att inte ha koll på flygplansnamn. Inte av minsta intresse för mig, men det skadar ju inte att veta saker.

Minst är jag nog flygnörd, då jag gärna hade teleporterat mig till slutdestinationen på 2s om möjligt. Finns ganska många saker jag hellre gör än att sitta i ett flygplan, men iom att alternativa transportmedel är ganska få......då gör jag ju gärna det bästa av situationen.
 

NyfikenGrau

Medlem
"Travelgeek" utan tvekan, men mest intresserad av points och deals av det som nämnts ovan. Dessa skiljer ju också flyget från andra ressätt, finns helt enkelt inte så mycket klipp att göra när det gäller tåg, färjor eller ens hyrbilar, framför allt inte med tanke på vilka resmål som kan nås.
Tycker det är kul med blandningen av folk här; jag skulle själv aldrig göra en interkontinentalresa bara för att tjäna poäng eller testa en flygplansmodell, men det är nästan roligast att läsa sådana "knäppa" rapporter av hardcoregeeks :)

Kan välja "flygrelaterat" om det går utan större bekymmer - t.ex. välja ett annat bolag för att de kör A350 eller B787 till just min destination. Även funderat på att ta mig de 20 milen till Dresden för att prova Sukhoi till Moskva, men det lär stanna vid funderingar om den inte börjar gå från Berlin.
Men det här är inget som är speciellt för flyg i mitt fall, jag kan tänka likadant om det finns ett särskilt tåg eller ett särskilt bussbolag som kör på en viss sträcka.
 

jumbooze

Medlem
Själv är jag nog mest intresserad av insidan på planen, dvs hårdvara i form av kabiner och mjuka värden som vilken skumpa serveras och bra deals, så flight/pointsgeek och inte så mycket Avgeek
 

swadabe

Medlem
Pointgeek i syfte att tillfredsställa travelgeeken. Flyger inte så mycket, det blir några semestrar om året, så har inte utvecklat symptom på varken avgeek eller flightgeek.. men det hänger ju lite ihop med att jag flyger lite - möjligheten finns inte att testa massa härliga Business- eller First class-resor, så flygresan i sig blir underordnat destinationen.

Efter att ha läst några reserapporter blir jag dock sugen på att bränna poängen på en First-resa.. men kan inte riktigt motivera det då det motsvarar typ två års poängintjäning för mig och de gärna ska nyttjas tillsammans med respektive som är mer intresserad av 15 inrikesresor än en First över Atlanten.. :(

Blir för övrigt ofta skrattad åt av min respektive när jag jagar poäng - trots att hen också tjänar på det! Det är tacken det.. ;)
 
Toppen