Senaste nytt

Airbus eller Boeing?

Airbus eller Boeing?


  • Total voters
    102

Gnopps

Medlem
Generellt föredrar jag Airbus, tycker de ofta känns fräschare och bekvämare. På långflygningar får jag t ex med Airbus 330/340/380 nästan alltid 2 platser för mig & partner då layouten brukar vara 2-4-2 (ovanvåning på 380). På Boeing 777 däremot är den oftast 3-3-3 eller ännu värre 3-4-3. Boeing 767 känns för litet för att få den riktiga känslan tycker jag.

Utseendemässigt klår Boeing dock Airbus. B777 är bra mycket maffigare än de små motorerna på A340. B747 är graciös medan A380 är klumpigt ful.
 

Roger J

Medlem
Håller med Gnopps ovan angående utseendet på själva planen från utsidan. Men generellt känns Airbus modernare inuti och så är det ju även i cockpit.
 

agehall

Medlem
Föredrar helt klart en A380 eller tom A340/330 framför en 777. Det kanske blir ändring på detta när de får upp Dreamliner, men det lär väl dröja ett tag innan man får flyga en sådan...
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med Gnopps. Om man flyger med Airbus wide body så är det ofta 2-4-2 i eko.
Det värsta konfig är nog Boeing 777 med 3-4-3.
 
Kolla klistermärket :)

boeing.jpg
 
Jag föredrar 737-800 framför A318/319/320/321 på grund av en behagligare flygupplevelse, men håller med övriga om widebody. Men riktiga favoriten är såklart MD80. :)
 

MarcusC

Medlem
Föredrar Airbus (330/340/380) på långflygningar. 77W med bra business config är dock inte fel. P
Håller med om att Md80n är behaglig. Överlag gillar jag väl även Airbus framför Boeing, irriterar mig dock på en sak som jag främst noterat på A319. Det är väldigt mycket ljud från diverse mekanik etc innan start och efter landning!!
 
Last edited:
Annars gillar jag väl även Airbus något framför Boeing, irriterar mig dock på en sak som jag främst noterat på A319. Det är väldigt mkt ljud från diverse mekanik etc innan start och efter landning??

Precis! Första gången jag hörde skrikandet innan start (tror att det är från flapsen) så trodde jag att det var ett litet barn som grät. Dessutom klonkar det och har sig vilket gör att alltihop låter rätt obehagligt.
 
Toppen