Senaste nytt

Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

M

Monkey_Class

Guest
Nu gäller detta till stor del i USA och till viss del i Egypten som kanske är det land jag har besökt med störst tips/dricks kultur.

Jag måste erkänna att jag blir ganska besviken på attityden "Jag skulle ALDRIG ge dricks/tips, det går emot....." Det för mig visar en kulturell okänslighet, och delvis avsaknad av respekt för andra kulturer och människor.

Att resa innebär ofta en kulturkrock. Men det är vi som gästas i ett annat land, och inte tvärtom. T.ex. jag har vistas i Saudiarabien två gånger. Kanske det land där delar av kulturen krockar mer än något annat land med mina värderingar. T.ex. jag kan inte skaka hand med en kvinna. Tycker jag det är bra? Absolut inte, men det måste jag respektera.

Det är 35 grader varmt på Bali, jag skall in i ett buddistiskt tempel. Jag behöver ta på en kjol. Tror mig, jag är inte snygg i kjol, men av respekt gör jag detta.

För mig är det samma sak med tips/drick. Åk inte till USA då om det stör så mycket.

Till slut, rätt eller fel.. Den amerikanska service industrin är uppbyggd på detta sätt. Vi kan inte ändra det. Har vi råd att flyga till NYC i affärsklass, bo på ett bra hotell, och dricka en $7 öl, kan vi nog också betala $1 i dricks.

By the way, nästa gång ni är i USA, ta en titt på vad den individen tjänar. Det hittar ni här:
Tipped wage in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

Då förstår ni varför $1 för en gratisdrink kanske är ok, medan ni sitter i en lounge och väntar på er resa i affärs- eller förstaklass...

Precis! Det är så enkelt det hela och ändå blir man förvånad varje gång man reser att det skall vara så svårt att förstå för de flesta. Felet de flesta gör är att de sätter respektera = acceptera, men så är det ju inte.
T.ex jag accepterar inte att de har dödsstraff i Saudi men jag respekterar det när jag är där.

Jag tipsar alltid i US när någon ger service.

Tips till nybörjare till US. Lägg på 20% på spendingbudget innan så slipper Ni sitta och åjja Er på plats :)
 

henrik l

Medlem
Har varit ett otal antal gånger i Cathay's first lounge i Hong Kong och har nog aldrig sett några pengar i omlopp, men det är som sagt var syd-ostasien.
 

Foffer

Medlem
Vid lounger i US så blir det ofta en eller ett par dollar om det är en bemannad bar annars aldrig
 

joemume

Medlem
Har varit ett otal antal gånger i Cathay's first lounge i Hong Kong och har nog aldrig sett några pengar i omlopp, men det är som sagt var syd-ostasien.
Ja, Sydostasien är något helt annat. Men som sagt, man får anpassa sig. Och i USA gäller dricks, hela deras lönesystem bygger på denna detalj. Tycker att man skall respektera den lokala seden oberoende var i världen man är.
 

Nilss1

Ny medlem
Er det noen her som bruker å tipse på lounger rundt omkring? Jeg reiser en del i USA, og der ser man ofte amerikanere som tipser for complimentary drikke ved baren. I Europa virker ikke dette like vanlig. Er det noen som gir litt ekstra etter for eksempel spa i Bangkok eller ved matservering i loungene?
 

ulagun

Medlem
Har noterat att alltfler restauranger i NY och nu senast i Sa Monica lägger 18% på notan med kommentar att om man inte vill lämna så mycket får man kontakta servitrisen.
Vem utsätter sig för detta?
Likaså andra ställen har "förslag" på dricks på notan med kommentar som T.ex
10% poor
15 % Ok
20% great
Ogillar verkligen dricksandet men som många av er säger bara ta seden dit man kommer.
 
Toppen