Palazzi
Medlem
Frecciarossa Milano-Bologna-Rimini-Pesaro-Ancona är igång.
Nya Frecciarossa 1000 (Pietro Menea) har rullat på i några veckor nu, och allt ska ha gått fint. Privata Italo, och de som backat upp satsningen är dock arga då Trenitalia hävdar att Freccia 1000 ska rulla i hastigheter som är högst i Europa. Marknadsföringen sker dock innan den statliga järnvägen godkänt en hastighetshöjning på spåren.... Vissa påstår att hastigheten aldrig kommer höjas.
Italo påpekar också att hastigheten om 400km/h som Freccia 1000 kan köra också är oväsentligt, i.o.m att det är 40km/h mer än vad som kommer vara topphastigheten även OM Italienarna höjer till 360km/h. Italos tåg kan köra kommersiellt i 380km/h, vilket också räcker utmärkt för en hastighetshöjning till 360.
Hittade en liten video på Freccia 1000 som tillverkaren Ansaldo Breda publicerat (för ett bra tag sedan). Den ser i mitt tycke inte riktigt lika imponerande ut som Italo, utan påminner mer om franska TGV eller Spanska AGV. En fördel som alltid kommer finnas för Trenitalia är att man kan köpa genomgående biljetter från mindre orter, då de fortsatt har 95% av marknaden på regionala linjer.
[video=youtube;TzdaVmi8meE]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TzdaVmi8meE#![/video]
Nya Frecciarossa 1000 (Pietro Menea) har rullat på i några veckor nu, och allt ska ha gått fint. Privata Italo, och de som backat upp satsningen är dock arga då Trenitalia hävdar att Freccia 1000 ska rulla i hastigheter som är högst i Europa. Marknadsföringen sker dock innan den statliga järnvägen godkänt en hastighetshöjning på spåren.... Vissa påstår att hastigheten aldrig kommer höjas.
Italo påpekar också att hastigheten om 400km/h som Freccia 1000 kan köra också är oväsentligt, i.o.m att det är 40km/h mer än vad som kommer vara topphastigheten även OM Italienarna höjer till 360km/h. Italos tåg kan köra kommersiellt i 380km/h, vilket också räcker utmärkt för en hastighetshöjning till 360.
Hittade en liten video på Freccia 1000 som tillverkaren Ansaldo Breda publicerat (för ett bra tag sedan). Den ser i mitt tycke inte riktigt lika imponerande ut som Italo, utan påminner mer om franska TGV eller Spanska AGV. En fördel som alltid kommer finnas för Trenitalia är att man kan köpa genomgående biljetter från mindre orter, då de fortsatt har 95% av marknaden på regionala linjer.
[video=youtube;TzdaVmi8meE]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TzdaVmi8meE#![/video]