Senaste nytt

Erfarenheter vid försenat bagage

jlarsson

Medlem
nyss hemkommen från Kapstaden via Johannesburg, Frankfurt till Göteborg.
Dock så saknas 2 av sällskapets 4 väskor.
När de söker efter väskorna i systemen så kan de inte hitta dem.
Någon som har erfarenheter av detta och hur stora är oddsen för att väskorna kommer tillrätta?

Då jag vid tidigare erfarenheter av saknat bagage så har de alltid kunna se direkt vart väskan är.
 

Dr. Miles

Expert
Det är svårt att säga. Väskorna kan försvinna (komma sent) av olika anledningar.
Ett exempel är att bagagetagg slitits bort under färden och ingen vet om vart väskan ska ta vägen.

Jag brukar att resonera incheckad väskan kommer när den kommer. Att ringa till bagagehantering flera gånger om dagen hjälper ofta inte.
 

Kricka

Medlem
@jlarsson Jag har haft några dåliga erfarenheter vid byte just i JNB men väskorna
har kommit tillrätta efter par dagar. En intressant fråga är om du reste på en enda
eller två separata biljetter ? Är också lite förvånad över att de inte hittar väskorna
i systemet (eller är det så att de inte vet var de befinner sig just nu?).
 

agehall

Medlem
Eftersom du flög via Johannesburg, så finns det ju en risk att någon ville titta lite extra i väskorna och kanske långtidslåna lite innehåll. Ge det några dagar och se ifall de kommer till rätta. Det är egentligen inte så mycket du kan göra förutom att vänta. Efter ett visst antal dagar så anses väskorna förlorade och då kan du få ersättning för dem.
 

jlarsson

Medlem
Väskorna är tillbaka. Måste dock säga att uppdateringarna och statusen i spårningssystemet är katastrofalt dåliga.
Stod Search in progress ända tills jag hade mottagit väskorna då det ändrades till Delivery in progress.
 

Mike@GOT

Medlem
Väskorna är tillbaka. Måste dock säga att uppdateringarna och statusen i spårningssystemet är katastrofalt dåliga.
Stod Search in progress ända tills jag hade mottagit väskorna då det ändrades till Delivery in progress.

Tyvärr är det så det är. Systemet som vi använder, WorldTracer, ser ut som ett dos-baserat 70-talssystem, och internetsajten som är länkad till WT som visar statusen för passageraren är ännu sämre. Vi som arbetar med WT kan se när en flygplats har hittat väskorna och skickat dem till oss, och vi arbetar också med matchningar av försvunna/upphittade väskor, vilket inte syns för passagerare.

Att ringa oss kan hjälpa eftersom vi kan se lite mer information än er passagerare, men absolut inte fem gånger per dag som vissa gör, snarare en gång var tredje dag.
 
Toppen