Senaste nytt

Med en sjöbuse över Kattegatt

GOTATH

Medlem
En sjöman älskar tydligen havets våg och därför kände jag att en tur till Danmark var på sin plats. Mellan Göteborg och Fredrikshavn har Stena Line seglat i många år. Det gick länge dåligt för Stena innan de förra året kom på en genialisk idé; Boardershop! Svenskar tenderar att dra sig till där billig alkohol säljs. Det är många som tar bilen till Tyskland för att bunkra upp. För att möta detta startade Stena Line sin boardershop där de erbjuder öl, vin och sprit till bra priser. Från början var detta enbart på prov, men har nu blivit permanent. Undertecknad kände att han behövde fylla på förrådet hemma och bokade en resa i mitten av april. En dagstur över Kattegatt kostar enbart 99 kr och resan tar 3 h 15 minuter med någon av färjorna Stena Danica och Stena Jutlandica. Danica är en lite roligare färja än vad lastbilsfärjan Jutlandica är.
DSC_0145.JPG

Blev körd till Danmarksterminalen och efter en snabb incheckning var det dags att gå ombord.
DSC_0144.JPG

Dagsfärska Göteborgs-Posten fanns till bud. Rutinerat gick jag snabbt till fören och installerade mig med fin utsikt över backen.
DSC_0151.JPG

DSC_0150.JPG
Lördagsturerna brukar vara välfyllda och så var även fallet idag. Avgång 0910 och en fin resa ut genom min arbetsplats (Göteborgs vackra skärgård!) väntade. Solen sken och det blåste en svag bris. Kapten idag var Ronny Pettersson som önskade alla en trevlig överfart.

I den förliga salongen underhöll en trubadur till publikens jubel. Ölen flödade från avgång till ankomst. Ljudnivån var stundtals hög och aningen störande.
DSC_0175.JPG
Morgon-fika ;)
Tog mig en vända runt fartyget och passade på att få lite sol.
DSC_0157.JPG
Bryggeriet
DSC_0159.JPG
På väg bort

Hittade en lugnare plats där jag barrikaderade mig med lite TV-serier. Vi gled in till Fredrikshavn på tid och det tog sin lilla tid att komma av. Efter en lång promenad på gångbron fortsätter jag gågatan bort till närmsta Pölsevogn där det blir en pölse med rostad lök. Är man i Danmark så är man!
DSC_0161.JPG

De 90 minuterna jag har iland går snabbt och beger mig tillbaka till fartyget där ombordstigningen precis har börjat. Precis innanför landgången hålls ett vin- och spritlotteri och jag bestämmer mig för att köpa en lott för 10 kr. Vinner en flaska vitt vin!

På hemresan har jag valt att lägga till Plus Lounge för 199 kr. Går direkt till loungen och skriver in mig. Det visar sig att jag blir ensam där under överfarten. I loungen finns öl, vin, kaffe, snacks och lite lättare mat. Slår mig ner i en av fåtöljerna med en öl och njuter av tystnaden. Här finns även snabbare internet än i de allmänna utrymmena.
DSC_0166.JPG DSC_0167.JPG DSC_0168.JPG DSC_0170.JPG

Efter att ha ätit lite beger jag mig mot Boarder Shoppen. Vissa saker var lite väl billiga så det blir en del inköp. Eftersom Boarder Shop firar 1 år har de extra kampanjpriser. Bland annat kan man köpa ett lock Smålands för 59 kr! Inte den godaste ölen kanske, men ändå billigt!
DSC_0156.JPG DSC_0171.JPG
Mycket fika

Efter detta går jag tillbaka till loungen och tar mig ett glas vin och börjar skriva på denna rapport samt läsa BC. Resten av resan spenderade jag med att dricka och äta gott samt kolla lite serier och sånt. Vi anländer Göteborg på tid 1725.

Sammanfattning
Plus lounge kostar 199 kr. Är lite kluven om det är värt pengarna. Det är förvisso mycket skönt med lugn och ro ett tag, men samtidigt så försvinner besparingen av inköp aningen. Att då lägga 500 kr på en resa som enbart går ut på att köpa billigare alkohol gör att alkoholen blir dyrare om man ser till totalkostnaden. Men i tjänsten skulle jag inte alls tveka till att få lite lugn och ro under några timmar på färja.
 

jsn

Medlem
Trevlig rapport! Roligt att se något från böljorna :)
Helt klart intressant med separat och snabbare WiFi i loungen relativt resten av båten, ungefär hur stor var skillnaden?
 

GOTATH

Medlem
Trevlig rapport! Roligt att se något från böljorna :)
Helt klart intressant med separat och snabbare WiFi i loungen relativt resten av båten, ungefär hur stor var skillnaden?
Tack! Enligt lappen i loungen hade man 4G en timma efter avgång och en timma före ankomst, resten av tiden var det via satellit. Resten av båten hade bara satellit och den hastigheten är okej, men det tar ett tag att ladda bilder.
 

AndersSt

Medlem
Vi bokar alltid loungen när vi ska över till Jylland på kundbesök eller event.
Lugnt och skönt, god mat och dryck, hyfsat Internet och framförallt, man kan gå ifrån datorn för t ex toalettbesök.

Värt varenda krona, framförallt när arbetsgivaren betalar.
 

AndersSt

Medlem
Haha! Så er det vel netop ikke prisværdigt hvis du ikke selv ville betale for det?

Missförstå mig inte nu, Loungen är värd varenda krona även om jag skulle betala ur egen ficka.

Om man har för avsikt att få något jobb gjort, typ förbereda ett möte eller liknande, så vill man inte sitta ute i "cafeterian".
Självklart står min arbetsgivare för en bra arbetsmiljö.
 
Toppen