Senaste nytt

Vad flög jag?

erc

Medlem
Antar att jag inte är inte är ensam om att ha hört till kategorin omedvetna flygresenärer en gång i tiden.

Året var 1987 och undertecknad är snart 14 år och ska för första gången ut och flyga på egen hand. Med en något äldre god vän flyger jag ARN-ZRH-YUL för att spendera sommaren i New Hampshire. När sommaren närmar sig sitt slut flyger jag hem på egen hand YUL-ZRH-CPH-ARN.

Inga digitalfoton. Inga gamla boardingkort. Bara minnen. Och internet.

Sträckan ARN-ZRH flög jag sannolikt med Swissair. Kan det ha gjorts i en A310? Om minnet sviker och det var med SAS - vad kan man ha suttit i då?

ZRH-YUL flög jag Swissair. Mina efterforskningar tyder på att det flögs DC-10-30 (ER). Är jag rätt ute?

Jag vill utgå från att det flögs likadan metall YUL-ZRH. Vill minnas att jag satt bredvid en himla tjusig tyska. :)

Norrut för sträckan ZRH-CPH är jag säker på att det var i Swissairs färger det flögs. Lär väl ha varit en DC-9 (eller när började de heta MD-8x?). CPH-ARN var förmodligen under SAS-flagga. Eller kan möjligen kärran från ZRH mellanlandat? Var det SAS gissar jag återigen på en DC-9 (eller... MD-8x).

Jag är naturligtvis ute efter att få min flyghistorik korrekt (flightmemory.com) och dessa rutter vore särskilt skoj att få uppklarade.

Någon med 1987 i färskt minne? :) Eller bara med goda referenssidor ute på nätet?
 

Jacob

Medlem
Både SAS och Swissair flög mycket med DC-9or när det begav sig så det är nog ett hett tips.

Mellan Zürich och Montreal skulle jag kunna gissa på en MD-11 eller Airbus A310.
 

erc

Medlem
Den här trevliga sidan har gett mig en del av ledtrådarna: http://www.swissair.aero/

Enligt den saknades MD-11'an i Swissairs flotta vid tidpunkten.

A310-221 tycks enligt samma sida bara ha använts inom Europa samt till destinationer i mellanöstern och nordafrika. A310-322 med längre räckvidd bara till mellanöstern och Afrika.
 

erc

Medlem
Återanvänder tråden då dess namn är passande allmänt.

Flög med Transwede mellan ARN och UME någon gång under våren 1997. Kan det kollektiva forumminnet bekräfta att jag flög MD-80?
 

erc

Medlem
Visst var det Fokker 100. En tidsresa till 1997 med Internet Archive Wayback Machine friskade upp minnet. TRANSWEDE AIRWAYS

Ytterligare intressant läsning om den förnyelse Transwede gjorde 1986:

Hösten 1986 moderniserades flottan med MD83:eek:r. Detta gav Transwede möjlighet att bli pionjär på långdistanscharter till bl a USA, Västindien och Mellanöstern.

Har det flugits transatlantiskt med MD83'or? Läser man innantill om modellen lär det ju ha krävts ett tekniskt stopp. Eller två.
 
Toppen