Senaste nytt

Oil & Gas och sjömansbiljett

Ubbe

Medlem
Skriver detta för att förstå regelverket.
Förutsättning: Anställd i ett företag som sysslar med oljeprospektering offshore.
Kan givetvis ordna intyg på detta. Innehar ej sjömansbok.

Är det möjligt att ordna medlemskap i Oil&Energy Club om ja hur gå till väga?
Sjömansbiljetter vilken bokningsklass gäller eller är det valfritt.
Vad heter biljetten om man söker via ITA?
Hur fixar man en sjömansbok och vad är nyttan??
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om oljeindustri sidan, så lämnar jag den över till andra medlemmar.

När det gäller sjömansbiljett, går det ofta att boka utan förköpskrav. Alltså det går till och med att flyga samma dag.
Sjömansbiljett är som biljett med avtalspris. Så man kan bli bokad i Y klass om ingen annan klass är tillgänglig.
Annan fördel är att det ofta ingår 30-40 kg incheckat bagagevikt.
Pga sin karaktär kan man inte boka sjömansbiljett online. (eller kanske finns någon sida som man registrerar sig i förväg, men jag känner inte sådan)

Förklaring ovan var min kunskap när jag hjälpte min bekanta att boka sjömansbiljett. Det kan hända att saker och ting har ändrat sig sedan dess.
 

Ubbe

Medlem
Har alla bolag denna typ av biljett, och hur ligger de prismässigt jämfört med standardbiljett. Är det möjligt att få sjömansbiljett i business eller first? Givet att företagets policy för mig tillåter detta? Jag menar att det är ju en sak mellan mig och företaget..
Frågar då jag har kontakter inom branschen och kan bli anställd.
 

GOTATH

Medlem
För att svara på hur man fixar en sjömansbok. Du behöver ett intyg från ett rederi eller sjöfarts(hög)skola som säger att du ska jobba på sjön. Sen fyller man i en blankett och bifogar ett foto. Kostade 220 kr när jag skaffade min i alla fall :) Nyttan med en sjömansbok skulle möjligtvis vara att man har ett bevis på att man har med sjön att göra. Allt vad som gäller sjötid rapporteras ändå in till Transportstyrelsen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Ombordanstallda/Redare/Sjofartsbok/

Hoppas få åka på en sjömansbiljett då ett av fartygen jag ska ut på snart enbart går på norska kusten!

Jo, förresten. Det är viktigt att ha sjömansbok om man åker med fartyg till Ryssland. Tydligen är de väldigt kinkiga om det :p

Med vänlig hälsning från en som om en vecka har Sjökaptensexamen :cool:
 
Last edited:
Jag fixade min sjömansbok genom att be befälhavaren på ett av de fartyg jag jobbade på att skriva ett intyg och skickade sedan in det enligt länken ovan. Den enda gången jag har behövt visa den var då jag skulle flyga på sjömansbiljett och de undrade i gaten om jag verkligen var sjöman... Annars har jag för mig att visumkraven blir lindrigare i vissa länder om du har sjömansbok och en printout av ett mail från agenten eller företaget du ska jobba för som säger just detta.

Min erfarenhet av vilken klass man får på flyget handlar just om kontakter man har och nyttan företaget du jobbar för har av dig. Är du speciallist och har ett högt marknadsvärde är det bara att ställa krav eller söka dig vidare. Ställer du krav utan något marknadsvärde ringer de nog inte dig nästa gång de behöver folk. :) Men nu är ju du anställd och inte frilansare som jag var...
 

Dr. Miles

Expert
Jag återuppliver gammal tråd.

SAS sjömansbiljett 2012
Priser är i USD för enkelresa och utan skatter&bränsletillägg.

Nordamerika -> Europa
Screenshot20120605_2.jpg

Asien -> Europa
Screenshot20120605_3.jpg
 

GOTATH

Medlem
Lyckades se en sjömansbiljett precis. Den var från Oslo till Hong Kong via London med Sas och CX. Sas-biten var i Q och CX i L bokningsklass. Man fick ta med sig 40 kg baggage och fare basis var *F*ITSEAMAN
 

Sealord

Medlem
Är det möjligt att ordna medlemskap i Oil&Energy Club om ja hur gå till väga?

Företaget du jobbar för tecknar ett avtal med flygbolaget, varefter du söker om ett Petroleumkort. Största fördelen är loungen i Amsterdam, men även business class-check och priority boarding vid långflygningarin är nice. Glöm loungen på Charles de Gaulle, den befinner sig på ett hotell långt bort.
 
Toppen