Senaste nytt

Påverkar olika Eurobonus statusar uppgraderingsmöjligheten (standbylist) i samma bokning (PNR)?

Sakoz

Medlem
Jag har en bokning till Tokyo (ARN-CPH-NRT) för mig och en vän/kollega nu i juni.

Bokade ekonomi (lågpriskampanj för några veckor sedan, eller om det kanske är över en månad sedan, tiden går snabbt när man har mycket att göra).

Själv är jag EBD medans min vän var statuslös och inte ens hade ett eurobonus konto.
I går blev han Eurobonus medlem, och idag "fick" han ett EBS.

Självfallet ligger en Optiontown request till Plus samt Business och väntar :). Skulle inte denna gå igenom blir det standbyuppgradering, med poäng eller smicker och artighet vilket har fungerat bra tidigare för mig på CPH :)

Nu till dilemmat, vi har kort anslutningstid på CPH ca 1:05h, så att vara först i kön när gaten bemannas kommer inte att fungera. Och att boka om och ta en tidigare flight från ARN skulle kosta närmare 3000 SEK extra.

Givetvis säger jag till vid check-in på Arlanda att vi avser uppgradera oss till Business, med efterkontroll i loungen på ARN (att kommentaren är välskriven och existerar).

Är mycket väl medveten om vad @agehall bibeln säger. Har därtill även plöjt hela OT tråden. (låg efter ca 113 sidor).

Om nu argsinta "Preben" eller "Häxan Beate" skulle vara sjuk (eller än bättre ha dött) och gate personalen kontrollerar kommentarerna och tar hänsyn till "standby upgrade request listan"

1. Är det då bäst att låta bokningen ligga orörd, där PNRen på SAS hemsida visar mitt EBD även på min vän (läs EBG då EBD ännu inte är implementerat fullt ut i systemen).

2. Ska jag lägga in hans EBS på bokningen redan nu?

Eller låta det hela vara och skynda till gate och och diskret visa upp mitt Diamond kort och påpeka att Arlanda gjort en kommentar om vår uppgraderingsönskan. Som sagt vi ligger på samma bokning (PNR).

Och vid hemkomst retro regga vännens flighter i efterhand, till hans EB konto. Detta för att öka chanserna till uppgradering i CPH. Antingen med poäng eller med tur om det blir överbokat i economy.

Om det nu blir poänguppgradering, och min vän bara har 15.000 EB poäng och jag har ca 700.000, är det då möjligt att vid poänguppgradering vid gate ta 15.000 från hans konto och resten från mitt konto? 40k till Business från Go per person.

Nyfiken på Era åsikter och svar.
 

flum

Medlem
Jag skulle nog ha lagt in EBS för din kompis. Enligt utsago så sköts inte uppgraderingsprioritet vid gate längre, utan centralt. Gaten får bara en prioritetsordning. I denna process prioriteras enligt utsago EBD före EBG så dom går nog in och kollar status manuellt.

Du kan inte "delbetala" med ett konto och fylla på med ett annat. Om din kompis har 15000 poäng och ni uppgraderar till plus kan man ju självklart ta en uppgradering per kort.
 

agehall

Medlem
Givetvis säger jag till vid check-in på Arlanda att vi avser uppgradera oss till Business, med efterkontroll i loungen på ARN (att kommentaren är välskriven och existerar).

Du har säkert redan läst mina erfarenheter, men jag upprepar dem: Ber du ARN skriva in det i din PNR kommer CPH att lägga dig sist i kön. (Troligen skulle de nedgradera dig om det gick!) Det har aldrig slagit fel för mig. Ska du uppgradera ex-CPH så är det att vara på plats som gäller imho.

1. Är det då bäst att låta bokningen ligga orörd, där PNRen på SAS hemsida visar mitt EBD även på min vän (läs EBG då EBD ännu inte är implementerat fullt ut i systemen).

Förstår jag rätt i att du har lagt in ditt EB-nummer på både dig OCH din kollega? Det är dåligt++. Eller menar du att det bara syns ditt EBD-nummer på dig just nu?

2. Ska jag lägga in hans EBS på bokningen redan nu?

Ja. Det lär inte skada.

Eller låta det hela vara och skynda till gate och och diskret visa upp mitt Diamond kort och påpeka att Arlanda gjort en kommentar om vår uppgraderingsönskan. Som sagt vi ligger på samma bokning (PNR).

Jag skulle ge dig ungefär 0% chans att lyckas, tyvärr.

Och vid hemkomst retro regga vännens flighter i efterhand, till hans EB konto. Detta för att öka chanserna till uppgradering i CPH. Antingen med poäng eller med tur om det blir överbokat i economy.

Ser ingen fördel med detta. Din kollega får inga nackdelar av att ha sitt EB-konto reggat från början, snarare tvärt om.
 
Toppen