Senaste nytt

Lämplig kompensation för överbokat hotell?

Kris

Medlem
Bokade en natt på ett Holiday inn express i en medelstor stad i UK. Är IHG platinum och har bott på detta hotell ett flertal gånger förut. Bokningen gjordes och bekräftades ca en vecka i förtid.

När jag anlände (typ 22-tiden) var det lite märklig stämning i receptionen. När den unga killen som bemannade receptionen insåg att det var Mr Kris som anlänt blev han nervös och bad mig vänta. Efter ett tag kom en annan snubbe (som dock inte var manager in charge och ganska virrig ) och förklarade situationen. De var fullbokade och då jag var sist att checka in så hade de inget rum till mig. Han beklagade sig och sa att de skulle fixa ett rum på ett annat hotell. Jag var trött och förbannad...

Efter många om och men lyckades han skaka fram ett rum på ett Holiday Inn en halvtimmes taxiresa bort. När jag började konfrontera honom och fråga om det är så de behandlar lojalitet (Platinum, som dessutom har room guarantee efter vissa premisser) blev stämningen märkbart dålig. Han menade att gjort är gjort och att vi (han)nu vart tvungen att lösa situationen(ombokning). Kan nämnas att lösningen var ganska dålig för mig; i säng 2h senare pga strul, plus 40min kortare nattsömn pga extra taxiresa på morgonen. Sånt e de..

Det visade sig att jag inte behövde betala för taxi och hotellnatten. Han nämnde dock inget om kompensation alls under kvällen. Dock är det en klen tröst då det ändå är arbetsgivaren som står för fiolerna.

Är det rimligt att göra mer väsen? Vad kan vara en rimlig kompensation? Mest irriterad över att de hanterade det hela ganska klumpigt. De kontaktade inte mig upp front (kunde knappast komma som en överraskning för dem, och de har mail och telefonnummer i min IHGprofil och bokning). Plus att de inte hade plan B färdig när jag väl anlände. Plus att de vart måttligt insiktsfulla om att de ställt till med problem för en lojal kund. Han lovade (efter min påtryckning) att skicka en skriftlig förklaring dagen efter och berätta på vilket sätt det skulle gottgöra mig osv. Detta mail har jag ännu inte fått trots att han ackade att det skulle skickas. Dålig stil!

Jag har en pipeline på kanske 15 IHGnätter som jag inte tvekar att spendera anderstädes om det skulle behövas...

Så...nu har jag får avreagera mig över en pilsner och detta inlägg i baren på CP LHR ... :)

Ridå!
 

Bergling

Medlem
Klart att de kunde försökt kontakta dig om den uppkomna situationen, men att hotellet stod för taxi och hotellkostnaden tycker iaf jag (som inte är så frekvent resenär) är rätt ok ändå. Gissar att du kan få ett antal poäng också, men shit happens. Skaka av det och gå vidare bara. Är du nöjd i övrigt med förmåner och bemötande så är det bara att se det som ett olycksfall i arbetet.
 

FF#1

Medlem
Jag tycker att det här är ett ypperligt läge att kärva en frikostig kompensation i poäng för dina vemödor.
 

agehall

Medlem
En del av kedjorna har förutbestämd ersättning för dessa händelser. Jag skulle kolla lite på FlyerTalk - det måste finnas någon tråd om detta där med rätt svar i.
 
D

Deleted member 4140

Guest
att behandla en Platinum eller någon med status i ett lojalitets program så där är komiskt, man brukar skicka någon nobody utan status oavsett om en platinum/status medlem inte har anlänt 15.00 eller 20. Jag hade klagat som fan om det hänt mig så fråga om poäng eller andra trevligheter.
 

johhenrik

Medlem
Inget försvar, men överbokning sker alltid på hotell och no-shows är vanligt. Vad jag gör är att jag informerar alltid i bokningen om jag kommer komma in sent. Jag har hittills aldrig fått en walk på ett hotell, trots en o annan hotellnatt genom åren.
 

agehall

Medlem
Inget försvar, men överbokning sker alltid på hotell och no-shows är vanligt. Vad jag gör är att jag informerar alltid i bokningen om jag kommer komma in sent. Jag har hittills aldrig fått en walk på ett hotell, trots en o annan hotellnatt genom åren.

Absolut - det kan hända var som helst och oavsett status. Det som dock avgör om de ska ha kritik eller inte, är hur de hanterar situationen.
 
Toppen