Senaste nytt

Roadtrip fra Dubai

A

Aurora

Guest
Hei,
har noen kjørt i UAE? Ser på å kjøre en tur: Dubai - Abu Dhabi - Al Ain - Muscat (Oman) & tilbake via nordlige UAE.

Erfaringer? Anbefalinger?
 
Jag skulle satsa på flyg eller om plånboken tillåter hyra egen chaufför från någon betrodd firma i Dubai.

Kvinnor får köra bil, iallafall i Dubai och Abu dhab. Dock är jag osäker på resterande orter du vill passera. Skall inte ge mig in i frågan mer än att säga att Sharja är en av UAE mer restriktiv delar än vad Dubai är när de kommer till de mesta.
 

nissefalk

Medlem
Jag har kört mycket i regionen, Dubai Abu Dhabi inga problem, I Oman dock är vägarna inte lika bra så tar lite längre tid att köra där.
Om du inte vill köra hela vägen till Muscat så kan jag rekommendera att köra över till Fujairah, Khor Fakkan, Dibba och sedan via Ras Al Khaima tillbaka till Dubai, väldigt fint i bergen på den sidan landet. Vill du köra in i Oman så prova att köra vidare från Ras Al Khaima upp mot Khasab, igen väldigt vacker i bergen där.
I stort sett inga problem att köra i UAE, de flesta vägarna är jätte breda motorvägar och man har väldigt strikt fart kontroll , mellan Dubai och Abu Dhabi sitter det en fart kamera varje 1km så i stort sett alla håller hastighets begränsningen som är 120 men fart kameror tar dig inte innan du kör över 140 så de flest ligger mellan 135 och 140km/h

Kvinnor och bilkörning, det är bara i Saudi Arabien damer inte får köra bil
 
A

Aurora

Guest
For ordens skyld: min sambo kjører :p Takk @nissefalk - gode tips :) Har kjørt Abu Dhabi-Dubai tidligere, men aldri noe mer enn det.
 

rvarttinen

Medlem
Jag har kört mycket i regionen, Dubai Abu Dhabi inga problem, I Oman dock är vägarna inte lika bra så tar lite längre tid att köra där. ...

Har en plan för nästa år att boka en svit på resorten i Al Maha. Dock, köra själv ingår nog inte i planen, utan funderar på att boka en bil som hämtar oss på flygplatsen, antigen i Abu Dhabi (ca 1h 30m) eller Dubai (ca 50min.). Inget som utkristalliserat sig ännu.

Men, efter att ha läst inlägget så kan det komma ändra sig ... en SUV från Hertz kanske? Eller, rekommederas någon annan (lokal?) hyrbilsfirma?
 

chazzie

Medlem
Skulle @nissefalk kunna tänka sig att gå så pass långt att rekommendera hyrbil i Dubai om man vill åka runt lite? Jag har haft lite samma funderingar och vill man kuska runt lite till olika golfbanor mm. så kan egen kärra vara smidigt om man hyr hus/lägenhet lite utanför "smeten".
 

mash

Medlem
Jag har kört en del i UAE/Oman och kan instämma med @nissefalk om att det är härlig upplevelse, speciellt i bergen, som man helt missar om man flyger runt. Som svensk kanske man tänker att ökenlandskap låter tråkigt, men jag tycker det är en fantastisk upplevelse och känsla av frihet att åka omkring i en egen bil genom öknen på fina nybyggda asfaltsvägar där man ofta är helt ensam tillsammans med kamelerna. Jag brukar hyra av Europcar och det har aldrig varit något strul hittills.
DSC_0110.JPG
 
Toppen