Senaste nytt

4 dagar i Peking, tips?

Camste

Ny medlem
Vi åker till Peking i början av maj för en lång weekend. Vad får vi inte missa?
Har tänkt ta oss till muren, Förbjudna staden och hinna shoppa en hel del.
Tips? Vad ska vi tänka på?
 

Per N

Medlem
Tycker ni om anka så gör ett besök på Da Dong Roasted Duck. Deras Pekinganka är fantastiskt bra. Historien säger att dom experimenterat i 5 år för att få fram den perfekta tillagningen.
 

CharlieK

Medlem
Har vart i Beijing många gånger både i jobb och privat. För att se muren så skulle ja rekommendera att ta en endags-tur till Jinshanling, är den plats närmast Beijing som har mest spektakulär miljö samt minst turister, dock är det ca 20 mil bort men det är värt resan enligt mitt tycke. Jag använder mig alltid av en privatchaufför som jag lärt känna. Kostar ca 1000kr för en heldag, då slipper du alla turistfällor och jobbiga bussar. För mer info kolla : Beijing Private Tour - The Great Wall with private driver Är en reko kille som heter Harry, har kört mig både privat och med företaget.

Gällande Förbjudna staden, Himmelska fridens torg, Sommarpalatset, så visst det kan vara kul att se, men är ofta extremt mycket folk. Enligt min åsikt är det kanske mest värt att åka förbi för att ta en snabb-titt och för att ha sett det.

Finns massor av shopping-tempel oavsett om du vill ha kopior eller äkta vara. Förbered dig på att pruta om du ska ha kopior, dom brukar starta priserna på ungefär 10X mot vad slutpriset landar på.

Något att tänka på kan vara att det ibland kan vara svårt att få tag i Taxi i rusningstid/kvällstid som västerlänning. Chaufförerna väljer hellre att köra kineser så händer ofta mig att vissa kanske lite "oseriösare" chaufförer stannar och erbjuder sig att göra en körning ofta mot det tredubbla priset mot vad det brukar vara.
 

Dr. Miles

Expert
Har vart i Beijing många gånger både i jobb och privat. För att se muren så skulle ja rekommendera att ta en endags-tur till Jinshanling, är den plats närmast Beijing som har mest spektakulär miljö samt minst turister, dock är det ca 20 mil bort men det är värt resan enligt mitt tycke.
Om man åker till Jinshanling (金山岭) kan man också kombinera med Chengde (承德‎).
Chengde var där Qing-dynastins sommarpalats låg och det finns några intressanta sevärdheter.
Det är kanske inte så bra för trådstartaren som har bara 4 dagar på sig.
Beijing->Jinshanling->Chengde->Beijing behöver minst 2 heldagar och helst 3 dagar för att se saker i egen tempo.
 

Andrew

Medlem
Gällande Förbjudna staden, Himmelska fridens torg, Sommarpalatset, så visst det kan vara kul att se, men är ofta extremt mycket folk. Enligt min åsikt är det kanske mest värt att åka förbi för att ta en snabb-titt och för att ha sett det.

Något att tänka på kan vara att det ibland kan vara svårt att få tag i Taxi i rusningstid/kvällstid som västerlänning. Chaufförerna väljer hellre att köra kineser så händer ofta mig att vissa kanske lite "oseriösare" chaufförer stannar och erbjuder sig att göra en körning ofta mot det tredubbla priset mot vad det brukar vara.
Om du besöker Förbjudna staden rekommenderar jag att gå höger när du kommit in och sedan utforska det lilla inhägnade området efter den första inre muren. När jag var där senast var det mycket folk på huvuddelarna av Förbjudna staden men just där var det helt tomt, och dessutom är området inte restaurerat så man får sig en inblick i hur tiden har förändrat byggnaderna.

Gällande taxi håller jag helt med @CharlieK ovan. Flagga alltid ner en taxi i rörelse, ha koll på vägen/kartan, ha ett öga på taximetern så den tickar korrekt och slutligen; man har med fördel med lite kinesiska fraser - många av taxichaufförerna kommer från utanför staden och har inte sällan dålig koll på stadens vägar och kan ingen engelska alls (förstår inte ens yes/no/stop etc.). Det har hänt både en och två gånger att taxichauffören stannat vid vägkanten för att ringa hotellet/restaurangen/museet för att fråga om vägen.


Ett av mina favoritställen är helt klart TRB (Temple Restaurant Beijing) - en väldigt trevlig restaurang som ligger i hutongerna i ett väldigt gammalt och välbevarat tempel. Bra service och god mat gör att det verkar vara en riktig favorit hos såväl lokalbefolkning som turister.

Har hört en del gott om Da Dong Duck, men mitt sällskap föredrog ankan hos Made in China på Grand Hyatt där man även får se kockarna pyssla med ankan i "köket" som har glasväggar. Själv har jag inte jämfört de två men Made in China var riktigt bra och rankas som en av de bästa pekingankorna i staden (världen?).
 
Ser att det inte bara är jag som har Made in China som favorit. Jag ser alltid till att boka bord där när jag är i Peking. Det är lite mer upscale anka än Da Dong tycker jag.

Helt klart är att förbjudna staden och hutongerna söder om är värda ett besök. Även muren och sommarpalatset tycker jag.
 

Camste

Ny medlem
Tack för jättebra tips, ska kolla upp dem! Hur tar man sig smartast runt i Peking - måste man verkligen ha med sig lappar med adresserna på kinesiska för att hamna rätt? Funkar det bra att åka tunnelbana? Tänkte ta tåg från Flygplatsen - ngn som åkt?
 

Kricka

Medlem
@Camste Tåget från flygplatsen funkar bra så länge man inte har stora väskor. Vi stationen
måste väskan "scannas". Tunnelbanan är väl fungerande så med en bra karta tar man sig
runt bra med den men på väg hem från t.ex. shopping kan det vara skönt att ta en taxi.
Taxichaufförerna talar oftast inte ett ord engelska och kan inte läsa en karta varför en lapp
med adressen (på kinesiska) brukar vara det enda som fungerar såvida du inte hittar själv
och kan (försöka) dirigera körningen. Som sagts tidigare så finns det, som på många håll
i världen, en del skumma typer som ägnar sig åt att försöka lura turister. Det är alltid bra
att ha "växel" dvs. mindre sedlar för att betala taxin.
 

ESSA

Medlem
Sök på forumet ang tips. Jag har lämnat en hel del bla. Sök på Beijing samt Peking för fler träffar.
Kommer också befinna mig i Peking i början av maj. 1-4/5.
 

Camste

Ny medlem
@ESSA - det skall jag göra, tack :). @Kricka - har varsin stor resväska...hur scannas de och är det krångligt menar du? Hur rekommenderar du att man tar sig från flygplatsen? Läste nånstans att det var rätt dyrt med taxi från flygplatsen till centrum...? Tack :)
 
Toppen