Senaste nytt

Asiana med ny landingsulykke

A

Aurora

Guest
Asiana Flight OZ162 'crashes on landing' in Japan injuring passengers - Mirror Online

A passenger jet has crashed upon landing in Japan leaving 20 people injured, it has been reported.


Asiana flight OZ162 landed at Hiroshima Airport today but as it did the rear of the fuselage smashed into the runway.


According to reports in Japan, frantic passengers reported seeing sparks fly up as the plane overshot the runway in its landing.


Fire crews raced to the scene to take care of those on board, but it is being reported in Japan that at as many as three passengers were injured.
 

agehall

Medlem
Härlig journalistik. Första meningen pratar om 20 skadade - den sista om 3. Jag ser fram emot att läsa vad som egentligen hänt på AVHerald.com. Änsålänge står inget om olyckan där.
 

Dr. Miles

Expert
Härlig journalistik. Första meningen pratar om 20 skadade - den sista om 3. Jag ser fram emot att läsa vad som egentligen hänt på AVHerald.com. Änsålänge står inget om olyckan där.
Enligt japansk media, 23 personer blev skadade och 18 av dem transporterades till sjukhuset. 4 av dem har allvarliga skador.

WSJ Japan skrev:
 14日午後8時5分ごろ、広島空港(広島県三原市)で、アシアナ航空162便が着陸の際、滑走路をそれて停止した。消防などによると、23人が負傷した。このうち18人が病院に搬送され、少なくとも4人は比較的程度が重いが、ほかは軽傷という。運輸安全委員会は15日、航空事故調査官3人を同空港に派遣する。

 国土交通省によると、162便は東側から進入し、滑走路の中央付近で南側にそれて進行方向と逆向きに停止した。乗客74人と乗員8人が搭乗しており、全員が非常用のシューターを使って機体から脱出した。

 滑走路の東端から約320メートルの緑地帯にある無線アンテナが壊れており、着陸する際に機体と接触した可能性がある。機体は後部が損傷し、左翼が中央部分から折れ、左エンジンのカバーが外れるなどした。
アシアナ機、滑走路それ停止=アンテナに接触か—負傷者23人・広島空港 - WSJ

OZ162 hade inflygning österifrån och planet gled ur i mitten av landningsbanan och stannade motsatt håll än flygets riktning.

En antenn som låg 320 meter bort öster från landningsbanan har gått sönder och myndigheter misstänker att planet har kolliderat med antennen.

Planets bakre del har gått sönder, vänstervingen har bröts från mitten och motorkåpan på vänstra motorn har gått av.
 
Fra Asianas Facebook side:
image.jpg
 

Fredrik

Medlem
Inte bra alls. Jag vill gärna veta mer om orsaken till detta men det ser inte bra ut att ett koreanskt bolag återigen är inblandad i en olycka i samband med landning. Att det sen verkar ha gått mycket bättre än i San Francisco är givetvis mycket bra.
 

agehall

Medlem
Jag vill gärna veta mer om orsaken till detta men det ser inte bra ut att ett koreanskt bolag återigen är inblandad i en olycka i samband med landning.

Det finns väl några uppenbara misstankar, men jag tänker avhålla mig från att spekulera öppet om vad orsaken är. Det lär inte ta lång tid innan vi får reda på det från utredningen, vilket är bättre än att gissa och spekulera.
 
Toppen