Senaste nytt

Billiga Premium biljetter från Skandinavien 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
I den här tråden publicerar vi bra och billiga premium biljetter (business class/first class) från Skandinavien till resten av världen.
Mycket bra initiativ av AHO att starta tråden!

Tråden avser biljetter som startar i Sverige, Norge, Danmark eller Finland.
Hittar ni bra och fördelaktiga flygbiljetter från andra städer utanför Skandinavien, vänligen posta dessa i en separat tråd i flygbiljetter-forumet.

Information om biljetterna skrivs i följande format:
-Från och till: Staden biljetten gäller från där resan måste starta, t.ex Stockholm (ARN eller STO), samt destination för biljetten, t.ex. Bangkok (BKK).
-Flygbolag: Det flygbolag som har publicerat priset. Det är dock möjligt att delar av flygresan kan flygas med andra flygbolag (se "routing").
-Klass: Den klass man flyger i. Exempelvis Business class (ibland kallad "C" eller "C-klass") eller Första klass (ibland kallad "F" eller "F-klass").
-Fare basis: Det officiella namnet på flygbiljetten som flygbolagen använder internt. Den första bokstaven i fare basis/biljettnamnet är bokningsklassen som används för att se tillgänglighet på olika flyg, exempelvis med hjälp av Expertflyer. Bokningsklassen avgör även hur många bonuspoäng man får.
-Pris: Grundpriset på biljetten. Det är ofta svårt att publicera ett totalpris på dessa biljetter då skatter och avgifter kan variera beroende på hur man flyger, exempelvis antal mellanlandningar.
-Min/Max stay: Kortaste tid man måste stanna borta resp längsta tid man får stanna borta.
"Min stay: Su" innebär att man måste stanna borta natten mellan lördag och söndag och "3D" minst tre dagar. "Max stay: 1M" innebär att man får stanna borta maximalt en månad.
Saknas "min stay" så kan man i princip åka tillbaka samma dag. Står det ingen "max stay" gäller oftast ett år.
-Stopover: Om man får stanna någonstans på vägen mellan utreseorten och destinationen. En "stopover" är ett stopp som varar längre än 24 timmar. Ett stopp kortare än 24 timmar räknas som en "transfer" och omfattas inte av denna regel.
-Återbetalning: Om man får pengarna tillbaka vid avbokning, ibland mot en avgift.
-Ändring: Om man har rätt att ändra biljetten, exempelvis datum eller rutt, ibland mot en avgift.
-Förköpskrav: Ifall det finns krav på att biljetten måste köpas ett visst antal dagar för avgång, exempelvis 7 dagar (7D).
-Routing: Hur man får flyga, var man får (eller måste) mellanlanda, samt vilka flygbolag man får flyga med på hela eller delar av sträckan.

Förkortningar - IATA koder
För flygbolag och flygplatser används ofta förkortningar, två bokstäver/siffror för flygbolag och tre bokstäver för flygplatser. Dessa är IATA koder som tagits fram av IATA, den flygorganisation där i stort sätt alla världens flygbolag är medlemmar.
Det är även IATA koderna ni ser på exempelvis baggagetaggen när ni checkar in bagage.

Har ni problem att läsa av IATA koderna? De flesta koder har en underline funktion till hjälp.
Håll musen över förkortningen så kommer flygplatsen eller flygbolaget upp i klartext.

(skrivet av Jacob)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har tänkt att om vi kan skapa likadan tråd som på FT, fast den inriktar bara på business/first class priser från Skandinavien (möjligen från Baltikum också).

Jag vet ej om vilket forum som passar, så bör jag jag med här. Mod kan senare flytta tråden till mer lämplig plats.

Jag börjar med ex-ARN SU Biz till Kinesika städer.

Stockholm-Sanya t/r, Aeroflot, Business Class, 11,770 SEK+skatter

STO - SYX (Sanya, på ön Hainan i södra Kina) t/r
Flygbolag: SU(Aeroflot)
Klass: Business
Fare basis: IBRA
Pris: 11,770 SEK + skatter
Min/Max stay: Stanna natten mellan lördag och söndag/1 månad
Stopover: Möjlig, men med HIP/MPM kontroll
Återbetalning: Ja, mot avgift 200 EUR
Ändring: Ja, mot avgift 200 EUR
Routing: Stockholm-(SU)-Moscow-(SU)-Beijing-(HU[Hainan Airlines])-Sanya (men jag tror att det går att ta CZ[China Southern] flyg också på inrikes flyg i Kina, vilket ger statusgrundande miles till Skyteam FFP.)

Jag vet ej om det är möjligt att flyga i First class på sträckan inrikes i Kina. Det finns knappt några Business class inrikes där.
Kanske Gnopps kan förklara bättre om detta.

Stockholm-Kapstaden t/r, Ethiopian Airlines, Business Class, 12,215 SEK+skatter

ARN - CPT t/r
Flygbolag: ET(Ethiopian Airlines)
Klass: Business
Fare basis: DEE1MSE
Pris: 12215 SEK + skatter
Förköpskrav: 4 dagar
Min/Max stay: 3 dagar/1 månad
Stopover: Möjlig, på Roma 75 USD per gång varje riktning
Återbetalning: Ja, mot avgift 130 EUR
Ändring: Ja, mot avgift 130 EUR
Routing: Stockholm-(ET via Roma)-Addis Ababa-(ET)-Johannesburg-(SA)-Kapstaden(Cape Town)

Du kan tjäna användbara miles/poäng på bl a SAS EuroBonus, Lufthansa Miles&More.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Jag har gjort denna till en sticky. Nu är det bara att fylla på med ideer och inspiration.

Är faktiskt lite intresserad av att testa SU dealen.
 

Gnopps

Medlem
Fint pris! Strandhotell i SYX tror jag inte är superdyrt. Jag har inte min jobbdator för tillfället men ska försöka ta en titt senare.
 

Jacob

Medlem
Stockholm-Bangkok, Aerosvit Airlines, Business Class

STO - BKK
Flygbolag: VV (Aerosvit Airlines)
Klass: Business
Fare basis: JPX3M5
Pris: 11903 SEK + skatter
Min/Max stay: SU/3M
Stopover: Stopover möjlig i Kiev i varje riktning
Återbetalning: Möilig mot avgift 100 EUR före avgång
Ändring: 50 EUR före avgång, 60 EUR efter avgång
Routing: ARN-KBP-BKK
 

Jacob

Medlem
Stockholm-Peking, Turkish Airlines, Business Class

STO - PEK
Flygbolag: TK
Klass: Business
Fare basis: JSERT
Pris: 12653 SEK + skatter
Min/Max stay: /12M
Stopover: Stopover möjlig i Istanbul i varje riktning
Återbetalning: Tillåten
Ändring: Tillåten
Routing: ARN-(TK)-IST-(TK)-PEK eller ARN-(TK)-IST-(TK)-SHA-(CA)-PEK

Rätt bra värde för pengarna på ett flygbolag som är riktigt bra. Kul med ett alternativ att flyga via Shanghai också.
 

Concorde

Founding Member
Föreslagsvis borde vi redovisa totalpriset inklusive skatter. Skatter och avgifter är en stor del av kakan idag. Blir något missvisande annars.
Skatt och avgift kan variera mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen