Senaste nytt

Business class bonusresa Köpenhamn-Newark verkar vara helt omöjligt

SK9269

Medlem
Finns det något skäl till att det alltid är så omöjligt att boka business class för poäng hos SAS CPH till EWR och utan byte eftersom man inte vill tillbringa för mycket tid på resan med bara tre dagar i New York? Söker man däremot efter platser man betalar själv så finns det nästan alltid platser i business class. Det uppenbara skälet är förstås att SAS är väldigt snåla med såna platser och/eller att det är enorm efterfrågan på dem.

Själv har jag nu hamnat i det problemet att jag har fler poäng än vad jag kan hitta resor för och ett bra sätt att bränna många poäng och samtidigt unna sig en resa man aldrig skulle göra annars (om man inte har väldigt tjock plånbok förstås :D) hade ju då varit att boka två platser i business class för t/r till tre, fyra dagar i New York i april. Men det ser helt hopplöst ut faktiskt även om man undviker över helgerna då förstås alla andra också vill åka. Om man skippar business class så funkar det vid få tillfällen fast direktflyg verkar fortfarande svårt att hitta.
 

Alf

Medlem
Ja så illa är det för det mesta när man skall använda poängen och det blir ju inte bättre när man skall använda Amex 2 för 1. Det finns bara resor dit ingen vill resa. Mycket lättare om man har AA poäng eller BMI.
 

SK9269

Medlem
Och samtidigt kör SAS ofta kampanjer som ger extrapoäng som dubbla bonuspoäng i mars och PointBooster m.m. Jag har börjat luta mer och mer åt att de antingen borde börja begränsa de kampanjerna eller se till så att det finns platser nog så att det räcker för att det ska gå att använda poängen sen, vilket dock verkar vara mindre troligt. Annars riskerar rätt många poäng bara bli värdelösa så småningom eftersom det inte gick att utnyttja dem för de som måste klämma in resorna på de 5 veckor semester man har.
 

SK9269

Medlem
Det har jag inte tänkt på faktiskt. Men för att boka hos någon av allianskollegorna med SAS-poäng så måste bokningen göras via telefon hos SAS också, eller hur? Vilket är lite kladdigt eftersom det ju sen gäller att hitta hotell för motsvarande period också. Men det är värt att tänka på ... Tack!
 

Dr. Miles

Expert
Hej Jonny Andersson
Jag har flyttat tråden för det handlar endast om bonusresa med SAS EuroBounus poäng.
Jag passade på att ändra rubriken lite gran så att bredare publik kan förstå.
Hoppas du har överseende med detta.
 

SK9269

Medlem
Jag funderade själv en stund på det där från början, om det här handlar mest om bokning av flygbiljetter eller om SAS EuroBonus och ibland flyter dessutom ett ämne bort från vad det handlade om från början ... :)
 
Verkar som att SAS har 2 platser per klass på deras bonusflyg. Försökte själv göra en bokning med AMEX 2f1 erbjudande mellan ARN-ORD i sommar. Fanns inga biljetter alls. Jag lyckades boka 2 business ORD-CPH-ARN en söndag i augusti. Ditresan blir med FI där jag lyckades boka 2 comfort class för 4800 kronor vilket får anses som vara ett bra pris så SAS t ex. skulle ha 15800 för en enkel till New York.

SAS är inte dummare än någon annan. Ser man att man kan sälja dessa stolar för pengar, ja då minskar de ner på bonusplatser. Inget flygbolag genomför en kampanj bara för att vara snälla. För dem handlar det om att sälja rätt stol till rätt pris vid rätt tillfälle. När de ser att efterfrågan sjunker på business class, ja då är de snabbt framme med olika erbjudanden.
 

SK9269

Medlem
Det hade varit bättre med lite mer balans mellan utbudet av bonusplatser och antalet poäng de gödslar ut. Kanske är det lite som med EBG som det redan finns för många av, det är lite för lätt att tjäna poäng också så att det är så svårt att använda dem så att man får räkna med att en stor del av dem kommer brinna inne om man reser mycket och drar på sig för många poäng. Och det är ju lite synd.
 

FT99

Medlem
Du får boka i god tid, 10-11 mnd innan resan, så finns platserk. Jag har åkt torsdag-måndag till NY i C för 2 pers flera gånger, och ska till ORD nu i maj.
 
Toppen