Senaste nytt

Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Jag ger dricks när det är personlig servering i loungen, t ex Pre flight dinner in Concorde lounge, Man får en trevlig personlig service, varför skall man inte ge dricks till detta. I varje fall i USA så skulle jag säga att hälften ger dricks i Concorde vid bords servering,

Erik
 

Bibinski

Medlem
Dricksar alltid. Det gäller Sverige, övriga Europa o USA. Finns inte drickskultur i alla Europeiska länder, men sällan sett någon som blivit direkt upprörd/ledsen för att få det. Är jag i Asien dricksar jag inte, men så är jag väldigt sällan där.

Sedan tycker jag det är dumt att dricksa för mycket/lite också, som någon slags markering. Man bör nog hålla sig till de procentsatser som är kotym i landet. Inte "hej jag har så mycket pengar att jag dricksar 200$ på lunchen" alternativt "servicen var så kass, så här får du 10 cent för att understryka det". Fick en lite suckande min från en servitris i Polen, när vi inte hade koll på pengarnas värde.....förmodligen hade vi dricksat en halv månadslön o hon tänkte "dryga svenskar.." (Även om kanske pengarna behövdes) .

Jag tror snittlönen ligger på knappt 4.000 Zl , vilket motsvarar drygt 8.000 SEK. Det är inte alls orimligt att dricks på 500 zl till en servitris som förmodligen tjänar precis norr om 2000 zl / månad (om ens det) kan vara stötande, men som du säger så är personer nog mer glad över pengarna än vad den tycker man är dryg, då det mesta inte är speciellt billigt i Polen i förhållande till lönerna.
 

agehall

Medlem
I lounger i USA är det ju rätt vanligt att man dricksar bartendern när man tar sig en drink. 1-2 dollar/drink är väl helt normalt där.
 

Glenn E

Medlem
Sitter just nu på United Club Loungen vid gate 120 på Newark.
Dricksade just 2 dollar efter att ha läst denna tråd.
Bartendern blev inte förvånad iallafall.:)

Det har ju i och för sig hänt tidigare men jag tycker alltid det är svårt att veta var man ska lägga nivån.
Fast iallafall i San Francisco har den förväntade dricks nivån på en restaurang gått upp på senare tid.
Den ligger nu på 20%.
 

joemume

Medlem
I bemannade United Club lounge i USA ger jag dricks. Ibland har de ju tom en symbolisk behållare på bardisken som det ligger ett par dollarsedlar i redan. Detta brukar även garantera fortsatta snabba och smidiga beställningar och det kan ju 20spänn vara värt.
Precis!! Grundläggande amerikansk affärslogik.
 

joemume

Medlem
Nu gäller detta till stor del i USA och till viss del i Egypten som kanske är det land jag har besökt med störst tips/dricks kultur.

Jag måste erkänna att jag blir ganska besviken på attityden "Jag skulle ALDRIG ge dricks/tips, det går emot....." Det för mig visar en kulturell okänslighet, och delvis avsaknad av respekt för andra kulturer och människor.

Att resa innebär ofta en kulturkrock. Men det är vi som gästas i ett annat land, och inte tvärtom. T.ex. jag har vistas i Saudiarabien två gånger. Kanske det land där delar av kulturen krockar mer än något annat land med mina värderingar. T.ex. jag kan inte skaka hand med en kvinna. Tycker jag det är bra? Absolut inte, men det måste jag respektera.

Det är 35 grader varmt på Bali, jag skall in i ett buddistiskt tempel. Jag behöver ta på en kjol. Tror mig, jag är inte snygg i kjol, men av respekt gör jag detta.

För mig är det samma sak med tips/drick. Åk inte till USA då om det stör så mycket.

Till slut, rätt eller fel.. Den amerikanska service industrin är uppbyggd på detta sätt. Vi kan inte ändra det. Har vi råd att flyga till NYC i affärsklass, bo på ett bra hotell, och dricka en $7 öl, kan vi nog också betala $1 i dricks.

By the way, nästa gång ni är i USA, ta en titt på vad den individen tjänar. Det hittar ni här:
Tipped wage in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

Då förstår ni varför $1 för en gratisdrink kanske är ok, medan ni sitter i en lounge och väntar på er resa i affärs- eller förstaklass...
Bra @Senator ! Exakt så!!!
 

MBA

Medlem
När jag beställer en drink i en bemannad bar i USA lägger jag alltid en dollar i dricks per drink. Det är kutym och det spelar väl ingen roll om det är i en lounge eller en annan bar?
 

JonW

Medlem
Nu har jag inte varit sådär jättemycket i USA (skall dock dit ca 4 veckor i sommar) och har väl egentligen inte frekventerat så jättemånga ställen där man dricksar, lite restauranger och så. Men det jag kan tycka är lite irriterande är att om nu alla förväntar sig minst 15 % dricks oavsett, varför inte lägga på det på notan direkt?
.
Vi hade ju samma diskussion i Sverige på -80-talet då 12% serveringstillägg tillämpades, som gick till servisen. Det ansågs otidsenligt, och hamnade istället inbakat i priset med höjda löner istället. Varpå de flesta började lämna minst 10 % dricks i alla fall...
Hur otidsenligt dricksande än är, så är faktiskt trenden att det sprider sig. Asiaterna, som historiskt sett det som vanärande med allmosor, har snabbt lärt sig vilken fin inkomstkälla det är, och är idag ofta t o m påstridiga när det gäller turister.
Även i t ex Australien, där det aldrig varit tradition har det nu blivit norm.
 

Kimmen00

Medlem
Enda loungen jag dricksat i är de olika United club-loungerna där jag ngn gång lagt en dollar o deras tip jar. Sådana står uppställda vid bardisken både i sfo o lax.

Annars gällande dricks så som frekvent usa-resenär är jag ganska van vid det i usa. Det är helt enkelt inbyggt i hela samhället. Därmot så gillar jag inte hur procenten har krupit uppåt. För en 15 år sen var det alltid typ 10%..sen 12%, för några år sen blev standard 15% och nu för ngt år sen blir 18% vanligare o vanligare. Jag ger runt 10% rakt över.. Beroende på service o så. På barer o liknande kan det vara bra att ge en dollar eller 2 vid drinkbeställning vilket borgar för snabb service.
 
Toppen