Senaste nytt

Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

fcx

Medlem
Jaa, hotellfrukostdiskussionen kom ju i ett annat läge iom detta inlägg. Skulle aldrig ens kommit på tanken att dricksa på flygplatsloungen, och kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon göra det.

Jag har dock varit på flera hotellounger där det tydligt förväntas dricks i baren (tip jar)
 

Jacob

Medlem
Jag såg två amerikanare ge dricks i Singapore Airlines Private Room i Singapore en gång. De hade tydligen fått en hel del hjälp och ville visa sin uppskattning. Problemet är bara att dricks inte är en del av kulturen i Singapore och den stackard unga killen visste verkligen inte alls vad han skulle göra. Å ena sidan skulle det vara helt fel på alla sätt att ta emot det, å andra sidan ville han ju inte heller ställa till med en scen och vara avvisande och otacksam mot några av flygbolagets bästa kunder. Kommer faktiskt inte ihåg hur det slutade, tror han tog emot det trots allt då alternativ 2 hade varit sämre.
 

mha321

Medlem
Det är väl kanske vanligt med en "tip jar" i lounger i USA (förstås), framförallt inrikes kanske, där det finns bemannad bar.
 

joemume

Medlem
I bemannade barer i USA (även utrikeslounger) t ex United Club är ju tyvärr dricks vardag. Nån dollar i dricks för en rom&cola. Blir ju ändå inga pengar, så det handlar om att köpa sig snabb service av bartendern. :)
 

AndersSt

Medlem
De gånger jag har besökt lounge med bar i USA (Delta Sky Club) har jag alltid lämnat dricks, en dollar eller två, inte mer. En liten symbolisk summa för mig men sammantaget på en hel dag säkert en betydande (och värdefull) del av inkomsten för bartendern.

Däremot inte lika självklart i Asien. Jag hade en 50 Ringgit sedel i fickan på väg hem från Malaysia en gång, då frågade jag bartendern lite försynt om han fick ta emot dricks. Det gick bra sa han så då smög jag över den till honom. Hade redan fått fantastisk service och den blev inte direkt sämre av det.
 
Toppen