Senaste nytt

Behövs kreditkortet vid incheckning?

Mikael

Medlem
Hej,

Har en kommande resa till Delhi med Turkish Airlines. Vid bokning fungerade inte mitt kreditkort av okänd anledning så jag betalde med frugans. När jag nu läser det finstilta står det följande:

Credit card used for the payment and an identification card that belongs to the credit card holder must be presented at thy check-in counter. If the credit card holder is not the passenger, credit card holder must be present with the passenger(s) at the check-in counter with his/her credit card (used for the payment) and his/her valid identification card.

Visst kan jag ta med hennes kreditkort, och hon skulle kunna följa med till Arlanda, men jag har svårt att släpa med henne till Indien. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har aldrig någonsin behövt visa kreditkort vid incheckning, men jag tror mig ha läst liknande regler för andra bolag vid tidigare resor.
 

Dr. Miles

Expert
Det är tyvärr ganska vanlig practice i Asien.
Även flygbolag som Qantas kräver detta om man köper biljett som avgår ifrån Sydostasien.
 

PYRZ

Medlem
Har aldrig behövt visa kreditkort när jag har flugit. Varken med TK eller andra flygbolag. Har betalat resor för andra med mitt kort på TK flera gånger och kreditkoret har aldrig efterfrågats. Så, du kan nog lämna frugan hemma ;)
 
Vi råkade ut för det när vi missade vår anslutning i Bangkok, på väg mot Phuket. Att boka om oss till nästa plan var inga problem, de ville bara se kreditkortet som vi gjort bokningen med!

Shit, det hade jag naturligtvis inte med mig. Det spelade ingen roll hur de försökte och hur många samtal de gjorde så kunde de inte få systemet att skriva ut några nya boardingkort. Till sist kom de fram till att enda lösningen var att jag skulle använda ett annat kreditkort och göra en helt ny bokning. Den första bokningen skulle användas som "delbetalning" av den nya biljetten och eftersom priset fortfarande var det samma skulle jag alltså inte behöva betala nåt om det inte visade sig att de första biljetterna hade blivit använda eller återkallade. Fair enough... Jag lämnar in alla våra pass och ett nytt kreditkort. De drar kortet i en sån där gamaldags mekanisk kortmaskin och jag får skriva på kvittot. In blanco! Det känns inte helt bekvämt, men de förklarar att det är enda sättet de kan göra det på, så vad ska man göra? Vi blir ombedda att komma tillbaka till disken om 45 minuter.

När jag kommer tillbaka till disken så får jag tillbaka våra pass, nya boardingkort och ett ifyllt kreditkortskvitto på samma belopp som vi betalt för de gamla biljetterna och en lång rad ursäkter för att vi behövt vänta från någon som var lite bättre på engelska. Det visade sig att det var omöjligt för dem att komma runt kravet på det gamla kortet i systemet och de kunde inte heller göra en ny bokning med den gamla bokningen som garanti så de fick skicka en kille som sprang hela vägen till inrikesterminalen med våra papper för att låta dem göra bokningen där och sen springa tillbaka igen.

Det är nog den bästa service jag någonsin fått på en flygplats, även om det just då kändes lite osäkert!

Och just det, inga pengar drogs från kortet jag lämnade in.
 

Carl

Medlem
Har varit tvungen att visa upp mitt kreditkort när jag åkte med Qatar till Bangkok i höstas. Fråga mig inte varför utan så var det bara. När jag reste med TG för två månader sedan så behövdes det inte visa upp något kreditkort. Vad händer om mitt kriditkort blir tex stulet? Blir det samma jobbiga procedur som för Johan Pfeifer?
 

kristerj

Medlem
Om du gör en on-line checkin behöver du ju inte visa kreditkortet. Har praktiserat detta hos BA, som också formellt kräver att kreditkortet ska visas upp vid incheckning, men vid On-line checkin är det ju bara att gå till gaten (och ev baggage drop).
 

Bryant

Medlem
Jag fick visa upp mitt kort när jag flöh ARN-IST-GRU. (Vi hade checkat in online och tänkte bara dumpa väskorna)

Bokade en biljett till min mor för något år sedan med TG och då var jag tvungen att betala den på TG's kontor i Stockholm. Det var enda sättet för mig att boka en biljett åt någon annan med mitt kort.
 

agehall

Medlem
Vad gör man om biljetten är köpt via firmans gemensamma kreditkort som ligger på kontoret i ett kassaskåp då?
 

Mikael

Medlem
Kreditkort kan bli stulna, datumet kan gå ut och de ersätts av annat kort, resan kan ha köpts av annan person eller man kanske helt enkelt glömmer att ta med sig det.
Listan över skäl att inte ha med sig det kan nog göras lång.
Jag måste nog kontakta Turkish imorgon och fråga dem.
 
Toppen