Senaste nytt

Audi VISA / bra VISA-kort?

A

Aurora

Guest
Noen som har Audi VISA? Er det et greit kredittkort? Da handelsbanken har sluttet med VISA er jeg ute etter et greit alternativ for VISA-kort siden det er en grei ting å ha i pengboka når man reiser rundt. Siden jeg har Audi peprer de postkassa mi med tilbud om dette kortet, så det frister jo litt. Det er visstnok en reiseforsikring på det og, men neppe like bra som MEDmerakortet (selv om det jo er mastercard, så det hjelper ikke...).

Any thoughts? :) Tips?
 

Kandinsky

Medlem
Varför känner du att du är nödgad att skaffa just ett visa och undvika ett mastercard? Vet att Norge har en annan syn på det där och att mastercard är primärt ett kritkort medan visa är mer av ett debit system. Men uppfattar att du vill ha just ett kreditkort och du bor i Sverige?
 
A

Aurora

Guest
Varför känner du att du är nödgad att skaffa just ett visa och undvika ett mastercard? Vet att Norge har en annan syn på det där och att mastercard är primärt ett kritkort medan visa är mer av ett debit system. Men uppfattar att du vill ha just ett kreditkort och du bor i Sverige?

Føler meg ikke "nødt", det er mer at jeg synes det er greit å ha ett kort av hver sort da jeg reiser en del og ikke alle tar MC eller Diners. Opplevde også nylig at jeg måtte bruke bankoverføring når jeg kjøpte bil da de kun tar VISA-kort hos bilforhandler.

Det er mest for å ha full dekning på kortkanten, ikke for at jeg skal bruke kreditten, at jeg ønsker det. Gode extra fordeler (formåner) som følger med kortet er bonus.
 

agehall

Medlem
Det finns ställen som tar enbart VISA eller MasterCard, men de är ganska få skulle jag säga.

Själv kör jag med full uppsättning av SAS-kort samt BA-VISA för att ha ett VISA-kort. Har även lite icke-poänggivande kort i plånboken men de används i princip aldrig.

Jag har ingen aning om vad just Audi's VISA-kort ger för förmåner, men om du tycker att de har bra erbjudanden som tilltalar dig så skulle jag inte tveka - du kan ju alltid skaffa fler kort...
 
A

Aurora

Guest
Det finns vel ingen VISA-kort som gir inntjening til SAS? Eller har jeg gått glipp av noe? British Airways-VISA er utelukket, da blir det heller Audi :p @agehall
 
A

Aurora

Guest
Skandia-banken har väl ett visa som ger 10 poäng / 100kr?

Det visste jeg faktisk ikke (yikes!!!). Ser dette er noe:
EuroBonus - Skandia

Men...
  • Du behöver vara bankkund med Vardagspaketet hos oss.
Hva betyr det? Må jeg ha lønnskonto der? For jeg er veldig fornøyd med handelsbanken, hvor jeg får lønna mi. "Vardagspaketet betyr du har ett kostnadsfritt Allt i Ett-konto hos oss där din lön, pension, studiemedel eller motsvarande sätts in". Kan jeg bruke den til å sette over sparepenger på? Bare for å spekulere i eurobonuspoeng... hahaha.
 

Nemo

Medlem
Det visste jeg faktisk ikke (yikes!!!). Ser dette er noe:
EuroBonus - Skandia

Men...
  • Du behöver vara bankkund med Vardagspaketet hos oss.
Hva betyr det? Må jeg ha lønnskonto der? For jeg er veldig fornøyd med handelsbanken, hvor jeg får lønna mi. "Vardagspaketet betyr du har ett kostnadsfritt Allt i Ett-konto hos oss där din lön, pension, studiemedel eller motsvarande sätts in". Kan jeg bruke den til å sette over sparepenger på? Bare for å spekulere i eurobonuspoeng... hahaha.
Skaffa "vardagspaketet" men det är upp till dig att ordna så att lönen kommer in dit (eller inte). Du behöver inte avsluta (eller avslöja) några andra bankkonton i andra banker. Räntan på kontot är noll procent. Vill du parkera pengar på ett sparkonto med någon ränta finns exempelvis statliga SBAB.
 
A

Aurora

Guest
Skaffa "vardagspaketet" men det är upp till dig att ordna så att lönen kommer in dit (eller inte). Du behöver inte avsluta (eller avslöja) några andra bankkonton i andra banker. Skandiabanken har även sparkonto om du vill parkera pengar där även om räntan är låg.

Men man må vel ha noe form for pengeomsetning? Kan vel ikke bare være bankkunde uten at jeg har noe aktivitet der?
 
Toppen