Senaste nytt

Märklig dubbelseatning

Simon

Medlem
Insåg plötsligt att jag nog inte delat med mig av en märklig upplevelse med SAS mellan Umeå och Stockholm tidigare i vintras, på en förmiddagsflight en vardag.

Jag har som vanligt valt en gångplats långt bak när SMS:et kommit och väntat tills de flesta boardat innan jag gör detsamma. Boardar utan extraordinära inslag, men när jag kommer ombord är både A, B och C på min rad upptagna. Det har ju hänt förut så jag påpekar helt enkelt att jag tror att de sitter på min plats, varpå passageraren ytterst säger att nej, det är deras platser. Då vaknar jag förstås till lite och ser att det är två kriminalvårdare i mitten- och gångsätet, och en fånge mot fönstret. Först tror jag då att de bara fått olika platser men måste sitta ihop, så jag frågar vilken plats jag kan ta istället, men han säger att de seatats här.

Flygvärdinnan märker att något är konstigt, vid det här laget har näst intill alla kommit till rätta i sin plats, och jag förklarar och tänker att nu säger hon bara var jag ska sätta mig istället. Döm av min förvåning när hon istället blir superstressad och springer förbi mig till en kollega längst fram. Jag står snällt och väntar, hon återkommer först efter kanske tre minuter av intensivt diskuterande.

Men, inte för att prata med mig, utan för att anropa de som jobbar i gaten. Förklarar läget för dem, och säger att "nu får någon av er komma ut hit och reda ut skiten ni ställt till med". Sedan vänder hon sig till mig och säger att flighten är fullbokad och att hon inte vet var jag ska sitta, ber mig att vänta, och stressar sen iväg för att fortsätta med förbedelser.

När en tjej från gaten kommer ut så säger hon först att jag förmodligen kommer måsta kliva av. Vid det laget är jag minst sagt frustrerad eftersom jag då kommer missa ett möte i Stockholm. Jag frågar förstås hur det här kan uppstå varpå hon nickar åt kriminalvårdarnas håll och säger något i stil med "de bokade väldigt sent", som att det skulle förklara något.

För att göra en lång historia kort så visar det sen sig att en person inte dyker upp, och jag får sätta mig där. Men en märklig upplevelse. Har varit med om att en vald plats ändrats i gaten förut, men aldrig detta.
 

brykthed

Medlem
Jag har ett par gånger senaste månaderna noterat både på Gardermoen och Arlanda att ett par passagerare fått samma plats och det inte har noterats förrän på plats på flygplanet. Två hade dessutom fått plats på samma nödutgångsplats. Blir lite lätt förvirrat och själva boardandet tar längre tid. Sist var det flera passagerare som drabbats och personalen från gaten kom med nya boardingkort inne i planet. Tror dock alla fick plats till slut.
 

johhenrik

Medlem
Jag har varit med om det flera ggr på olika bolag. Så det händer helt klart. Alla ggr har jag dock fått en annan plats på planet, så jag har inte behövt kliva av. Har också varit med om att en passagerare var på fel plan. Hon skulle med en flight till Hamburg vill jag minnas och min flight var till Stockholm. Hur hon lyckades komma igenom gaten är för mig en gåta. Hon blev rätt stressad när hon insåg att hon var på fel plan. :)
 

thh

Medlem
SAS IT var troligen modern 1980.

Jag förstår inte heller varför det skulle vara en kunds problem att SAS tillåtit dem att boka platser sent. Det är rimligen upp till SAS att räkna antalet säten på planet...
 

pswe

Medlem
Sannolikt inte fallet i Umeå, men ett flertal gånger har jag noterat att en av personerna som är inblandade inte noterat seat change som kommit ut som en lapp i gaten utan de har gått till säte som de printat ut hemma.
 

nota bene

Medlem
Hade denna situation från AMS till CPH i höstas där vi var TRE personer på samma plats... Flyget var fullknökat sånär som på en plats i Plus. Jag blev uppgraderad dit, och den tredje personen fick valet mellan en klapp eller att ta nästa flyg - det blev klappen!

I mitt fall skötte personalen det så bra det gick, om än de var något konfunderade över hur detta hade hänt i gate.

Hade även en situation med en dubbelseating på proppfullt plan idag, men då fanns två platser i C varför en person fick ta en av dessa istället. [Annat flygbolag dock]
 
I morse hade JetTime bestämt sig för att byta maskin i sista minuten. Så det som stod på plattan hade 2 rader färre än det SAS sålt biljetter till...blev lagom roligt när handlern fick i panik managera ett till 100% bokat plan börja flytta runt folk. Vi fick också en PAX i cockpit, tur för piloterna var det en pensionerad SkyWays pilot som hamnade där iaf :)
Själv gick jag från PLUS plats (bokad sen 6 veckor tillbaka) till stand by då jag satt på en av de rader som försvann.
 
Toppen