Senaste nytt

LifeMiles-konto hackat

agehall

Medlem
Jag fick just ett mail från LifeMiles där det framgick att min e-postadress blivit uppdaterad till en väldigt snarlik den jag faktiskt använder.

Uppenbarligen har någon lyckats hacka mitt konto och bytt e-postadressen och även lösenord.

Jag vet inte hur de kommit över mitt lösenord, men är det en brute force attack så har de haft tur, för det är ett långt och relativt komplicerat lösenord.

Alla ni som har LM-konton bör kanske vara lite extra uppmärksamma på om ni får liknande mail - det är ju lätt att missa att e-postadressen är fel om man inte är uppmärksam...
 
Riktigt tråkig sak att råka ut för. Underligt också om du hade ett komplicerat lösenord. Kan du ha förlorat det genom någon keylogger eller liknande på en dator du loggat in ifrån?

Har du kunnat få tillbaka kontrollen över kontot på något sätt?
 

agehall

Medlem
Riktigt tråkig sak att råka ut för. Underligt också om du hade ett komplicerat lösenord. Kan du ha förlorat det genom någon keylogger eller liknande på en dator du loggat in ifrån?

Inte en chans skulle jag säga. Har bara använt mina egna datorer för att komma åt kontot och de är garanterat keylogger-fria.

Har du kunnat få tillbaka kontrollen över kontot på något sätt?

Inte än. Jag har varit i kontakt med deras callcenter men detta måste tydligen hanteras via mail, så jag har skickat mail med kopia på pass och alla mina uppgifter till dem. Det löser sig säkert på ett par dagar skulle jag tro.


Det jag funderar på, är om LM hade en PIN-kod också. Jag har en notering om detta i min lösenordsapp, så någon gång har jag fått en PIN men jag kan inte komma ihåg att jag använt den själv för inloggning.
 

Glenn E

Medlem
PIN koden använder man på telefon.
Då man bokar en resa på telefon har de ett system där du anger pin koden Mha tonen som finns för olika siffror på telefonen för identifiering. Sedan anger man kreditkortet för att betala en sådan bokning efter man angett pin koden.
Jag råkade säga min då jag trodde att agenten frågade efter den men lyckligtvis kom jag ihåg fel då för jag fick försöka 2 gånger med knapptryckningarna.:)
 

agehall

Medlem
Lite uppdatering: LM har varit lite tröga att kommunicera över helgen, vilket inte var helt oväntat. De har dock tagit tag i problemet och om jag förstår saken rätt är mitt konto nu helt låst och inga transaktioner ska ha skett på det sedan e-postadressen ändrades.

Igårkväll fick jag ett mail där de ville ha ett telefonnummer för att ringa upp mig så att jag kan återfå kontrollen över kontot. Summa summarum kan man väl säga att jag tycker de skött detta rätt bra hitintills. Jag hade förväntat mig en massa strul, men det ser ju ut som att allt kommer att lösas rätt smidigt.
 
Toppen