Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

perhall

Medlem
Om jag bokar om min flight efter att jag har anmält mig så kan den ju inte uppgraderas (om jag inte bokar om t ex 44 timmar innan avgång). Alltså finns ingen risk för att jag betalar EUR 200 i onödan?!/Per
 

MBA

Medlem
Att jag väntar beror eg bara på risken att jag behöver boka av/om. Och då ryker väl pengarna man har betalat till OT...?

Om du avbokar eller bokar om får du pengarna tillbaka eftersom uppgraderingen inte kan gå igenom. Har provat det själv, pengarna kommer ca en vecka efter den ursprungliga bokningen.
 

shibuyax

Medlem
Misstänker att de ändrat rutinerna en smula runt uppgraderingar sen sist jag använde Optiontown. Här är en kort beskrivning av mina erfarenheter senaste veckan:
  1. Bokade resa i Go för två personer (mig själv + kund) t/r till SFO ungefär två månader före resa.
  2. Signade upp för optiontown till C. Totalt runt 16.000 sek.
  3. Ett par dagar före utresa kom ett mail från Optiontown om att uppgradering inte skett.
  4. Ungefär ett dygn före utresa kom ett mail från SAS som glatt erbjöd uppgradering till Plus eller C
  5. Inom någon minut eller tre så köpte jag uppgradering till C för utresa via länken i mailet, ca 8.000 sek.
  6. Efter ett tag kom en bekräftelse på att uppgraderingen gått igenom, allt var frid och fröjd och OT-pengarna betalades så småningom tillbaka.
Inför hemresan upprepades det mesta men med en ny twist:
  1. Mail några dagar före hemresa om att uppgradering via Optiontown inte skett
  2. Mail från SAS något dygn före hemresa med erbjudande om uppgradering, men då bara till Plus. Signade upp för den. Har för mig att det var ca 4.000 sek. Uppgraderingen bekräftades strax efteråt.
  3. Frågade vid incheckningen om det mot förmodan gick att uppgradera till C och yep, det gick utmärkt med både pengar och poäng. Köpte uppgradering för båda, totalt ca 8.000 sek. Hörde i förbifarten att incheckningspersonalen pratade om att de behövde ytterligare sju uppgraderingar så det verkar ha varit långt ifrån fullbokat i C. (Och yep, ska kontakta SAS angående pengarna de drog för Plus-uppgraderingen)
Ingen supertydlig logik här med andra ord...
 

perhall

Medlem
Jag vet inte hur mycket OT tar. kanske 15-20%+kortavgift. Kanske det under lång tid har varit ett smidigt sätt för SAS att ordna rätt fulla Plus- och C-kabiner. Men så inser man att man kan spara pengar genom att göra det själv. Mer administration men inga pengar till OT. Kanske är OT under avveckling. Jag har också på senare tid börjat få mail från SAS om att uppgradera. Fram till i höstas hade jag aldrig fått det (minns ej exakt när de började skicka det....). /PH
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen