Senaste nytt

Sneaky sätt att få bästa pris på sin biljett?

BAS

Medlem
Jag har varit med om liknande vid en hotellbokning, utan att vid tillfället ens vara medveten om detta. Då jag bokade ett rum på ett hotell direkt från deras hemsida, fick jag ett bekräftelsemail där det stod att jag bodde i USA (trots att jag hade fyllt i att jag bor i Sverige). Jag påtalade detta, och de sa att min ip-adress visade att jag befann mig i USA, och att jag därför också hade fått deras amerikanska tariff. Blev då lite nyfiken, och jämförde deras svenska priser med de amerikanska för det valda hotellet.

Ungefärliga priser per natt:
Dubbelrum med 2 vuxna: Sverige 180 Euro / USA 220 Euro
Dubbelrum med 2 vuxna + 1 barn: 230 / 220
Familjerum med 2 vuxna + 2 barn: 370 / 300

Alla alternativ var betalning vid incheckning, så inga skatter kan förklara skillnaderna. Den största skillnaden var att barn var gratis vid bokning från USA.

Har inte undersökt följande, men misstänker att hyrbilspriser kan variera stort beroende på vilket land man bokar ifrån. Speciellt om man har ett kort med bra hyrbilsförsäkring (läs Amex Platinum), så tror jag att man skulle kunna boka bilar "från USA" utan CDW/LDW och allt vad försäkringar heter, även i Europa.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Just när det gäller vissa sydamerikanska (inrikes)flighter verkar man ju i många fall kunna få biljetter som formellt enbart gäller medborgare i landet i fråga. Det har diskuterats i en annan tråd har jag för mig.
 
Toppen