Senaste nytt

Resetips - långweekend i juli

Hej,
snart är det sommar och vet inte vart vill jag resa i slutet av juli... Här kommer några kriterier:

avgång 26JUL12
hemgång 29 alt 30JUL12

flygbiljett ca 10 lax

flygbolag SK eller något annat *A bolag (AY eller DY är ej möjliga)

hotell; finns det något annat än W, Hilton eller Radisson om jag får välja.

Alltså är efter tips för en långweekend. Destination kan vara i Europa eller USA men helst inte London, Köpenhamn eller New York. Jag kan inte bestämma mig och det känns lite konstigt. Vanligtvis har jag alltid hittat intressanta destinationer att prova på.

Nu frågar jag från er vad kan ni tipsa / rekommendera. Destination kan vara ganska exotiskt också. Genom att kika min signatur kan du se vag jag har varit...

Tacksam för alla tips.

Mvh,
Tommy
 

Jonas C

Medlem
Exotiskt resmål, hmm. Kan Marocko möjligtvis falla i smaken? Fez och Marrakech är ganska exotiska städer, dock rätt varmt på sommaren men det är färre turister då. Flyg skulle jag antingen föreslå Lufthansa eller TAP Portugal till Casablanca + byte till inrikesflyg. Allt som allt ska biljetten inte kosta mer än 5000kr för alla flygsträckor. Hotell finns det gott om, speciellt de med riktigt traditionell utsmyckning i rummen.
 

Ubbe

Medlem
Åk till Budapest via HEL , med SAS och Blue. Nu skrev du ju, explicit inte Radison men annars kan du utnyttja erbjudandet om extended weekend o m du är Guld och det är du väl.. Finns många andra hotell att välja annars, ett Sofitel med ett flygplan hängande i lobbyn om jag minns rätt. :)
Skön stad med mycket värde för pengarna. Prisindex runt 40 om Sverige är 100. Goda viner och god mat.
 

Tjaeng

Medlem
Israel, Tel Aviv och Jerusalem! Via Frankfurt eller Zürich med LH resp LX. Se till att skaffa ett andra pass innan du åker. För en flygnörd är det väl också en såndär grej att ha åkt med El Al, men såvitt jag vet finns det inga tie-ins som möjliggör poängsamling hos *A med dem.

King David Hotel är det självklara hotellvalet i Jerusalem.
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Instämmer med Island och Svalbard, Under sommaren kanske helst Island.
Ett givande alternativ är faktiskt Neapel. OK pizzorna var en besvikelse för oss, men vi upplevde mycket av sta´n som ur en Fellinifilm från 50-talet. Fördelen är att man snabbt och enkelt med lokaltåg kan ta sig till Pompeiji, Sorrento och med färja till Capri. Vesuvius ligger också i närheten.
Vi flög med LH samt deras dotterbolag Air Dolomiti
 

Jacob

Medlem
Jag röstar på Lissabon. Trevligt, prisvärt men ändå inte packat med turister.

Tap flyger direkt från Stockholm och är med i Star Alliance.
 
Tack för alla tips än så länge. Budapest, Island och Lissabon låter än så länge de mest lockande alternativ.

Ubbe! Japp har EBG + HIlton Gold och Radisson Gold...
 

Ubbe

Medlem
Läste tråden igen och såg att du ville ha ett mer udda resmål. Har länge själv velat åka till Beirut och stränderna i Libanon. Radison är representerat och maten är ju underbar. Hur många grannar/vänner har sagt att jag var i Beirut över helgen?? Finns bra resor med *Alliance om du inte vill vara otrogen... :)
 
Läste tråden igen och såg att du ville ha ett mer udda resmål. Har länge själv velat åka till Beirut och stränderna i Libanon. Radison är representerat och maten är ju underbar. Hur många grannar/vänner har sagt att jag var i Beirut över helgen?? Finns bra resor med *Alliance om du inte vill vara otrogen... :)

Beirut låter ju intressant.

Udda resor... Vad säger du om några vilka gjort och kommer att göra privat inte på tjänsten...

- fredag - måndag till HEL-LHR-SFO-LHR-CPH-HEL (BA+AY i C)
- lördag - söndag till ARN-LHR-ARN (SK i C)
- lördag - söndag till ARN-CPH-CDG-OSL-ARN (SK i Y)
- torsdag - måndag till ARN-MUC-EWR-FRA-ARN (SK+LH+CO i M)
- torsdag - söndag till ARN-CPH-PVG-CPH-ARN (EB 20år bokning till december 2012)

Så alla intressanta resemål är möjliga men helt inom Europa... :)
 
Last edited:
Toppen