Senaste nytt

Helsingborg får direkttåg till Stockholm från december

BusinessClass

Redaktör
I december startar SJ en ny direktförbindelse mellan Helsingborg och Stockholm. Den nya förbindelsen är en vidareutveckling av tågsatsningen mellan Malmö och Göteborg och innebär en besparing i restid mellan Helsingborg och Stockholm på ungefär 15 minuter. Dessutom försvinner ett tågbyte på vägen. Tåget avgår från Helsingborg C kl 06.37 och ankommer Stockholm kl 11.35.…
 

NyfikenGrau

Medlem
Låter ju bra, men funderar på detta stycke;

Den nya förbindelsen är en vidareutveckling av tågsatsningen mellan Malmö och Göteborg och innebär en besparing i restid mellan Helsingborg och Stockholm på ungefär 15 minuter.

Jag skulle personligen gissat att man helt enkelt bara kör ett direkttåg längs södra stambanan via Hässleholm? Men här låter det som att det kan ha med västkustbanan att göra?
Vad jag kan minnas har både Helsingborg och Jönköping haft X2000 direkt till Stockholm tidigare, så det känns mer som att en gammal förbindelse återupplivas. Eller har jag missat något nybygge, Hallandsåstunneln blir väl knappast klar i år?
 
Låter ju bra, men funderar på detta stycke;

Den nya förbindelsen är en vidareutveckling av tågsatsningen mellan Malmö och Göteborg och innebär en besparing i restid mellan Helsingborg och Stockholm på ungefär 15 minuter.

Jag skulle personligen gissat att man helt enkelt bara kör ett direkttåg längs södra stambanan via Hässleholm? Men här låter det som att det kan ha med västkustbanan att göra?
Vad jag kan minnas har både Helsingborg och Jönköping haft X2000 direkt till Stockholm tidigare, så det känns mer som att en gammal förbindelse återupplivas. Eller har jag missat något nybygge, Hallandsåstunneln blir väl knappast klar i år?

Dom har haft en liknande avgång tidigare som gick Stockholm-Göteborg-Malmö med ett X2000 tåg med avgång 06:05 från Stockholm. Tåget ankom till Göteborg och stod i 15 min innan de avgick till Malmö och körde från Halmstad sen ut till Hässleholm via Markaryd(stannar ej där) och vidare mot Malmö. Det är väl knappt 5 år sen denna avgång fanns.

Fanns även avgångar enbart som gick Göteborg-Malmö T/R med X2000 tåget. Nybyggandet av vissa stationer längs västkusten där ibland Falkenbergs station har möjliggjort att de nu är mer rimligt att köra dessa tåg rent tidsbesparing. Tidigare var det äldre bandelar och spåren gick in till rakt igenom villaområden så hastigheten begränsades då buller och annat ljud från tåget inte fick störa omgivningarna.

Om man dock skulle anpassat dagens anslutning i Hässleholm mot Helsingborg som finns när Stockholmståget ankommer hade man haft bättre restid än detta nyannonserade tåget. Resa via Häsleholm tar 5 tim och 15 min i dagens läge men då är det 25 min byte i Hässleholm då tåget från Stockholm ankommer 5 min efter det tidigare tåget avgått mot Helsingborg.

Men här gäller det väl att sälja in att det är ett "direkttåg" ;)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Tack för utförlig förklaring, @simon_says91!
Jag tänkte väl att Hässleholm borde vara snabbare ändå..
Egentligen är jag rätt intresserad av järnvägstrafik, men är uppenbarligen inte helt uppdaterad på svensk sådan då jag bott utomlands ett antal år. Hallandsås var ett sånt där evighetsprojekt som ingen trodde skulle bli färdigt någonsin när jag flyttade 2003!

En komplett ostkustbana är vad jag skulle önska mig mest av allt, men man ska nog vara omyndig för att se något sådant bli verklighet i sitt liv...
 

FrontX

Medlem
Det var väl f*n på tiden. Det fanns en sådan direktförbindelse för XX-antal år sedan men togs bort så byte fick,. som i dag ske i Lund eller Hässleholm. Känns ju väldigt nödvändigt att åka förbi Helsinborg till Lund och sen tillbaka igen liksom. Reser ofta till HBG så detta är mer än välkommet.:D
 
Toppen