Senaste nytt

Self-upgrade?

jumbooze

Medlem
Jag träffade en tjej en gång gjorde en self upgrade helt clueless, hon flög för första gången och det var en long haul, hon sa att hon sett att hon fått en dålig stol och att det fanns bätrre stolar längre fram så hon la sig och sov i en sådan. Fick backa när frukosten skulle serveras då CC vaknade och frågade efter hennes biljett... GSG
 

SNIFF

Medlem
@jumbooze Jag köper argumentet. :p Jag är svag för personer som överlistar systemet eller som gör saker jag själv inte skulle ha tänkt på. - Det där skulle jag nog aldrig har resonerat mig fram till.
 

Jonas C

Medlem
Såg precis två personer försöka uppgradera sig till business på Turkish airlines genom att helt enkelt flytta fram sig ett steg. Jag var inte övertygad. Pursern slog ned på det direkt. Bra hanterat.
Det hör tyvärr till vanligheten hos Turkish… För att inte tala om alla personer som ställer sig upp i gången så fort flygplanet har landat.
 

SNIFF

Medlem
Nu ska jag berätta om min väns variant på self-upgrade (extrem downgrade) på väg hem från Budapest i helgen. Det kan tilläggas att han och familjen är rätt novis vad det gäller flygresor.

Det hela började bra (dåligt). Någon använde momondo eller motsvarande för att boka resan vilket resulterade i en spännande routing med lite olika bolag och destinationer.

Utresa med Norwegian från ARN - gick tydligen supersmidigt och bra.
Hemresa med - håll i er - Wizz, med destination Skavsta(!)...

Efter att min vän insåg och erkänt sitt misstag för mig, dvs att resan kommer sluta i Skavsta, försökte jag övertala denne att boka en enkelresa hem, med DY eller något annat bolag. Jag visste inte vid tillfället att det var Wizz, förutsatte att det var Ryan Air. (Jag påtalade att det var värt det oavsett vad det kostade).

Man tänker sig att Ryan Air är det värsta bolag som finns på denna planet men Wizz är tydligen lite värre. Vilket ni snart ska bli varse.

Nåväl.

På flygplatsen i Budapest inför hemresan skulle de checka in en väska och hämta boardingkort. De knatar fram till disken och säger: "Hej".
Servicepersonalen svarar med att få se deras boardingkort. - något de inte har med sig. Det var ju något man visst brukar få på flygplatsen...

Nej, man måste tydligen checka in online och printa sina kort. Har man inte gjort det, får man punga ut med 45 EUR per person på flygplatsen. Ett mindre vredesutbrott och -45 EUR * 4. => -180 EUR senare, går de genom security.

Ta sig genom security och fram till gaten som enligt berättelsen var ett tält på landningsbanan (en sanning med modifikation) var rätt smärtfritt. Väl framme vid gaten börjar det göra ont. Det visar det sig att Wizz har sin egen definition av storlek på handbagage. Ett handbagage får visst inte vara mer än ca 13 cm tjockt, övriga dimensioner är "som vanligt". Självklart hade en person i sällskapet ett normalstort handbagage, ett som inte var tunt som ett frimärke. Detta fick servicepersonalen att åter igen utbrista: "45 EUR please."

Min väns far flippar så till den grad att säkerhetsvakter tillkallas innan han lugnat ner sig. Han är inte så bra på engelska och det blev väl inte bättre av att han antagligen var nära att få ett slaganfall av ilska.

-180 EUR - 45 EUR. => -225 EUR

När han väl har lugnat ner sig och betalat för handbagaget, är de sist ombord på planet.

Det är tydligen inga bestämda platser så det är lite vilda västern inne i planet vad det gäller seating, men det finns säten som det ligger små reserverade-skyltar på. Endast ett begränsat antal vanliga platser fanns för när de kollat runt lite finns det inga platser kvar utöver de som är reserverade. Min vän frågar var de ska sitta någonstans eftersom allt är reserverat. CC kläcker då ur sig: "12 EUR please". Det visar sig att det kostar 12 EUR att sitta på en reserverad plats om man inte hinner ta en vanlig plats.

Min vän översätter till sin far som ger honom en lång blick och sedan börjar de tokgarva unisont. Jag tror det nervösa sammanbrottet var nära.

Resan slutar i att de har utöver sina biljettpriser betalat 273 EUR extra.

Men de fick i alla fall sitta långt fram i flygplanet - Self-upgrade på Wizz.

EDIT: Efter att ha skrivit det här var jag tvungen att lugna ner mig samt återhämta mig. Detta görs bäst med mitt kuvert indränkt i parfymen som finns på herrtoaletten på Shangri-La i Bangkok.
FullSizeRender.jpg
 
Last edited:
Seriöst, om man inte hinner ombord bland de första och får sittplatser så måste man betala för de sista platserna? Det låter ju helt sjukt
Bara ren business.....
Jag jobbade en gång för ett företag där vår London filial hade 8 arbetsplatser för 10 anställda. Det hade dom för att personalen skulle komma och börja jobba tidigt. Blev man sen så fick man jobba i lunchrummet!
 

matte_ante

Medlem
Jag har flugit en del Wizz även om det var ett tag sen nu. Känner inte igen det där med sittplatserna. Något de börjat med nu?
Verkar ju helt otroligt, vad händer om man inte har pengar?
Det där med boardingkorten och handbagaget är standard. Står väldigt tydligt när man bokar. Som gjort för att riva av ovana resenärer stålar.
 

SNIFF

Medlem
Jag har flugit en del Wizz även om det var ett tag sen nu. Känner inte igen det där med sittplatserna. Något de börjat med nu?

Det kan ju hända att min vän missuppfattat att man var tvungen att betala för det. Men han berättade att det var någon framför honom i kön som hade samma problem och han var typ helt förkrossad över det faktum att det kostade 12 EUR.
 
Toppen