Senaste nytt

Varför så mycket dyrare att flyga till Asien än USA i Första Klass med Lufthansa/Swiss?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
D

Deleted member 4971

Guest
Har säkert avhandlats här på forumet, men jag lyckades ialla fall inte hitta något.

Många ställen i USA går att nå för 30-33k i första klass från Sverige med Lufthansa/Swiss, San Francisco, Boston, Chicago, m.fl m.fl ja egentligen större delen av hela USA.. OW/ST kör väl ungefär samma för den delen också. Men kollar man Asien så är nog det bästa jag hittar från 43k, Bangkok och Seol, men någon annan destination då springer priset fort upp många tusenlappar till.

Hur kommer det sig egentligen? Vad är det jag missar..
 

Dr. Miles

Expert
Har säkert avhandlats här på forumet, men jag lyckades ialla fall inte hitta något.

Många ställen i USA går att nå för 30-33k i första klass från Sverige med Lufthansa/Swiss, San Francisco, Boston, Chicago, m.fl m.fl ja egentligen större delen av hela USA.. OW/ST kör väl ungefär samma för den delen också. Men kollar man Asien så är nog det bästa jag hittar från 43k, Bangkok och Seol, men någon annan destination då springer priset fort upp många tusenlappar till.

Hur kommer det sig egentligen? Vad är det jag missar..
Till Nordamerika finns det Star Alliance JV, oneworld JV och Skyteam JV och de matchar ofta sina priser mot varandra.
Man kan också hitta First class deal (t ex Emirates) till Asien för runt 30.000-33.000 SEK inkl. skatter om man prickar någon rea men det är inte året runt priser.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Utbud och efterfrågan?

Men är det verkligen sådan skillnad?

Till Nordamerika finns det Star Alliance JV, oneworld JV och Skyteam JV och de matchar ofta sina priser mot varandra.
Man kan också hitta First class deal (t ex Emirates) till Asien för runt 30.000-33.000 SEK inkl. skatter om man prickar någon rea men det är inte året runt priser.

Varför matchar man inte på samma sätt till Asien då, tycker mig inte hitta någon destination där man konkurrerar med varandra prismässigt förutom Singapore (Om ens det..)
 

Dr. Miles

Expert
Varför matchar man inte på samma sätt till Asien då, tycker mig inte hitta någon destination där man konkurrerar med varandra prismässigt förutom Singapore (Om ens det..)
oneworld JV, Skyteam JV och Star Alliance JV har fått undantag från motsvarande konkurrensverket i Europa och Nordamerika när de fick Joint Venture och ett av kraven var att priserna inte skulle bli för höga (JV är som kartell annars).

Det är också viktigt att tänka på vart i Asien du jämför priserna med.
T ex avståndet mellan London-New York och London-Dubai är ungefär det samma och SWISS har året runt First class pris till Dubai från Sverige för ca 28.200 SEK inkl. skatter.
 

flum

Medlem
Swiss F (A-klass) till Peking brukar gå att få till riktigt bra pris(däremot är tiderna i PEK allt annat än bra). Dessutom nya F i A330.
 
D

Deleted member 4971

Guest
oneworld JV, Skyteam JV och Star Alliance JV har fått undantag från motsvarande konkurrensverket i Europa och Nordamerika när de fick Joint Venture och ett av kraven var att priserna inte skulle bli för höga (JV är som kartell annars).

Det är också viktigt att tänka på vart i Asien du jämför priserna med.
T ex avståndet mellan London-New York och London-Dubai är ungefär det samma och SWISS har året runt First class pris till Dubai från Sverige för ca 28.200 SEK inkl. skatter.

Se där, lärde jag mig något nytt. Jag har kollat lite överallt i Asien och kan inte säga att jag hittat något vettigt alternativ (sett till pris/flygtid mot jämförelse USA)

Swiss F (A-klass) till Peking brukar gå att få till riktigt bra pris(däremot är tiderna i PEK allt annat än bra). Dessutom nya F i A330.

40-41k verkar Swiss ligga på hela året, fast det kanske är bra?
 

flum

Medlem
Se där, lärde jag mig något nytt. Jag har kollat lite överallt i Asien och kan inte säga att jag hittat något vettigt alternativ (sett till pris/flygtid mot jämförelse USA)



40-41k verkar Swiss ligga på hela året, fast det kanske är bra?
ahh, kanske priserna justerats pga äventyren kring schweizerfrancen. Förra våren åkte jag för typ 35k i LX F till ICN via PEK.
 

Carl

Medlem
Något som oxå påverkar biljettepriset till Asien är Ryssland som tar betalt för överflygningar i ryskt luftrum.
 
Toppen