Senaste nytt

Weekend i Madrid med Lufthansa i Economy Class

Jonas C

Medlem
Här följer en kort reserapport på förra helgens resa till Madrid med Lufthansa. Bilderna är tagna med min Nikon D610 med 28mm f/1.8 objektiv.


Introduktion

Som de flesta av er vet är Lufthansa ett flygbolag som jag av ideologiska skäl har valt att undvika till den största möjliga mån. Inte nödvändigtvis för att de är ett dåligt flygbolag (vilket de givetvis inte är) utan snarare på grund av kundföraktet hos den före detta Kaisern som styrde flygbolaget med ett järngrepp. Men i detta fall var jag i behov av en spontan weekendresa och Lufthansa erbjöd bra priser till Madrid, där en returbiljett från Arlanda till Madrid via Frankfurt bokades för det facila priset av 1341kr. Detta bör ses som ett hyfsat bra pris för en resa som bokades med sex dagars varsel, och avsaknaden av miles kunde jag leva med för denna gång. Valet av boende föll som vanligt på AirBnb då många av hotellen (inklusive Radisson Blu) var fullbokade eller hutlöst dyra.


Lördag 14 Mars 2015


Morgonen började precis som vilken annan, med väckarklockan som gick av strax efter klockan sju på morgonen. Med väskan färdigpackad kvällen innan var det bara att hoppa in i duschen och rusa iväg till tågstationen för halvtimmesfärden till Bålsta, där byte till SL Buss mot Arlanda skedde. Hela resan tog två timmar och jag anländer till Arlanda strax efter klockan 10 på förmiddagen. Då jag endast reste med handbagage och hade boardingkortet på mobilen kunde jag snabbt gå till Södra säkerhetskontrollen då denna ligger närmast hållplatsen för SL Bussen. Ser i ärlighetens namn ingen vits med fasttrack då man ändå måste ta ett varv runt hela flygplatsen för att komma till loungen.

Köerna var tack och lov väldigt korta denna morgon och jag kunde snabbt röra mig vidare mot SAS Gold Lounge för lite sen frukost. Frukosten var dessvärre bortplockad så jag fick nöja mig med lite köttbullar och någon rödkålssallad. Salladen smakade ruttet och gick knappt att äta, så jag tog en skål tomatsoppa. Soppan gick tyvärr inte heller att äta då det var på tok för mycket salt i den, så i slutändan fick jag nöja mig med några skivor surdegsbröd och lite bananer… Hur svårt är det egentligen att servera ätbar mat i loungen?


16870849842_0bdb38cf89_c.jpg


Kycklingköttbullar, sallad och en cola light. Notera de nya Orreforsglasen.


Just detta besök till loungen var lite speciellt då SAS nyligen introducerat nya Orreforsglas som jag var mycket ivrig att få känna på. Glasen är en slags multifunktionell tumbler i form av ett stamlöst vinglas som ersätter den brokiga skara vinglas, cognacs kupor, whiskyglas, snapsglas och tumblers som fanns innan. Glasen i sig är en klar förbättring mot tidigare, i synnerhet då det rymmer mer än de gamla glasen och likaså är de snyggare. De funkade mycket bra för både en cola light och Bailey’s on the rocks. Dock var tanten på andra sidan bordet inte lika nöjd med glasen, då hon vägrade dricka vin i något annat än ett ordentligt vinglas.


16684396708_25f5692f8d_c.jpg


Resterande tid av lounge besöket spenderades i den ödelagda BusinessClass hörnan.


Lufthansa flight LH803 Arlanda – Frankfurt

Avgång: 13.20
Ankomst: 15.30
Flygtid: 2h 10m
Säte & Klass: 11A Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A321-100


Jag dyker upp vid gaten fem minuter innan schemalagd boardingtid där en lång kö redan hunnit bildas bakom gatepodiet. Då Lufthansa tillskillnad från SAS är ett högst funktionellt flygbolag så efterlevdes priority boarding till punkt och pricka, där jag och HON Circle snubben i gångsätet var de två första passagerarna ombord på flygplanet. Ombordstigningen gick lugnt och sansat till och av att döma antalet tomma stolar så hade nästan varenda stolsrad ett tomt mittensäte. Både jag och HON snubben drar en lättnads suck när ”boarding completed” hörs på PA systemet då detta innebar att mittensätet förblev tomt.

Lyckan förblev dock väldigt kortvarig då en idiot i samma sekund bestämmer sig för att kasta sig över det tomma mittensätet och ägna en lång stund åt att släpa fram sitt handbagage från sista raden. Jag utgår från att snubben måste ha bett en besättningsmedlem om lov att flytta, men frågan är ju om de kunde ha hanterat det på ett bättre sätt, i synnerhet då det tar död på hela konceptet med seatblocking. Hade det bara suttit en lowball Star Gold är det nog inga större konstigheter med att flytta folk, men för en HON? På något sätt borde ju personalen ha kunnat agera mer proaktivt för att skydda kundernas intressen.


16252043163_bbdb3794d1_c.jpg


Gott om benutrymme på rad 11A som är exit row på A321.


Pushback och takeoff sker enligt tidtabell och efter en dryg halvtimme i luften påbörjas serveringen.


16684398268_8a9fc69aec_c.jpg


Dryckesvagnen parkerades vid exitrow á la Lufthansa First på 747:an. Dessvärre var innehållet i denna av mer simpel karaktär.


Cateringmässigt kan en resa i Lufthansa Short haul likställas med ett parti rysk roulette. Ibland har man tur och får något riktigt gott som en varm måltid, en bit paj eller en god wrap. Medan man ibland kan få något vidrigt som en mystisk vit låda låda fylld med korvbollar och en flottig brödbit. Idag hade jag turen på min sida, där valen av måltid på denna flygning bestod av en ”chicken or cheese” sandwich. Valet föll på osten…


16252044743_17c2b86b39_c.jpg


Ostmacka med mozzarella och aubergineröra, samt ett glas tomatjuice och kaffe.


Lufthansas catering kan på många sätt ses som väldigt överambitiös för sitt eget bästa, i synnerhet då de med jämna mellanrum ingår i samarbeten med fancy schamncy kockar från något Mandarin Oriental hotell. I min mening är detta bara en typ av style over substance då rätterna som komponeras må fungera bra i den Michelin restaurang där de kom ifrån, men att låta en överarbetad och underbetald praktikant på LSG köket i Frankfurt ge sig an uppgiften att återskapa samma rätt är som att be om problem. För att kasta ännu en känga så bör Lufthansa istället försöka efterlikna ”less is more” konceptet som Turkish Airlines använder sig av, där rätterna oftast är väldigt simpla med endast ett fåtal ingredienser vilket innebär färre saker som kan gå fel och förstöra rätten. Hursomhelst, tillskillnad från tidigare smörgåskatastrofer så visade sig denna vara fullt ätbar och tomatjuicen gjorde det lättare att skölja ner brödet. Allt som allt en hyfsad måltid.

Resterande delen av flygningen förblev händelselös och ankomst till Frankfurt skedde enligt tidtabell. Till viss besvikelse blev vi tvungna att parkera vid en buss gate och märkligt nog fick HON snubben sätta sig i bussen med alla andra passagerare. Är det SAS system som inte kan särskilja på SEN/HON status måntro?

Med ett femtimmars layover bar det av raka vägen mot B-piren och non-Schengen området för ett besök till favorit loungen B43 Senator. Tillskillnad från tidigare besök noterade jag idag att det fanns automatiska passkontroller för EU medborgare och med hänvisning till de nya kraven på passkontroll så slapp man eventuella utfrågningar kring den märkliga in och utresan från Schengen. Trots mössa, glasögon och skägg tar jag mig igenom utan problem.


Lufthansa Senator Lounge B43 Frankfurt


Tillskillnad mot tidigare besök i Lufthansas lounger där endast boardingkort har krävts så måste man numera dra sitt guldkort genom en magnetläsare för att texten ”ACCES OK” ska dyka upp på den lilla skärmen. Damen bakom podiet hade inga större invändningar på att mitt flyg avgick från A-Piren och jag hälsades snabbt välkommen in i loungen.


16684626900_ede9fb0ec4_c.jpg


En av loungens huvudsektioner.


16870854942_29cd491786_c.jpg


16871017971_25ee9d1a15_c.jpg


CITY LIGHTS Baren. Ett mycket trevligt ställe att hänga på!


Loungen var relativt lugn under mitt besök och jag gjorde mig snabbt hemstad i en av vilstolarna vid fönstret, innan jag svängde förbi baren för eftermiddagens första glas Champagne.


16871017301_c5cc5b040e_c.jpg


Champagnen som serverades idag var Guy Charbaut. Inte lika god som favoriten Duval Leroy som tidigare serverades, hem helt klart drickbar.


Eftermiddagen och kvällen ägnades åt att titta på flygplanen varvat med lite mat och många glas Champagne. Servicen i loungen var exceptionellt bra då kvinnan bakom baren var mer än glad att hålla glaset fullt. Maten var däremot inte den bästa då det enda substantiella i matväg var konstgjord Leberkäse av kyckling och Spätzile.


16685906869_c1160bb417_c.jpg


Ett av kvällens sista glas Champagne innan det var dags att bege sig vidare.


Tiden går fort när man har det kul och jag glömde nästan bort att det började bli dags att röra sig mot gaten i A-piren som låg på andra sidan flygplatsen. Med drygt 20 minuter kvar innan boarding rusade jag bort till passkontrollen, följt av en säkerhetskontroll vilket var något som jag totalt glömt bort. Trots fasttrack kön för Star Gold så hamnade jag bakom en småbarnsfamilj med barnvagn och 20 väskor som skulle igenom röntgenmaskinen. Som lök på laxen bestämde de sig dessutom för att ta in min väska på secondary screening då jag glömde plocka ut necessären med vätskorna. Det blev en minst sagt svettig löptur igenom terminalen och med näppe hann jag till gaten i lagom tid för boarding.


Lufthansa flight LH1120 Frankfurt – Madrid

Avgång: 20.50
Ankomst: 23.25
Flygtid: 2h 35m
Säte & Klass: 4F Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A320-200


Ännu en gång efterlevdes priority boarding och jag var bland de första att stiga ombord på flygplanet. Vid dörren blev det däremot tvärstopp då städningen ej hade slutförts så vi blev stående en minut innan tillträde gavs att kliva ombord. Även denna flygning visar sig vara halvfull och som ett resultat förblev mittensätet tomt. Avgång skedde enligt tidtabell och en halvtimme in i flygningen påbörjades serveringen.

På en tvåtimmars flygning som denna förväntar man sig sällan något mer än en smörgås, men Lufthansa överraskade stort med att servera en ordentlig varm måltid. Med tanke på att jag inte hann äta någon ordentlig middag i loungen så var detta något som klart uppskattades.


16684629320_e552941679_c.jpg


Middag bestående av kycklingfilé med ris, broccoli och paprikasås


Kycklingfilén var väldigt mör och saftig i konsistensen och broccolin perfekt kokad. Riset var däremot aningen smaklöst och likaså såsen som behövde lite extra salt, vilket tyvärr inte låg på brickan. Men överlag var detta en god och mättande middag. Resterande delen av flygningen var händelselös och tack vare vår tidiga avgång från Frankfurt så landar vi en kvart före tidtabell.

Terminal 2 på Madrid är kanske inte den trevligaste delen av flygplatsen och det erbjöds endast 30 minuter gratis wifi. Planen från början var att ta en Über till lägenheten, och trots att hemsidan angav att Über POP fanns tillgängliga så lyckades jag inte få tag på någon bil. Lagom förbannad fick jag ta tunnelbanan, vilket kanske inte är det roligaste klockan tolv på natten. €5 fattigare och 40 minuter senare anländer jag till lägenheten för en skön natts sömn.


Två dagar i Madrid


Jag hade i ärlighetens namn inte gjort någon större research inför mitt besök till staden och visste således inte om vilka attraktioner som fanns att se. Besöket i staden ägnades istället åt att bara ta det lugnt, äta god mat och dricka god öl med lite tips från @telelina. Jag låter bilderna tala för sig själva.


16871023811_38ab8c297e_c.jpg


Mysiga gator påväg från lägenheten in till centrala Madrid.


16252052123_ec278eb972_c.jpg


Något torg, tror jag.


16664722557_c7091a61c4_c.jpg


Kungliga palatset i Madrid.


16685911429_ae0076e28a_c.jpg


Ett slott, av något slag.


16690471649_634eb3e6d3.jpg


En god Entrecôte med lite tapas och ett glas Rioja till middag.


16256610723_e901971006.jpg


Följt av en lokalt bryggd Ale på Brewpuben El Pedal. Tack för tipset @telelina!


16685912519_4d6df9f23c_c.jpg


Centrala Madrid.


16870864522_086a15259a_c.jpg


En fontän.


16664725997_f8a984a4fb_c.jpg


En Kyrka.


16871031621_9e91c9b916_c.jpg


Fika.


16871032671_5584ea8a12_c.jpg


Chorizogryta till lunch. Mycket gott!


16256610953_a8f023a0ea.jpg


En sista öl på Brewpuben Fabrica Maravillas. Rekommenderas starkt!


Tisdag 17 Mars 2015


Efter två sköna dagar i Madrid är det tyvärr dags att dra sig hemåt. Morgonflygningar hör sällan till favoriterna och då jag var ute och drack öl rätt sent kvällen innan hann jag bara med fyra timmars sömn innan väckarklockan gick av strax efter fem. En kalldusch och mentoltvål är knappast något som rekommenderas vid denna okristliga tid, och med väskan packad lämnar jag lägenheten strax innan klockan sex på morgonen. Tunnelbaneresan tog lite drygt en timme och jag anländer till Terminal 2 på Madrid Barajas klockan 7 på morgonen. Av någon märklig anledning kunde jag gå direkt från tunnelbanan till security utan att behöva passera någon avgångshall, och av misstag lyckades jag gå förbi fasttracken som låg en våning upp, markerad VIP. Men köerna denna morgon var korta och jag tog mig igenom på nolltid.

Lufthansa använder sig av tredjepartsloungen Sala VIP Puerta De Alcala, som tidigare var Spanairs gamla lounge. Jag tenderar sällan att ha höga förväntningar om tredjepartslounger i Sydeuropa, men just denna lounge överraskade stort. Loungen erbjöd gott om sittplatser och fina panoramautsikter över plattan och startbanan.


16870870342_f97b683f91_c.jpg


Tomt i loungen denna morgon.


Utbudet av mat var däremot den störta överraskningen då jag normalt endast förväntar mig croissants och någon yoghurt i denna typ av lounger. Utbudet denna morgon bestod av spansk omelette, diverse bakverk, yogurt, juice på flaska och en Nespresso kaffemaskin. Det fanns även en kyl med paketerade varmrätter så som lasagne, albondigas, diverse pastarätter, såväl som tapas och sallader. Ironiskt nog var detta den bästa loungematen på resan då den både var mättande och höll riktigt bra kvalité, i synnerhet lasagnen som jag åt till frukost.


16689147458_c2e0cb446b.jpg


Väldigt god frukost bestående av spansk omelette, yogurt, muffin, Nespresso Lungo Forte och ananas juice… Följt av lasagne och mer kaffe!


Lufthansa flight LH1123 Madrid – Frankfurt

Avgång: 8.30
Ankomst: 11.15
Flygtid: 2h 45m
Säte & Klass: 11A Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A321-100


Jag hinner precis äta upp min stadiga frukost innan det är dags att börja röra sig mot gate D64 som ligger en kort promenad från gaten, där en lång kö redan har bildats. En separat priority kö står markerad med en stor banner står på andra sidan podiet och denna såg betydligt tommare ut. Boarding utropas en halvtimme innan schemalagd avgång och ännu en gång följs priority boarding korrekt och civiliserat. Se och lär SAS! Se och lär… Priority boarding var dock lite meningslöst då flyget avgick från en bussgate, men fördelen är givetvis att man hinner få tag på en sittplats först. Väl på plattan bestämmer jag mig för att ta lite friskluft och stiga ombord flygplanet sist.

Avgång sker en kvart försenat och efter en halvtimme in i flygningen påbörjas frukostserveringen. Även denna gång serveras en varm frukost vilket jag inte förväntade mig, men det var något som helt klart uppskattades trots att jag redan ätit i loungen.


16684417408_b53ee06493_c.jpg


Frukost bestående av spansk omelette, stuvad spenat och bacon. Riktigt gott!


Frukosten smakade väldigt gott och ännu en gång lyckades Lufthansa imponera med ordentliga måltider på en relativt kort flygning. Europaflygningar är ganska trista och händelselösa så resterande delen av flygningen ägnades åt sömn innan det var dags för ankomst i Frankfurt.


16871036171_297f87b951_c.jpg


Skön flygning.


Trots förseningen ankommer vi till Frankfurt i tid och parkering sker i A-Piren. Med ett layover på fyra timmar så bestämmer jag mig för att stanna i Schengen området och utforska loungerna där.


Lufthansa Business Lounge A26 Frankfurt


Denna lounge var tidigare en First Class Lounge som under 2013 gjordes om till en Business Lounge. Bortsett från möblerna så är inredningen i stort sett oförändrad, i synnerhet badrummen där man fortfarande kan få tal del av ett badkar. För oss som inte har möjlighet att flyga Lufthansa First under den närmaste framtiden så är detta ett utmärkt tillfälle att kunna ta sig ett bad på flygplatsen. Efter en kort natts sömn och en obehaglig kalldusch (som förstärktes med den där hemska mentoltvålen) så var jag i stort behov av ett varmt bad.


16871037091_11678a38bf_c.jpg


16249679574_afd74c37b3_c.jpg


Badrummet är i stort sett helt oförändrat från tiden då detta var en förstaklass lounge… Tyvärr fanns det inga gummiankor eller Champagne.


16685924119_eeb3d7709d_c.jpg


En av loungens huvudsektioner.


16870877212_47c6630b1b_c.jpg


16684421818_785ba8bde7_c.jpg


Matsektionen erbjuder spektakulära utsikter över taxibanor och startbana.


Matutbudet i loungen var inte mycket att hänga i julgranen då det bara fanns samma kyckling Leberkäse, soppa och sallad. Valet föll på soppan som var en brasiliansk bönsoppa. Mycket god men inte speciellt mättande. Då jag var i behov av mer ordentlig mat så bestämde jag mig för att gå vidare till Senator Loungen i den nya A Plus piren.


Lufthansa Senator Lounge A Plus Frankfurt

I motsats till mitt tidigare besök i Mars 2013 var loungen i det närmaste folktom denna eftermiddag och det fanns gott om sittplatser lediga. Den varma maten var samma usla Leberkäse som i övriga lounger, men här fanns det även en wrap station med nyrullade wraps. Lite senare ställdes det även fram köttbullar och en vegetarisk currygryta som var hyfsat goda.


16872049535_4042e9a339_c.jpg


Sköna fåtöljer i Senator Lounge i A Plus piren.


Enligt vår @Senator så ska det finnas Champagne i alla Senator Lounger oavsett om de har bar eller inte, så jag bestämde mig att se om detta verkligen stämde. Jag frågade snällt en personalmedlem om det fanns Champagne tillgängligt och ett ögonblick senare kom han tillbaka med en bricka med två Champagneglas och en skål nötter. Tillskillnad från B43 Loungen så serverades Duval Leroy i denna lounge vilket kom som en stor överraskning. Påfyllningar erbjöds med jämna mellanrum vilket uppskattades!


16684649770_d015a75a97_c.jpg


Ett glas Duval Leroy innan sista flyget hem.


Efter att det sista Champagneglaset var upp drucket så var det tyvärr dags att traska bort till gate A40 för den sista flygningen till Arlanda. Allt som allt var detta en mycket trevlig resa och Lufthansa lyckades leverera en bra upplevelse i Ekonomiklass på Europaflyg. Loungerna höll hög klass som vanligt, med undantag för maten, men Champagnen var givetvis den gottgörande faktorn. Ser fram emot att få flyga mer med Lufthansa i framtiden, i synnerhet First Class som står högt på min bucketlist…



Tack för att ni läste och jag hoppas att ni har uppskattat denna korta reserapport!

Hälsningar
Jonas
 
D

Deleted member 4971

Guest
Du är som gjord för att skriva reserapporter, bra skrivet och riktigt fina bilder. Blev ordentligt sugen på en dagstur till FRA.
 

Matsson

Medlem
Trevlig läsning denna lördagmorgon. Noterar också med glädje att fördelen med status är att kunna äta och dricka till högre värde än kostnad för biljett. Det blir m.a.o billigare att resa än att stanna hemma:)
 

Dr. Miles

Expert
Tack @Jonas C för en välskriven reserapport som vanligt!
Trevlig läsning denna lördagmorgon. Noterar också med glädje att fördelen med status är att kunna äta och dricka till högre värde än kostnad för biljett. Det blir m.a.o billigare att resa än att stanna hemma:)
Det är därför att det lönar sig att ta sig till London och spendera en halvdag på Galleries First för ca en tusenlapp. ;
Det finns fortfarande platser för gästning om du vill hänga med. :)
http://www.businessclass.se/forum/t...ries-first-i-london-lhr-t5-2015-apr-18.22976/
 

Matsson

Medlem
Vore kul ,men flyger till CPH denna helg och vidare med tåg till VXO och mors 80 års kalas.
Vore katastrof att avstyra detta för en Londonresa. Möjligen kunde ta med mamma till Galleries First för lite champagne:)
 
Toppen