Senaste nytt

Är taxi/uber/liknande dyrt i XXX?

agehall

Medlem
Jag är rätt bekväm av mig och föredrar ofta att använda taxi eller uber när jag är ute och reser. Jag kan inte hitta (eller påminna mig) om att vi har någon tråd där vi generellt diskuterar taxi-priser i olika städer.

Min tanke här är att vi kanske kan försöka göra jämförelsen mot det Svenska jämförelsepriset för att få någon slags uppfattning om ifall det är snorbilligt, billigt, same-same, dyrt eller apdyrt att använda taxi-liknande tjänster. Jag kan försöka hålla första inlägget uppdaterat med den info som dyker upp.

Min första fråga till expertisen är hur det ser ut i Tokyo?
 

Dr. Miles

Expert
I Tokyo är taxipriserna är reglerade men det finns taxibolag som erbjuder lägre taxa än andra.
Det var länge sedan jag använde taxi i Tokyo men priset ligger runt 700-900 JPY inkl. första 2 km.
Det som kan bli dyr affär är att åka taxi mellan Tokyo Narita och centrala Tokyo. Priset blir mellan 15.000 - 30.000 JPY beroende vart/varifrån i Tokyo man åker.


Tokyo:

Baspriset: 730 JPY för Standard taxi
I priset ingår: upp till 2 kms körning
Distanstillägg: 90 JPY per 280 m efter första 2 km
Tidstillägg: 90 JPY per 105 sekunder när taxin kör 10 km/h eller lägre (eller stop).​

Beijing:

Baspriset: 13 CNY för Standard taxi
I priset ingår: upp till 3 kms körning
Distanstillägg: 2,3 CNY per 1 km
Tidstillägg: varje 5 minuter motsvarar 1 kms pris* (2,3 CNY) när taxin kör 12 km/h eller lägre (eller stop).
* Under rusningstid (kl. 7-9 & kl.17-19) motsvarar 5 minuter 2 kms pris (4,6 CNY)
Enkelvägstillägg: körning över 15 km får ma betala 20% mer​
 
Last edited:
Bra tråd, speciellt enkelt med uber eftersom man har kvittona på mailen.

Tog en Uber i London för någon vecka sedan, någon av de dyrare sorternas bil:

Base Fare 4.00
Distance 4.54
Time 2.39
Subtotal £10.93

Fredag kväll 23.30
Total sträcka 2,04 miles
 

Dr. Miles

Expert
Förresten Hotels.com gjorde undersökning av hur mycket det kostar att åka taxi/allmänna transportmedel mellan olika flygplatser i världen och centrum. Artikeln publicerades i november 2014.
Enligt artikeln är Tokyo Narita (NRT) dyrast (214 CAD med taxi) och Bogota (BOG) är billigast (8 CAD med taxi)

Airport Adventures: At Home And Away | Hotels.com Press Room

Screenshot20150320_2.png
 
Last edited:
Toppen