Senaste nytt

Test: MTR Express - nya tågoperatören mellan Stockholm och Göteborg

Jacob

Medlem
Om några dagar blir det ökad konkurrens mellan Sveriges två största städer då MTR Express tar upp kampen om resenärerna mellan Stockholm och Göteborg. Vi har smygtittat in i det nya tåget som bland annat erbjuder två reseklasser, café, Breitlingklockor på väggarna och gratis trådlöst internet. MTR Express - 90 avgångar i veckan mellan Stockholm och…
 

Palazzi

Medlem
Intressant, men det ser nästan väl sterilt ut. Avsaknad av varm mat är trist...
Inget som lockar vid en första anblick, och priset lär väl inte understiga SJ med en sådan summa att det är motiverat att byta.

Jag är nyfiken på Blå tågets kommande vagn i en s.k. tredje klass. För de som inte är affärsresenärer är det nog ett prisvärt alternativ, som även erbjuder mer i komfortväg.

Gillar SJ både designmässigt och komfortmässigt annars. Tyvärr har man ju som pendlare ändå svurit sig blå över deras verksamhet...oberoende om det är deras fel :p

Förbi västerås går bara ett IC-tåg från SJ mot Göteborg, men vi har också bara 2h20min dit.
 

Palazzi

Medlem
Läser idag att Stadler även kommer vara den som, tillsammans med ABB, rustar upp SJ/X2000. Det komiska är att Stadlers VD då säger att SJ2000 är ansett som marknadens kanske mest bekväma tåg - kanske inget som MTR vill basonera ut :p
 
ÄNTLIGEN lite seriös konkurrens mot SJ. Förhoppningsvis gör detta så att tåg-Sverige skärper sig servicemässigt och att priserna pressas. Tack MTR! Nu hoppas vi bara att det fungerar också.
 
D

Deleted member 4971

Guest
"Tågen är av modellen FLIRT Nordic som byggs av den schweiziske tillverkaren Stadler och är enligt MTR Express speciellt anpassade för nordiska vinterförhållanden med snö och kyla"

Rätt modigt att gå ut med det måste jag säga. Jag hoppas dom har koll, för annars kommer det bli intressant till vintern. Fast det stod ju inget om löv, dåligt underhåll m.m så ja vem vet...
 

silwer

Medlem
Är inbokad på premiärturen imorgon bitti och tänkte ju hinna först med att skriva en recension. Men ni är alltför snabba :)
 

nilsson

Medlem
Som flitig tågresenär kan jag inte se att det finns någon anledning att välja MTR över SJ. Vi får ju inte se här hur maten i plus ser ut, men om det blir området där MTS slår SJ (man kan ju hoppas) kan SJ lätt förbättra sin catering.
 

Jacob

Medlem
Är inbokad på premiärturen imorgon bitti och tänkte ju hinna först med att skriva en recension. Men ni är alltför snabba :)
Vi har haft dialog med MTR Express om en provtur sedan januari, så det var dött lopp. ;)

Ser fram emot att läsa rapport från premiärturen. :) Vilken klass är du bokad i? Plus eller vanlig?
 
Toppen