Senaste nytt

Lufthansa First class - är det värt att uppgradera?

RickardG

Medlem
Jag har en award-resa inbokad i business Stockholm-New York och en av dessa sträckor är Chicago - Frankfurt med Lufthansa LH 433, en 747-8i med avgång kl 22:30 och ankomst 13:55 och hoppar vidare till Stockholm kl 16:00
Jag hade tänkt försöka hitta en uppgradering till First när det börjar bli två veckor kvar men funderar på om det är ett dåligt tillfälle att uppleva sin första first class resa. Dels har jag ingen möjlighet att uppleva FCT och dels vet jag inte hur det är med måltiderna på en resa med dessa avgångs/ankomsttider. Slänger jag iväg 20000 poäng (bokat med Amex 2-4-1) för "endast" en rymligare stol/säng?
Vad säger ni?
 
Jag har en award-resa inbokad i business Stockholm-New York och en av dessa sträckor är Chicago - Frankfurt med Lufthansa LH 433, en 747-8i med avgång kl 22:30 och ankomst 13:55 och hoppar vidare till Stockholm kl 16:00
Jag hade tänkt försöka hitta en uppgradering till First när det börjar bli två veckor kvar men funderar på om det är ett dåligt tillfälle att uppleva sin första first class resa. Dels har jag ingen möjlighet att uppleva FCT och dels vet jag inte hur det är med måltiderna på en resa med dessa avgångs/ankomsttider. Slänger jag iväg 20000 poäng (bokat med Amex 2-4-1) för "endast" en rymligare stol/säng?
Vad säger ni?

Det beror väl på om du har planer att sova på flyget eller inte?

Jag flög själv LH på deras 747-8i Frankfurt-Tokyo. Den flygningen varade nästan 11 timmar så hann ju njuta en hel del trotts att jag sov 5-6 timmar också. Här har du väl en flygning på knappt 8 timmar gissar jag? De kan vara värt de om du känner det själv, men mest värde för poängen känns som att man vill ha en avgång med LH F från Frankfurt istället för att få FCT och hela den servicen, något du inte får uppleva på Chicago.

Min åsikt är att spara poängen o flyg Business på övervåningen då det är den nya C produkten ombord. Och flyg First med Lufthansa ut från Frankfurt istället ;)
 

RickardG

Medlem
Jo planen är att sova en bra stund. Hur tror du det är med måltiderna? En nattmacka vid start, tidig frukost och en tidig lunch? Eller en mer stadig brunch istället?
 
När jag flög till Tokyo var de avgång 18:00 från Frankfurt och ankomst 13:00 lokal tid så då va de middag och en ordentligt frukost. Tror inte dom serverar någon middag på din flygning, dock en brunch kan va aktuellt.

Kanske någon annan kan ha koll på?
 

Jonas C

Medlem
Se till att även boka om anslutningen till det sena Stockholmsflyget så att du hinner med några timmar i FCL.
 

Senator

Moderator
Du kommer få middag. Jag fick något mail från Lufthansa, eller var det härinne jag såg en tråd med en länk där Lufthansa numera postar månadens meny i affärsklass och förstaklass. Hittar inte info, men det finns någon stans....

Högst personligen väljer jag sällan att åka First från Nordamerika (från östkusten och Chicago) av den enkla anledning att jag sover nästan hela vägen, flygningen är kort, och jag är ofta i någon form av "på väg hem" modus. Men, min kanske bästa F var Swiss från ORD till ZRH så jag är som alltid motsägelsefull :)

Så kör.. bara kör.. En dag tar det kanske slut med F award, vi vet aldrig så kör medan du kan...
 
Toppen