Senaste nytt

Världens bästa flygplats ligger i Seoul

Jacob

Medlem
Airports Council International har publicerat sin årliga ranking av flygplatser runt om i världen baserat på kundnöjdhet. Incheon flyglatsen utanför Seoul har för sjunde året i rad fått priset som "Best Airport Worldwide in Overall Customer Satisfaction". I motiveringen anges saker som bra samarbete mellan alla anställda på flygplatsen, state-of-the-art faciliteter, den kulturella upplevelsen och…
 

Jacob

Medlem
Airports Council International har publicerat sin årliga ranking av flygplatser runt om i världen baserat på kundnöjdhet.

Incheon flyglatsen utanför Seoul har för sjunde året i rad fått priset som "Best Airport Worldwide in Overall Customer Satisfaction".

I motiveringen anges saker som bra samarbete mellan alla anställda på flygplatsen, state-of-the-art faciliteter, den kulturella upplevelsen och de smidiga flygplansbyten som flygplatsen erbjuder.

Asien är som vanligt överrepresenterat i dessa undersökningar. På plats 2-5 kommer följande flygplatser.
2. Singapore Changi
3. Beijing Capital
4. Hong Kong
5. Nagoya Chubu Centrair International

Kan bara hålla med om valet av Incheon som är en mycket trevlig, välorganiserad och behaglig flygplats att använda. En av mina absoluta favoriter. De har jobbat hårt och är väl värda utmärkelsen.

Övriga priser vanns av följande flygplatser.

Best Airport by Size
Guayaquil (2-5m)
Nagoya (5-15m)
Seoul Gimpo (15-25m)
Seoul Incheon (25-40m)
Singapore (over 40m)

Best Airport by Region
Cancun (Latinamerika)
Cape Town (Afrika)
Dubai (Mellanöstern)
Malta (Europa)
Ottawa (Nordamerika)
Seoul Incheon (Asien)

Best Airport by Region with Fewer than 2 Million Passengers

Keflavik
Mazatlan
Quebec City
Upington

Best Improvement
Chongqing
Dubai
East London
Guayaquil
Montreal
Palma de Mallorca

Mer info och alla resultat på denna sida:
http://www.airportservicequalityawards.com/
 

Mikael

Medlem
Intressant att Beijing kommer på tredje plats. Visserligen en (nuförtiden) väldigt trevlig flygplats, men jag ser inte att den når upp i samma klass som många andra flygplatser.
 

David

Medlem
Jag måste fråga David om Chongqing har verkligen blivit bättre senaste åren. ;)

Det har hänt mycket i Chongqing de senaste åren, mest i andra delar av staden men även på flygplatsen.

Gamla terminalen, byggd 1990, som i dagsläget huserar internationella flygningar med sina 6 ramper plus buss (term. D) står kvar och har inte förändrats så mycket även om jag misstänker att grejer kommer att hända nu när både Qatar Airways och senare i år Finnair startar flygningar. Air Asia kommer ju dra lite folk med sin dagliga tur till BKK samt även de gamla turerna till TPE, LXA, HKG (numera 3/dag) och PVG/NRT. Det skall tydligen även gå en OZ-flygning till Seoul men jag har faktiskt inte kollat om det är frakt eller för passagerare.

Inrikes har det däremot hänt en hel del. Man har byggt ut den "gamla" terminalen från 2004 med ytterligare ett ben vilket borde generera ungefär 50% fler gater. Man har samtidigt två skilda avgångshallar som försörjer de två terminalerna (vilka förvisso är uppdelade på 3 områden A,B,C). Jag brukar flyga Air China (C) och där har det inte hänt mycket men i ben A/B och ovan dess incheckningsområde har det dykt upp mycket nya restauranger och airside finns även ett Starbucks vilket jag fått njuta av vid avgångar med t.ex. China West Air (vilket då är den enda positiva upplevelsen på den resan).

Jag misstänker att iom Finnair och Qatar Airways kommer det att ske något med utrikesterminalen, kanske kommer ett ben av inrikes skiljas av för utrikes (det är inga problem då det utan problem skulle gå att bygga om för både pass- och säkerhetskontroll) men vi får väl se. På bilden nedan ser ni iaf det södra extra benet som här ännu inte är färdigt när fotot togs. Man ser även ytterligare landningsbanor, dessa är även de färdigställda.

Beträffande förseningar så känner jag inte att det förändrats värken till det bättre eller sämre. Prioritytagg har mestadels fungerat bra även om bagaget stundtals tar lite tid att få fram till bandet.

Men svaret på frågan är att Chongqing har blivit bättre men att det mycket beror på resemönstret. Reser du inrikes med *A så har du inte sett mycket skillnad...

Screen shot 2012-02-24 at 10.54.32 PM.jpg
 

David

Medlem
Kan inte låta bli att komplettera mitt eget inlägg med info från Wikipedia...

In December 22nd, 2010, the second runway came into regular use and Chongqing Airport became the 4th city in mainland China that had 2 runways operating at the same time. One of the two runways is exclusively for taking off and the other for landing.

och lite för framtiden (hur tillförlitligt det nu är...):

The plan for the next ambitious expansion includes the addition of the third runway and a new terminal, Terminal 3A, which is 500,000 square meters[7], twice the size of the existing Terminal 1 and 2 combined. This project will cost more than CNY 20 billion. The new terminal is expected to be completed in 2015 and after completion, the airport will have 700,000 square meters of terminal space, and be among the world’s 15 largest airports with an annual passenger capacity of 60 million and an annual cargo capacity of 2 million tons. Half of the new terminal is planned to be used for international flights to and from cities in South East Asia, East Asia, Middle Eastern Countries, Western Africa, Western Europe and North America.

Det är ju inte ovanligt att ett mycket ambitiöst projekt stannar halvvägs, oftast inte när det är regionalt finansierat men det händer också.
 
Toppen