Ja det är ju en inte helt enkel fråga att ge ett glasklart svar på, det beror ju lite grand på vad man vill uppnå och vilken planeringshorisont man har. Personligen prioriterar jag att komma långt bort, i hög klass till lägsta tänkbara kostnad.
Själv har jag haft de flesta kreditkorten och jag skulle vilja svara så här:
* BA Visa, jovars, lätt att få 2-4-1, okej poängintjäning, men jäklars vad BA tar betalt för "skatter och avgifter" vid awardresor. T/o/R Barbados gick ju på nästan 5000 i avgifter (i C-klass) per person och 180000 Avios, med tanke på kick-backen i kortet så känns det nästan som om BA tjänar mer pengar på dessa biljetter än ordinarie. BA har ett trevligt linjenät men skatterna är för höga. En rätt trevlig "effekt" av kortet är ju om man är anglofil och gärna hänger i London, 9000 poäng+300 SEK för att åka till London en helg är ju helt otroligt billigt, både i poäng och skatter och avgifter.
* SAS MC + Diners är ju no-brainer om man har EBG
* SAS Amex är ett bra kort, jag har personligen aldrig haft några problem att nyttja en 2-4-1 per år i business till primärt EWR eller ORD. Men då flyger ju jag från köpenhamn och det är kanske enklare där.
* Amex gold är ett trevligt kort i den bemärkelsen att du kan ha ett gratis extrakort till den bättre hälften och på så vis maximera poängintjäningen. Att använda Amex Awards på deras resebyrå är ju löjeväckande dyrt (har för mig att det krävs en miljon på kortet för att få en resa till NY, vilket skall jämföras med 300000 med SAS Amex. Den största poängen som jag ser med Amex Gold är ju att man kan konvertera poängen till nästan alla hotellkedjor och flygbolag, ibland har de kampanjer. Jag boostade mitt Avios konto med att nyttja en kampanj för något år sedan där de dubblade poängen.
Men jag blir ju lite nyfiken på vad det är som gör att det är svårt för dig att nyttja dina EB till bonusresor.